راهنماي ارائه و مديريت دروس توسط اساتيد در سايت http://zcs.znu.ac.ir
پس از مراجعه به سایت http://zcs.znu.ac.ir روی لینک Login موجود در سمت راست سایت کلیک کنید.
در صفحه ظاهر شده نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نموده و روی دکمه login کلیک نمایید.
اعمال تغییرات در پروفايل استاد و زبان
نمايش صفحات
پس از ورود به سیستم صفحه ای به شکل زیر ظاهر می شود که در قسمت My Profile Setting
موجود در بلوک Setting می توانید زبان نمایشی صفحه (نمایش به فارسی یا انگلیسی)،
Password و سایر مشخصات استاد را ویرایش نمائید.
اعمال تغییرات در مشخصات درس
در صفحه ای که پس از ورود به سیستم ظاهر شد لینک مربوط به همه دروس استاد موردنظر
نیز موجود می باشد.
استاد درس می تواند در صورت نیاز تغییراتی را در مشخصات درس مانند نام درس، نام کوتاه درس، فرمت و ... انجام دهد. برای این کار پس از ورود به سیستم، بر روی درس موردنظر در قسمت Navigation block>my courses کلیک نمائید، محتویات بلوک Setting بصورت شکل ذیل تغییر خواهد کرد. حال در مسیر زیر تغییرات لازم را اعمال نمایید. settings>course administration>edit settings (شکل زیر)
با این کار صفحه ای در سمت راست ظاهر می شود که امکان ویرایش مشخصات درس را در اختیار شما قرار می دهد. لازم به ذکر است طبق تنظیمات انجام شده استاد تنها می تواند برخی از این مقادیر را تغییر دهد.
فیلد course full name:
نام درس که به شکل یک لینک در لیست دروس نمایش داده می شود.
فیلد course short name: نام کوتاه درس مانند Lab1 که در بلوک
هدایت نمایش داده می شود. بطور پیش فرض فقط نام کامل درس در لیست دروس نمایش
داده می شود.
فیلد course summery: توضیحاتی راجع به درس می باشد که در صفحه
مربوط به لیست دروس نمایش داده می شود.
فیلد format: فرمت یا نحوه سازماندهی درس را تعیین می کند.
فرمت های استاندارد درس عبارتند از:
1. فرمت هفتگی: درس با تنظیم تاریخ شروع و پایان کلاس، بصورت
هفته به هفته سازماندهی می شود. به ازای هر هفته یه بخش ایجاد خواهد شد که می
توانید به آن فایل، فوروم، تمرین، کوئیز و ... را اضافه کنید.
2. فرمت موضوعی:درس به موضوعات مختلفی تقسیم می شود که استاد می تواند عنوان
خاصی را برای هریک انتخاب کند. مانند فرمت هفتگی هر موضوع یا عانوان درسی می
تواند شامل منابع، تمرین ها و ... باشد.
3. فرمت social: مبنی بر یک forum اصلی است که در صفحه اصلی درس نمایش داده می
شود، برای مواردی مناسب است که تقسیم بندی درس بر اساس فرمت هفتگی و موضوعی امکان
پذیر نیست.
4. فرمت Scorm : تنها یک بخش دارد و اجازه می دهد استاد درس یک بسته پیش ساخته
ی scorm را در آن درج کند.
نکته:
معمولا انتخاب فرمت هفتگی یا موضوعی بهترین حالت را در اختیار استاد قرار می
دهد.
پس از انجام تغییرات لازم روی دکمه save changes کلیک کنید تا تغییرات ذخیره
شود.
عضویت دانشجویان در کلاس
برای اینکه دانشجویان امکان مشاهده درس و مشارکت در آن را داشته باشند باید عضو
کلاس شوند.
