خانه :: اساتید :: اخبار

بروزرسانی: 24-6-1394
سال 87


1. شروع طرح اصلاح شبکه دانشگاه زنجان
این طرح شامل :
*** اصلاح ساختار شبکه

ساختار فیزیکی شبکه داخل دانشکده ها و ساختمان‌ها استاندارد نمی‌باشد و توسعه شبکه آنها با خرید یک سوئیچ مشابه سوئیچ های قبلی و اتصال آن به یک نود خالی موجود صورت می‌گرفت که این روش به مرور، سرعت و کیفیت کار را برای دستگاههای جدید پایین می‌آورد و علاوه بر آن در حال حاضر امکان مدیریت و کنترل کار دستگاههای مختلف در سطح دانشکده‌ها امکان پذیر نمی‌باشد. لذا خرید یک دستگاه سوئیچ لایه سه با پورتهای با سرعت گیگا برای هر دانشکده و up link کردن بقیه سوئیچ ها به آن ، هم توسعه را بطور بهینه خواهد کرد و هم مدیریت و کنترل( برای راحت‌تر پیدا کردن خرابی ها و گروه بندی کاربران و IPهاو ...) روی آن به علت لایه سه بودن این سوئیچ امکان پذیر خواهد کرد.
لذا برای انجام این کار، خرید یک سوئیچ برای هر دانشکده و یا ساختمان و کمی تغییر در کابل کشی(این کابل کشی فقط بین رک ها خواهد بود) لازم و ضروری می باشد.
*** اصلاح آرایش داخل رکها
پیش از این، رک های موجود در دانشگاه بدون نام و نشان و بطور نامرتب با اتصال Patch cord هایی رنگارنگ که هیچ نوع نظم و قانونی در مورد آنها بکار نرفته بود ، وجود داشت که با شروع این طرح ،برای هر رک نامی استاندارد و معنا دار با اطلاعاتی مفید تعیین می شود و نیز Patch Cord های مورد استفاده در داخل رک بطور منظم با رنگ بندی معنا دار بسته می شود و نیز Patch Panel ها با توجه به نودی که در داخل ساختمان ها متصل هستند نام گذاری می شوند 
*** مستند سازی شبکه و رک ها
هم اکنون هیچ سندی در مورد شبکه دانشگاه وجود ندارد با اجرای این طرح ، پس از اصلاح شبکه ی دانشگاه ، کار مستند سازی شبکه انجام می شود

لازم بذکر است این طرح در سال 87 شروع شد و در اين سال فاز یک و دو این طرح در دانشکده ی علوم به اتمام رسید.

2. Stable نمودن email دانشگاه
• انجام عملیات نرم افزاری و سخت افزاری جهت stable کردن سرور ایمیل جهت کارآیی درست این سرویس
• نصب نرم افزار Spamassassin برای مبارزه با هرزنامه های مزاحم (SPAM) 
• Back Up گیری از داده های ایمیل کاربران بر روی Nas سرور 
• راه اندازی Secondary email جهت بالا بردن امنیت و ایجاد Redundancy که این طرح در سال 87 شروع شد و در سال جاری ادامه خواهد یافت.

3. گرفتن کلاس کامل IP
جهت ثبت دامنه ی znu.ac.ir در پایگاههای اطلاعاتی مخابرات و نیز ثبت Reverse DNs داشتن کلاس کامل IP لازم و ضروری بود. که این کلاس در ابتدای سال 87 به دانشگاه زنجان از طر ف مخابرات اختصاص داده شد.

4. نصب و راه اندازی سوئیچ 6509E 
در سال 86 سوئیچ core دانشگاه که از نوع سری سوئیچ های 4000 شرکت cisco بود، سوخت. .بعد از وقوع این مسئله، تعداد 3 عدد سوئیچ، بطور امانی از مخابرات و دانشکده های دیگر جایگزین آن شد. این موضوع خرید سوئیچی قدرتمندتر مانند 6509E Cisco بمبلغ 700،000،000 ريال بعنوان سوئیچ Core و تعمییر سوئیچ قبلی و ارتقای آن به 4500 بعنوان سوئیچ Back up در مواقع ضروری را الزامی می نمود.

