خانه :: اساتید :: اخبار

ای میل

اسپم چیست؟ چه راهکارهایی برای جلوگیری از دریافت ایمیلهای اسپم وجود دارد؟



اسپم چیست؟

اسپم پیامی الکترونیکی است که بدون درخواست گیرنده و برای افراد بی‌شمار فرستاده می‌شود. اسپم اثری بیش از مزاحمت برای استفاده‌کنندگان اینترنت دارد و بطور جدی بازدهی شبکه و سرویس‌دهندگان ایمیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و این به این دلیل است که فرستندگان اسپم از هزینه بسیار پایین ایمیل استفاده می‌کنند و صدهاهزار یا حتی میلیون‌ها ایمیل را در یک زمان ارسال می‌کنند. حمله‌های اسپم پهنای باند زیادی را می‌گیرد، صندوق‌های پستی را پر می‌کند و زمان خوانندگان ایمیل را تلف می‌کند. گاهی می‌توان اسپم‌ها را از عناوین عجیب، غیرمنطقی و مضحکشان تشخیص داد.

 دسته‌بندی اسپم‌ها

برای اینکه بدانید اسپم‌ها بیشتر حاوی چه موضوعاتی هستند و هر موضوع چند درصد از کل اسپم‌ها را شامل می‌شود، می‌توانید به جدول زیر نگاهی بیندازید:

 

 

توضیح

درصد

دسته

ارائه کننده یا تبلیغ‌کننده کالاها و خدمات عمومی

مانند: ابزار، خدمات تحقیقی، پوشاک و لوازم آرایشی

25%

محصولات

ارائه‌کننده یا ارجاع دهنده مربوط به پول، بازار بورس و سایر فرصتهای مالی

مانند: سرمایه‌گذاری، گزارشهای اعتباری، دارایی‌های ثابت و وام‌ها

20%

مالی

ارائه‌کننده محصولات یا سرویس‌هایی که مربوط به افراد بالای ۱۸ سال است که معمولا نامناسب و اهانت‌آمیر هستند

مانند: تبلیغات مربوط به مسائل جنسی

15%

بزرگسالان

ارائه‌کننده یا تبلیغ‌کننده کالاها و خدمات مربوط به اینترنت و کامپیوتر

مانند: میزبانی و طراحی وب.

7%

اینترنت

ارائه‌کننده یا تبلیغ‌کننده محصولات و خدمات مربوط به  سلامتی

مانند: معالجات پزشکی، دارویی و درمانهای گیاهی

7%

تندرستی

موبوط به فعالیتهای کلاهبردای و فریبنده که تعمدا جنبه گمراه‌کننده دارند

مانند: سرمایه‌گذاری در نیجریه، طرحهای هرمی و نامه‌های زنجیره‌ای

7%

فریبنده

ارائه‌کننده یا تبلیغ‌کننده جوایز یا انجام فعالیتهای تفریحی با تخفیف

مانند: پیشنهادهای گذارندن تعطیلات، کازینوهای آنلاین و بازیها

6%

اوقات فراغت

بظاهر ولی نه واقعاً از طرف شرکتهای معروف که برای گول زدن کاربران بمنظور افشاشدن اطلاعات شخصی آنها مانند آدرس ایمیل، اطلاعات مالی و کلمات عبورشان است.

مانند: اطلاعات شماره حساب، تایید کارت اعتباری و بروزرسانی صدور صورتحساب

5%

کلاهبرداری

پیامهای تبلیغ کننده یک کاندیدای سیاسی، پیشنهادها  برای اهدای پول به یک حزب سیاسی، پیشنهادها برای محصولات مربوط به مبارزات انتخاباتی و غیره.

مانند: حزب سیاسی و  انتخابات

2%

سیاسی

پیامها با اطلاعات متعلق به تبلیغات یا خدمات مذهبی یا معنوی

مانند: فیزیک، ستاره‌شناسی، بعضی مذاهب

1%

معنوی

پیامهایی که به هیچ‌یک از گروههای فوق تعلق ندارند.

5%

سایر

 

 

 

 راهکارهایی برای جلوگیری از دریافت ایمیلهای اسپم

  • آدرس ایمیلتان را در هر سایتی ثبت ننمائید

باید این حقیقت را بدانید که تعداد بسیار زیادی سایت و انجمن در سرتاسر وب ایجاد شده اند که هدفی جز دریافت ایمیل اعضا و افزودن آنها به لیست اسپمشان ندارند. در هر سایت و وبگاه ناشناسی با ایمیل اصلیتان عضو نشوید، ابتدا کمی درباره آن تحقیق کنید و از کار درستی و حرفه ای بودن آن مطمئن شوید.

  • هرگز ایمیلتان را آنگونه که هست نمایش ندهید!

ایمیل خود را در وبلاگها و فرومها و… به شکل اصلی آن درج ننمائید، برای مثال میتوانید آدرس ایمیل yourname@gmail.com را به صورت yourname [at] gmail [.] com نمایش دهید. با این کار همچنان که ایمیل خود را برای عموم قابل دسترسی نموده اید، آنرا از چشم اسپمرهای اتوماتیک که دائما در حال جستجو آدرسهای ایمیل هستند مخفی نموده اید.

  • فایل تصویری آدرس ایمیلتان را بسازید

با ایجاد تصویری از آدرس ایمیلتان، همچون روش قبلی میتوانید در عین حال که آدرس ایمیلتان را برای عموم قابل دسترسی و مشاهده نموده اید، آنرا از دسترس جستجو اسپمرها مخفی کنید.

  • آدرس ایمیلتان را به کمک tinymail.me درج کنید

این سرویس آنلاین و خوب این امکان را به شما میدهد تا ماسکی بر روی آدرس ایملتان قرار داده و یک لینک دیگر به جای آدرس ایمیل واقعیتان درج کنید. کاربر با کلیک بر روی این لینک به صفحه ای دیگر رفته و پس از عبور از مرحله captcha (وارد کردن کد امنیتی برای شناسائی اینکه یک انسان در حال باز کردن صفحه است نه یک ربات!)، آدرس ایمیل اصلی شما نمایش خواهد شد. برای مثال آدرس ایمیل من را با استفاده از این سرویس ببینید: http://tinymail.me/kf8hxs

  • آپدیت های ایمیلی که مورد نیازتان نیست را خاموش کنید

امروزه بیشتر سایتهائی که کاربران ثبت شده دارند، ایمیل آنها را دریافت نموده و اخبار یا تازه های سایت خود را برای آنان ایمیل میکنند. این ایمیلها را نمیتوان اسپم نامید اما زمانی که شما سرویس مورد نظر را رها میکنید و دیگر تمایلی به استفاده از آن ندارید، کمی خسته کننده و آزار دهنده میشوند. توصیه میکنم وقتی به دریافت اخبار و یا ارسالهائی که از طرف سایتها و وبلاگهای سرتاسر وب که در آنها عضو هستید دیگر علاقه ای ندارید، به راحتی به آن سایتها و وبلاگها رفته و امکان ارسال اخبار و آپدیتهای آنها را غیر فعال نمائید.