روشهای عضویت دانشجو:
روش اول:
استاد می تواند برای هر درس یک کلید عضویت (Enrolment key)تعریف کند و دانشجویان
می توانند با وارد نمودن این کلید عضویت، عضو کلاس شوند. تنها کاری که استاد
باید انجام دهد این است که کلید عضویت را در اختیار دانشجویان قرار دهد تا خود
دانشجویان اقدام به عضویتشان در کلاس نمایند. در این حالت با توجه به اینکه اسامی
دانشجویان دانشگاه قبلاً در سیستم ذخیره شده، سیستم فقط به همین دانشجویان اجازه
عضویت خواهد داد و اشخاص خارج از دانشگاه نمی توانند عضو شوند.
برای تعریف کلید عضویت درس موردنظر را انتخاب و سپس به مسیر ذیل وارد شوید:
Settings> course administration>users>enrolment methods
در صفحه باز شده جدولی نمایش داده می شود که حاوی دو گزینه فعال Manual Enrolment
و Self Enrolment(student) می باشد. دقت کنید که در ستون Edit از این جدول آیکون
"چشم باز" در مقابل این دو آیتم وجود داشته باشد. در صورت عدم وجود
روی آیکون "چشم بسته" کلیک کنید تا به "چشم باز" تبدیل شده
و روش عضویت جدیدی به درس موردنظر افزوده شود.
توجه داشته باشید اگر آیکون "چشم
باز" در مقابل آیتم guest access قرار داشته باشد کسانی که دارای نام کاربری
در سیستم نیستند بدون استفاده از رمز بعنوان مهمان (guest) وارد سیستم شده و
درس شما را مشاهده می کنند پس اگر مایل نیستید، این گزینه را فعال نکنید.
به منظور تغییر کلید عضویت
یا Enrolment key (کلیدی که در اختیار دانشجویان قرار می دهید تا شخصا اقدام
به عضویت در کلاس نمایند) روی آیکن edit که به شکل "دست" می باشد کلیک
کنید. در صفحه جدید می توانید تغییرات را اعمال کنید:
Enrolment Key : رمز مورد نظر را وارد درج نمائید.
Start date و end date : تاریخ شروع عضویت، تاریخ اتمام عضویت
(شروع و پایان ترم) را مشخص می کنیم.
Enrolment duration:
مشخص مي کنيم پس از چند روز کليه دانشجوياني که خود را enroll کرده بودند بطور اتوماتيک UnEnrool شوند. توجه: در اين حالت کليه اطلاعات دانشجو نيز حذف خواهد شد.
Unenrol inactive after: مهلت تعیین می کنیم تا چه موقع دانشجویاني
که قبلاً عضو کلاس شده بودند مي توانند خود را از عضويت خارج کنند
پس از انجام تنظیمات لازم روی دکمه save changes کلیک کنید.
روش دوم: این امکان نیز وجود
دارد که استاد شخصا اقدام به انتخاب دانشجویان و عضو نمودن آنها نماید. برای
این کار پس از انتخاب درس موردنظراز قسمت Navigation>My courses ، به مسیر
زیر بروید: settings>users>enrolled users
در صفحه ای که در سمت راست باز می شود لیست کاربران آن درس و نقش آنها مشخص است. در ابتدای کار تنها استاد درس با نقش teacher در این لیست موجود است. برای افزودن فرد جدید به درس روی دکمه Enrol users کلیک کنید. صفحه ای به شکل زیر که شامل کاربران موجود در سیستم می باشد، ظاهر می شود. در قسمت search بخشی از نام کاربر مورد نظر را تایپ کرده و اینتر بزنید لیستی از کاربران با نام مورد نظر نمایش داده می شوند.
در صفحه جدید کاربر موردنظر را یافته و نقشی را که قرار است در کلاس داشته باشد از قسمت Assign roles انتخاب کنید. در قسمت Enrolment Options می توان تاریخ شروع عضویت در کلاس و مدت عضویت را تعیین نمود، پس از انجام تنظیمات لازم، روی دکمه Enrol کلیک نمایید این کار را برای همه کاربران موردنظر خود انجام داده و نهایتا روی دکمه Finish enrolling users کلیک کنید. کلیک کنید.