5. راه اندازی سرویس DHCP 
IP کامپیوترها پیش از این به طور دستی تخصیص داده می شد که احتمال تخصیص IP های تکراری به مرور زمان با افزایش تعداد کامپیوترها افزایش می یافت که این مسئله ،مشکل IP Conflict را ایجاد می کرد. البته لازم بذکر است تخصیص IP بطور دستی به کامپیوترهای Lap Top یک معضل بزرگ محسوب می شد که عملا توسعه wireless را مختل می نمود. با راه اندازی سرویس DHCP به کلیه ی کامپیوترها و Lap Top ها IP بطور اتوماتیک اختصاص داده می شود.

6. راه اندازی Forum برای آموزش
پیش از این یک Forum برای IT جهت پاسخ به پرسش های افراد به مشکلات مربوط به IT راه اندازی شده بود. که با توجه به نیاز معاونت آموزشی جهت پاسخ به سوالات افراد بویژه دانشجویان، Forum دیگری در سال 87 برای این قسمت نیز راه اندازی شد.

7. راه اندازی Secondary DNS 
نصب Secondary DNS جهت ایجاد Redundancy بصورت Master-Slave

8. راه¬اندازی شبکه کوی اساتید
طراحی واجرای شبکه کوی اساتید دانشگاه که طی این فرآیند تمامی واحدهای سازمانی واقع در کوی اساتید داکت کشی گردیده و به هر واحد 2 ند جهت اتصال به شبکه و IP PHONE اختصاص یافت و این ارتباط با شبکه دانشگاه بصورت فیبری انجام پذیرفت. لازم به توضیح است که سیستم شبکه قبلی کوی به صورت غیراستاندارد و پراکنده وبدون استفاده از داکت کشی ونحوه اتصال به صورت وایرلس بود که همین امر موجب ناپایداری و قطعی¬های فراوانی¬ می¬گردید وموجب نارضایتی ساکنین محترم کوی گردیده بود.
با انجام این پروژه واحد IT امیدوار است که تعداد قطعی¬های ناشی از بروز پارگی در کابلها و ناپایداری به صفررسیده و از لحاظ ایجاد ارتباط فیبری کمتر شاهد قطعی به دلیل شرایط ناپایدار جوی ودیگر مسائل باشیم و امنیت شبکه نسبت به قبل تا حد استاندارد ارتقاء یافته است.

9. راه¬اندازی شبکه دانشکده¬های جدیدالتأسیس ریاضی و زمین شناسی 
با طراحی و اجرای شبکه در دانشکده¬های فوق کلیه اتاقها و کلاسها و آزمایشگاههای موجود به شبکه دانشگاه متصل گردید که برای این مهم از دو دستگاه سوییچ پیشرفته استفاده شده و نحوه اتصال نیز به صورت فیبر نوری می¬باشد و کلیه کاربران محترم از امکانات IP PHONE وشبکه به سهولت استفاده می¬نمایند.

10. راه¬اندازی شبکه مزرعه دانشگاه
ساختمان مزرعه دانشگاه که تا سال 1387 فاقد شبکه و دسترسی به اینترنت بود که با اجرای پروژه داکت¬کشی وکابل کشی در ساختمان فوق و استفاده از یک دستگاه آنتن وایرلس همکاران محترم می¬توانند از امکانات شبکه و اینترنت استفاده نمایند. لازم به ذکر است که به علت بعد مسافت وکم بودن تعداد کاربران و مقرون به صرفه نبودن سیستم اتصال فیبری از آنتن وایرلس استفاده شده است.

11. ارتباط فیبر نوری بین واحد ITو کتابخانه مشترک دانشکده¬های علوم و فنی
با احداث کتابخانه مشترک دانشکده¬های فنی و علوم واحدارتباط فیبری بین واحد IT با استفاده از یک رشته فیبر نوری 12core که پائین کتابخانه مذکوروواحد ITمستقیماً کشیده شده است به دانشجویان و کاربران محترم یک سرویس پرسرعت و باامنیت ارائه نموده است.

