بروزرسانی: 19-7-1401
استفاده از پست الکترونیک

آيين‌نامه‌ي استفاده از پست الكترونيكي مجموعه ضوابطي است جهت حفظ امنيت و استفاده‌ي صحيح از امكانات و خدمات پست‌الكترونيكي دانشگاه زنجان كه در اختيار مجموعه‌ي دانشگاهيان قرار داده مي‌شود.

1- میزان فضای کاربران
میزان فضای  ایمیل برای هر کاربر در صفحه وبمیلش قابل مشاهده است. این فضا بصورت نمودار میله ای  در کوشه ی سمت چپ پایین صفحه وبمیل قابل مشاهده است. با حرکت موس  و قرار گرفتن روی آن نمودار میله ای  ، کل فضا و درصد استفاده شده قابل مشاهده است. در صورت پایین بودن فضای باقی مانده، کاربران موظف به کاهش آن می باشند و مسئولیت عدم دریافت ایمیل به علت پر بودن فضا به عهده ی خود افراد است. البته کاربران  در صورت نیاز به فضای بیشتر می توانند برای افزایش این فضا با مرکز انفورماتیک تماس حاصل نمایند. میزان این فضا برای کاربران مختلف به شرح زیر است:

- هیات علمی : 6G

-کارمندان: 4G

- دانشجویان  دکترا : 4G

- دانشجویان ارشد : 2G  

- دیگر کاربران: 2G

از تاریخ 93/12/1   فضای جدید ذخیره ،  برای کاربران در وبمیل درنظر گرفته شده است که در بالا صفحه  با نام Files می باشد. در شروع این فضا برای همه ی افراد یک گیگا بایت در نظر گرفته شده بود، هم اکنون این فضا به 5G افزایش پیدا کرده است.

- کاربران می توانند در این فضا فایل های مورد نیاز خود را upload کنند .

- فایل های الصاقی به ایمیل های خود را به راحتی به این فضا منتقل کنند.

- از این فضا به راحتی فایل ها را به دیگرا ن ایمیل کنند.

- با ایجاد لینک بر روی فایل ها آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند.

2-میزان ارسال و دریافت ایمیل

- تعداد ایمیل های دریافتی برای کلیه کاربران نامحدود است.

- تعداد ایمیل های ارسالی برای کلیه کاربران، روزانه 30 ایمیل است.

- کاربرانی که نیاز به ارسال ایمیل های بیشتری دارند می توانند به مرکز انفورماتیک اطلاع دهند تا این مرکز در صورت صلاحدید، ارسال ایمیل را برایشان افزایش دهد.

3- امنیت

- كاربران مسئول حفاظت از اکانت‌ کاربری و رمز عبورشان هستند و از اين اکانت بايد در حدود اختيار داده‌شده استفاده کنند. هر کاربر در برابر کليه‌ي تعاملاتی که با استفاده از پست الکترونيک و با اختيارات اکانت کاربري خود انجام می دهند مسئول هستند.
 

- دستيابی به اکانت‌ کاربری نبايد به امانت داده شده يا فروخته شود.
 

- علاوه بر مرکز انفوماتیک كاربران بايد از نامه‌‌هاي مهم و اطلاعات ضروري خود پشتيبان تهيه نمايند.

- کاربران بايد راهنماهايی که از طرف مسئولين پست الکترونيک دانشگاه جهت حفظ امنيت اطلاعات و سهولت در کار، روی وب سايت دانشگاه قرار داده می شود را مطالعه و ابراز عدم آگاهی از موارد اعلام شده ننمايند.

- همه‌ي کاربران بايد از ضد ويروس مناسب روي كامپيوترهاي خود استفاده نموده و مرتب آن را به روز نمايند.

- کاربران بايد هنگام بازکردن نامه‌هایی که فرستندگان آنها را نمی شناسند هشيار بوده و پيوست نامه‌های ناشناس را باز نکنند، در غير اينصورت حتماً آنها را ويروس‌يابی نمايند، کليه‌ي نامه‌ها و پيوست های رمز دار يا فشرده شده بايد رمز گشایی، باز و سپس ويروس‌يابی شوند.

4- محرمانگي

- کاربران در استفاده از پست الکترونيک برای نامه‌های محرمانه بايد کاملاً محتاط باشند و نبايد گمان شود پست الکترونيک کاملاً شخصی و محرمانه است. 

- نبايد بدون گرفتن مجوزهاي لازم جهت ارسال يا دريافت اطلاعاتی با محرمانگی سطح بالا از سيستم پست الكترونيكي استفاده گردد.

- بايد توجه کرد نامه‌های محرمانه و حساس حتماً قبل از ارسال رمز نگاری شوند و حتی الامکان نامه‌هایی که دارای محرمانگی زيادی هستند توسط پست الکترونيک به شبکه‌های خارجی ارسال نگردند.

- کاربران نبايد نامه‌های داخلی با محتويات حساس و محرمانه را به حسابهای کاربری شخصی روی شبکه‌های خارجی ارسال نمايند. مگر اينکه در هر دو زمان ارسال و ذخيره سازی رمز گذاری شوند.

- سوء استفاده از اختيارات اداري و آموزشي و در اختيار قرار دادن بدون مجوز اطلاعات شخصي افراد يا تغيير اطلاعات به نفع يا ضرر صاحب آن، خلاف آيين نامه مي باشد و عامل محدوديت هاي بيشتري در دستيابي به اطلاعات براي فرد خطاكار است.


5- سوءاستفاده

سوء استفاده از آدرس پست‌الكترونيكي ممنوع است، در صورت مشاهده‌ي موارد سوء استفاده از آدرس پست الكترونيكي خود يا ديگران، مسئولين ذيربط کاملاًً مجاز به باز پس‌گيری اين امكانات و خدمات مي‌باشند، موارد زير در اين زمينه قابل ذکر است :
 

- سرويسهاي پست الکترونيک نبايستی براي اهداف غير معقول مانند موارد زير استفاده شوند: 

  1. ارسال نامه‌ها و مطالب غير مجاز و آزار دهنده براي ديگران
  2. فعاليتهای تجاری، مگر آنكه طبق مقررات اجرايي دانشگاه تعريف شده و مجاز باشند.
  3. دخالت در فعاليت کاربران
  4. استفاده‌ي شخصي به نحوي كه با هدف سازماني مغاير باشد.
  5. استفاده‌هاي مغاير با آيين نامه‌ها و سياستهاي دانشگاه 
  6. ارسال نامه‌هاي زنجيره‌اي
  7. ارسال غير موجه يك نامه بصورت تكراري به يك يا تعدادی از گيرندگان

- ارسال نامه‌هاي الكترونيكي با اکانت کاربری ديگران ممنوع است.

- آسيب رساندن به تجهيزات و امكانات مراکز ارائه کننده‌ي سرويسهای پست الکترونيک دانشگاه زنجان ممنوع است.

- استفاده از پست الکترونيک براي فعاليتهاي غير قانوني اكيداً ممنوع است. ترساندن، اذيت و آزار، سرقت يا مبادرت به دستيابي غيرمجاز به اطلاعات، مبادرت به رخنه كردن روي هر سيستم ارتباطي الكترونيكي، مبادرت به قطع كردن هر نوع ارتباط الكترونيكي بدون داشتن مجوز، تخطي از حق كپي غير مجاز است. 

 

بازدید امروز: 3