کاربران جدیدی که به عضویت کلاس درآمده اند در صفحه سمت راست نمایش داده خواهد شد.
افزودن resource
ها (فایل، لینک، منابع درسی و ..........) به درس:
Resource: آیتمی است که استاد از آن برای آموزش استفاده می کند مثل یک فایل،
یا لینک و ... منابعی که به درس افزوده می شوند به شکل یک لینک منفرد نمایش داده
می شوند. انواع منابع عبارتند از:
1. File: می تواند فایل متنی، تصویری، صوتی و ... باشد.
2. Folder: برای سازماندهی فایل ها
3. IMS Content Packages: افزودن منابع ایستا از سایر منابع به فرمت IMS استاندارد.
4. Label: توضیح کوتاه متنی یا تصویری که برای جداسازی منابع و فعالیت ها در
قسمت عنوان بخش بکار می رود.
5. Page: دانشجو یک صفحه منفرد می بیند که استاد آن را با ویرتیشگر HTML ایجاد
کرده است.
6. URL: برای افزودن لینک به درس استفاده می شود.
برای افزودن منابع، پس از انتخاب درس موردنظر، مطابق شکل زیر، روی دکمه turn
editing on کلیک کنید.
صفحه درس به شکل زیر درمی آید که در آن امکان افزودن آیتم های مختلف به بخش های مختلف درس (در اینجا فرمت درس هفتگی است و هفته های ترم به تفکیک نمایش یافته است) وجود دارد. با انتخاب گزینه مناسب Add a resource یا Add an activity امکان افزودن فایل های مرجع درس، تمرین، کوئیز و ... را در اختیار خواهید داشت.اشت.
برای افزودن فایل خاصی به درس به شکل زیر اقدام کنید:
1. روی فلش رو به پایین Add a source کلیک کنید.
2. نوع منبع را که می تواند فایل، فولدر، لینک به یک صفحه دیگر، یک صفحه مجزا
و ... باشد، انتخاب کنید.(فرض کنید قصد افزودن فایل خاصی را دارید.)
3. در صفحه باز شده نام و توضیحی راجع به فایل موردنظر را تایپ کرده و سپس روی
دکمه Add کلیک کنید.(فیلدهایی که با رنگ قرمز مشخص شده اند ضروری بوده و حتما
باید تکمیل شوند)
4. در کادر بازشده روی لینک upload a file کلیک کنید. صفحه جدیدی باز می شود.
5. با کلیک روی دکمه browse فایل موردنظر را انتخاب کرده و نامی را به آن اختصاص
دهید.سپس روی دکمه upload this file کلیک کنید.
6. پس از آپلود شدن فایل روی دکمه save and return to course کلیک کنید تا به
صفحه اصلی درس بازگردید. فایلی که اکنون اضافه کرده اید در صفحه اصلی درس نمایش
داده می شود.
مراحل انجام کار در تصاویر زیر مشخص شده است.
سمت راست آیتمی که اکنون اضافه کرده اید آیکن هایی وجود دارد که به شرح ذیل عمل می کنند.
: باعث ایجاد تورفتگی برای آیتم موردنظر می شود.
: امکان جابجایی و درج آیتم در محل موردنظر را فراهم می آورد. برای مثال می توانید آیتم را از قسمت دوم درس به قسمت سوم آن منتقل کنید.
: امکان تغییر نوشته یا تنظیمات آیتم موردنظر را فراهم می کند.
: امکان کپی آیتم موردنظر را در داخل همین درس فراهم می کند.
: حذف آیتم از درس
: آیتم برای دانشجویان قابل مشاهده است.
نحوه افزودن فعالیت
های کلاسی شامل تمرین، کوئیز و ...