12. تکمیل پروژه سیکل فیبر نوری دانشگاه
با اجرای پروژه فوق حدود 2000 متر کنده¬کاری و فیبرکشی در داخل دانشگاه انجام شد که با اجرای این طرح واحد IT به دانشکده کشاورزی و از طریق ساختمان مرکزی و سلف سرویس جدید متصل گردید که همین امر موجب تکمیل سیکل شبکه دانشگاه شده و پشتیبانی استانداردی از شبکه فیبری قبلی بوجود آمده است.

13. پیش¬بینی طرح شبکه توکار برای ساختمانهای جدیدالتأسیس
واحد IT در جهت توسعه شبکه در ساختمانهای در دست ساخت و یا ساختمانهائیکه در آینده ساخته خواهد شد نظرات و پیشنهادهای خود را جهت اجرای شبکه توکار در ساختمانهای فوق به واحد طرحهای عمرانی در طی جلسات مشترک ارائه نمود که با اجرای شبکه توکار از صرف هزینه¬های موازی جلوگیری خواهد گردیدو تا حدود بسیار زیادی امنیت فیزیکی تجهیزات شبکه برآورده می¬شود.

14. اتصال فیبر نوری دانشکده عمران
دانشکده عمران از بدو تأسیس تا سال 1387 بصورت وایرلس با شبکه داخلی و اینترنت متصل بود که این امر به دلیل بالا بودن تعداد کاربران و همچنین مشکلات خاص سیستم وایرلس موجب بروز مشکلاتی برای کاربران و دانشجویان گرامی گردیده بود که با جایگزینی فیبر نوری با وایرلس مشکلات فوق برطرف گردیده و شبکه دانشکده به پایداری مطلوبی دست یافته است.

15. طراحی و راه اندازی نسخه دوم فارسی سایتهای دانشکده ها و معاونتها بصورت داینامیک
با توجه به لزوم ایجاد سهولت هر چه بیشتر در درج اطلاعات در وب سایت ها توسط رابطین بخشهای مختلف و همچنین ضرورت استفاده از محتویات بانک اطلاعاتی سایتها در سایر برنامه های تحت وب (من جمله اتوماتیک سازی مقایسه کمی اطلاعات که جزو برنامه های سال جاری واحد می باشد و ایجاد نقشه سایت و ......)، نسخه دوم سایتهای دانشکده ها و معاونتها با ساختار داینامیک و با در نظر گرفتن درخواستهای رسیده از معاونتها و دانشکده ها در زمینه اعمال تغییرات در طرح و گرافیک این سایتها مجدداً ایجاد شد.

16. راه اندازی نسخه اول انگلیسی وب سایتهای دانشکده ها و معاونتها
با توجه به عدم وجود نسخه انگلیسی وب سایت و بروز شدن اطلاعات نسخه فارسی، طبق هماهنگی های بعمل آمده با رابطین دانشکده ها و معاونتها، کلیه اطلاعات موجود در وب سایتهای مذکور به تعداد 75 صفحه ترجمه گردید و نسخه اول انگلیسی وب سایتهای معاونتها و دانشکده ها ایجاد و راه اندازی گردید. اطلاعات مذکور در حال حاضر نیز در حال بروز رسانی می باشد.

17. راه اندازی نسخه دوم اطلاع رسانی داخلی دانشگاه بصورت داینامیک و با امکان دسترسی و درج اطلاعات توسط رابطین وب دانشکده ها و معاونتها 
با توجه به استقبال گسترده از نسخه اول وب سایت INFO (اطلاع رسانی) که منحصراً در اختیار واحد انفورماتیک بود و برای درج اخبار استفاده می شد، ترتیبی اتخاذ گردید تا با تغییر ساختار و داینامیک نمودن این وب سایت امکان دسترسی کلیه رابطین وب به فضای مذکور به منظور درج اطلاعات داخلی دانشگاه فراهم گردد.

18. ایجاد و راه اندازی سیستم اخبار و اطلاعیه های داینامیک در وب سایت اصلی دانشگاه و همچنین کلیه سایتهای بخشها 
داینامیک نمودن اخبار کلیه وب سایتها با امکانات: درج توسط رابطین وب بخشها بدون نیاز به تخصص وب، نمایش خبر در تاریخ از پیش تعیین شده، غیر فعال نمودن اتوماتیک خبر پس از اتمام مهلت، آرشیوبندی ماهانه اخبار و همچنین یکپارچه سازی سیستم اخبار کلیه وب سایتهای دانشگاه به نحوی که خبرهای کلیه بخشها همزمان با درج در وب سایت مربوطه به انتخاب درج کننده خبر، قابل نمایش در سایت اصلی دانشگاه و همچنین سایت info نیز باشد، از فعالیتها سال 87 بود.
در همین راستا امکان آرشیو بندی ماهانه اخبار در وب سایت روابط عمومی بصورت مجزا نیز انجام یافت.

19. نمایش اتوماتیک مناسبتهای سالانه در سایت Info و سایت اصلی دانشگاه
ایجاد امکان مشاهده مناسبتها بصورت داینامیک همزمان در دو سایت اصلی دانشگاه و سایت info بصورتی که متن و تصویر تمامی مناسبتها از قبل آماده شده و بصورت اتوماتیک و زمانبندی شده در مناسبت موردنظر در هر دو سایت مذکور نمایش یابد.

20. ایجاد نقشه داینامیک سایت 
با توجه به تأثیر وجود link نقشه سایت در Ranking (رتبه بندی) سایت، ترتیبی داده شد تا اطلاعات نقشه سایت از بانک اطلاعاتی مربوط به وب سایتهای بخشهای مختلف استخراج و بصورت اتوماتیک نمایش یابد.

21. ایجاد بخش دانستنیهای علمی گروههای آموزشی در وب سایت دانشکده ها با امکان درج توسط رابطین
با توجه به اسقبال گسترده از بخش دانستنیهای علمی وب سایت اصلی دانشگاه و تمایل رابطین دانشکده ها برای درج دانستنیهای علمی مربوط به گروههای آموزشی مختلف و با هدف افزایش سطح دانش عمومی، بخش دانستنیهای علمی رشته های مختلف موجود در دانشگاه بصورت داینامیک و با امکان درج دانستنیها بدون نیاز به تخصص در زمینه وب فراهم گردید.

22. بروز رسانی وساماندهی اکانتهای اینترنتی بر اساس لیست ارسالی از آموزش 
با توجه به افزایش حجم بسیار زیاد تعداد اکانتهای اینترنتی و لزوم بروزرسانی و ساماندهی این اکانتها طبق هماهنگی های انجام شده با معاونت آموزشی در پایان ترم، لیست اسامی دانشجویان فارغ التحصیل دریافت شده و اکانت ایشان حذف می گردد. در ضمن در ابتدای هر نیکمسال تحصیلی نیز اسامی دانشجویان ورودی جدید از آموزش دریافت شده و نسبت به تعریف اکانت های جدید اقدام می گردد.

23. رفع اشکالات و ارائه راهنمائیهای لازم در خصوص مشکلات اکانتها و بروز رسانی وب سایت ها 
رفع مشکلات در رابطه با اکانتها و عدم اتصال به شبکه و اینترنت اساتید و کارکنان اداری و همچنین مشاوره و ارائه راهکارهای لازم به نمایندگان وب دانشکده ها و ماونتها در زمینه وب سایت و در مواقع لزوم رفع آنها توسط این بخش صورت می گیرد.