در این نرم افزار 14 مدل مختلف فعالیت کلاسی به شرح ذیل وجود دارد که با کلیک
بر روی Add an activity آنها را مشاهده خواهید کرد:
1. Assignment: این امکان را میدهد که استاد درس به فایل های آپلود شده توسط
دانشجویان نمره اختصاص دهد و یا توضیحی برای دانشجو ارسال کند.
2. Chat: مکالمه آنلاین اعضای کلاس
3. Choice: استاد سوالی را می پرسد که گزینه صحیح آن از بین چند گزینه باید انتخاب
شود.
4. Database: اعضا می توانند بانکی از رکوردها را ایجاد، نگهداری و جستجو کنند.
5. External tool: اعضا می توانند با LTI منابع و فعالیت های سایر سایت ها را
فراگیرند.
6. Feedback: امکان ایجاد بازخورد بین اعضا
7. Forum: امکان بحث ناهمزمان بین اعضای کلاس
8. Glossary: اعضا می توانند لیستی از تعاریف و ... را ایجاد کنند.
9. Lesson: برای تحویل محتویات به روش انعطاف پذیر
10. Quiz: استاد می تواند آزمونی را طراحی کرده و آن را برگزار کند.
11. Scorm: امکان درج بسته های Scorm به عنوان محتویات درس را فراهم می کند.
12. Survey: برای جمع آوری داده از دانشجویان، تا استاد بتواند اطلاعاتی راجع
به کلاس مثل سطح یادگیری و ... بدست آورد.
13. Wiki: مجموعه ای از صفحات وب که هر کسی می تواند آنها را ویرایش کند.
فرض کنید قصد افزودن تمرینی را به درس خود دارید:
برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید:
1. پس از فعالسازی امکان ویرایش روی درس موردنظر (turn editing on) ، روی فلش
رو به پایین Add an activity کلیک کنید.
2. گزینه Advanced uploading of files را انتخاب کنید.
3. در صفحه ظاهر شده فیلدهای موردنظر را تکمیل کنید. در این زمینه به نکات ذیل
نوجه نمائید:
• تاریخ شروع و اتمام ارسال پاسخ ها را حتما تعیین نمایید.
• علاوه براین با تنظیم گزینه prevent late submission از امکان ارسال پاسخها
پس از تاریخ موردنظر جلوگیری کنید.
• همچنین می توانید برای تمرین موردنظر نمره ای بین 0 تا 100 انتخاب کنید. سایر
گزینه ها را به دلخواه تنظیم نمایید.
4. پس از انجام تنظیمات لازم، روی دکمه save and return to course کلیک کنید.
مراحل انجام کار در تصاویر زیر نمایش داده شده است.
مشاهده
فعالیت های کلاسی دانشجویان
پاسخهای دانشجویان به تمرینها از 2 بخش قابل مشاهده است:
1- فعالیت هایی که اخیرا در سیستم انجام شده اند در بلوک فعالیت
های اخیر (بلوک Recent activity واقع در سمت راست صفحه) به صورت یک لینک نمایش
داده می شوند. برای مشاهده این فعالیت ها درس موردنظر را انتخاب نموده و روی
لینک موجود در بلوک Recent activity که شامل نام دانشجوی ارسال کننده تمرین نیز
هست کلیک کنید.
2- برای مشاهده این فعالیت
ها درس موردنظر را انتخاب نموده و روی لینک نام تمرین در هفته مربوطه کلیک کنید.
در هر دو حالت وارد صفحه جدیدی می شوید که حاوی تمرین مورد نظر و لینکی
به فایل های ارسال شده است.
• چنانچه پاسخی توسط دانشجویان ارسال نشده باشد
بالای صفحه No attempts have been made on this assignment را مشاهده خواهید
نمود.
· • چنانچه پاسخی توسط دانشجویان ارسال شده باشد بالای صفحه view Submitted assignments را مشاهده خواهید نمود. view Submitted assignments را مشاهده خواهید نمود.
برای مشاهده پاسخها روی لینک view 1 submitted assignments کلیک نموده و وارد صفحه ای به شکل زیر شوید: view 1 submitted assignments کلیک نموده و وارد صفحه ای به شکل زیر شوید:
در این صفحه فایل ارسالی توسط دانشجو قابل مشاهده است و همینطور لینکی برای اختصاص نمره به تمرین مورد نظر. پس از مشاهده فایل ارسالی، روی لینک Grade کلیک کنید.صفحه ای به شکل زیر ظاهر می شود که باید در آن نمره دانشجو را از کادر بازشو Grade انتخاب کرده و در صورت نیاز توضیحاتی برای دانشجوی موردنظر ارسال کنید. Grade کلیک کنید.صفحه ای به شکل زیر ظاهر می شود که باید در آن نمره دانشجو را از کادر بازشو Grade انتخاب کرده و در صورت نیاز توضیحاتی برای دانشجوی موردنظر ارسال کنید.
حتی می توانید فایل خاصی را برای دانشجوی موردنظر ارسال کنید.
پس
از انجام تنظیمات لازم روی دکمه save changes کلیک کنید. با کلیک روی دکمه save
and show next امکان نمره دهی به دانشجوی بعدی برای شما فراهم خواهد شد.
محاسبه میانگین نمرات کلاسی:
می توان برای هر تمرین و ... نمره و وزن خاصی درنظر گرفت و به این ترتیب میانگین
نمرات کلاسی دانشجویان را محاسبه کرد. برای این کار مراحل ذیل را دنبال کنید.
1. از قسمت Settings>grades وارد صفحه ای شوید که شامل نمرات دانشجویان است
.
2. به این ترتیب منوی سمت چپ تغییر می کند تا آیتم های مربوط به نمرات دانشجویان
را نمایش دهد. برای اختصاص وزن به هر تمرین از قسمت Settings>Grade administration>Categories
and Items> Simple view را انتخاب کنید.
3. در سمت راست تنظیمات لازم را انجام داده و روی Save changes کلیک کنید.
مروری بر آیتمهای موجود در صفحه استاد
نمایش استاندارد صفحه اصلی هر درس به شکل بالا، حاوی یک سرصفحه، یک پاصفحه و 3 ستون است.
ستون راست |
ستون وسط |
ستون چپ |
*9. اطلاعات ورود به سیستم |
*6.هدر هر بخش و عناوین جدید |
*1: نام کامل درس |
*10. فعالسازی ویرایش درس |
*7. هفته جاری |
*2: نوار هدایت |
*11. آخرین پست ها در فوروم |
*8. هفته آینده و ... |
*4. بلوک هدایتگر |
*12. وقایع آینده |
*14. تنها این بخش را نشان می دهد. |
*5.بلوک تنظیمات |
*13. فعالیت های اخیر |
||
*11. در این قسمت، پست هایی که اخیرا در News Forum ایجاد شده
اند، به همراه لینکی به آیتم های آرشیو شده نمایش داده می شوند. بطور پیش فرض
3 آیتم در این قسمت نمایش داده می شود. که امکان تغییر آن از مسیر settings>course
administration>edit settings وجود دارد.
*12. این بلوک رویدادهای آینده را بطور خلاصه نمایش می دهد.
رویدادها بطور مستقیم از تقویم یا تاریخ انقضای فعالیت ها تولید می شوند.
*13. فعالیت های موجود در درس را نشان می دهد مانند منابع آپلود
شده، فعالیت های به روز شده، پست های forum، تمرین ها و ... طبق تنظیمات انجام
شده استاد درس قادر به مشاهده فعالیت های انجام شده توسط دانشجویان می باشد.
اما هر دانشجو تنها قادر به مشاهده فعالیت های انجام شده توسط خود است.