24. هماهنگی با شرکتهای اینترنتی جهت استفاده اعضای محترم هیأت علمی از اینترنت در سطح شهر 
این واحد تا قبل از تاریخ 15 بهمن ماه سال 87 برای استفاده اعضای محترم هیأت علمی از اینترنت در خارج از دانشگاه جهت سرویسهای Dialup با شرکتهای سطح شهر هماهنگی و عقد قرارداد نموده بود. پس از آن تاریخ به لحاظ مشکلات موجود در سرویسهای مذکور، سرویس ADSL جایگزین آنها شد. 
25. تدوین و ارسال مطالبی در رابطه با امنیت اطلاعات وب سایتهای دانشگاه و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده به مدیریت حراست دانشگاه، معاونتهای دانشگاه و رؤسای دانشکده ها
نظر به اهمیت امنیت اطلاعات و جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده، مواردی مشروح در رابطه با ورود اطلاعات و درج اخبار در وب سایت دانشگاه زنجان، امنیت سرویس دهنده ها و کدنویسی وب سایت در مقابل حمله هکرها و راهکارهای افزایش امنیت اطلاعات مدون گردید و به مدیریت حراست دانشگاه و معاونتها و رؤسای دانشکده ها ارسال گردید و درخواست شد تا ضمن بررسی وضعیت موجود و پیشنهادهای ارائه شده، راهکارهای لازم را در خصوص افزایش امنیت اطلاعات اتخاذ و نتیجه را به این واحد اعلام نمایند. 
همچنین اسامی افراد دارای مجوز دسترسی جهت درج اخبار و بروز رسانی وب سایتها طبق نامه های ارسالی مدیران بخشها به واحد انفورماتیک، نیز ضمیمه اطلاعات مذکور گردید.

26. اختصاص فضای ftp به اساتید و مسئولین سایتهای دانشکده ها
با توجه به اینکه نقل و انتقال فایلهای با حجم زیاد از طریق Email و ابزارهای جانبی دارای مشکلات خاص خود می باشد سرویس FTP دانشگاه با کاربردهای ذیل راه اندازی شده است:
• بانک نرم افزار 
شامل نرم افزارهای مورد نیاز اساتید و دانشجویان می باشد و برای هر دانشکده به تفکیک گروهها فضای مورد نیاز جهت به اشتراک گذاری نرم افزارها اختصاص داده شده است. این بانک در آدرس ftp://ftp.znu.ac.ir/software موجود می باشد که فقط در داخل دانشگاه قابل استفاده می باشد.
• فضای اختصاصی اعضاي محترم هيأت علمي
این فضا به منظور Upload فایلهای اختصاصی اساتید در نظر گرفته شده است. جهت استفاده از این فضا نام کاربری و رمز اختصاصی در اختیار اساتید قرار داده می شود.

27. ارتقای سخت‌افزاری فایروال
با توجه به اینکه در ساعات پرترافیک شبکه سیستم Hotspot از کار می‌افتاد نیاز به Reset کردن سخت‌افزاری سیستم بود. مشکل فوق با ارتقاء قسمتی از سخت‌افزار فایروال مرتفع گردید. جدول ذیل قطعات تغییر یافته را نمایش می‌دهد. 
سیستم جدید سیستم قبلی قطعه
P4 3.6Ghz Full Cache P4 2.4Ghz Celeron CPU
ASUS P5B Soltek-VIA MainBoard
DDR II 1GB DDR 256MB RAM


28. طراحی ، پیاده سازی و منطقه نگاری(site servey) سیستم بیسیم کتابخانه مرکزی
با توجه به نیاز روز افزون در ایجاد ارتباط با دیگران از طریق شبکه های کامپیوتری چندی است که این مقوله به واسط هوا (Air Media) کشیده شده و مباحثی همچوت Wifi,WiMax,bluetooth,… را به وجود آورده .ورود به این حوزه ور ارائه خدمات در این وادی همچون موارد قبلی اجتناب ناپذیر و شاید کمی دیر به نظر آید .در هر حال گروه انفورماتیک با بررسی اجمالی موضوع و تکنولوژی های موجود در قدم اول موفق شده فضای کتابخانه مرکزی دانشگاه را به این فن آوری مجهز نماید و کاربران اکنون میتوانند با استفاده از کامپیوتر های همراه و یا هر وسیله مجهز به واسط WIFI بدون نیاز به سیم به شبکه دانشگاه متصل و از کلیه امکانات آن بهره مند گردند .
قابل ذکر است آخرین پروتکل مورد استفاده در شبک های بیسم در سطح کاربان عادی استاندارد802.11g میباشد که با سرعت 108Mbps میتواند به کاربران سرویس دهی نماید و استاندار 802.11n در حال تدوین میباشد و نسخه پیش نویس ان جهت دوره آزمایشی در اختیار تولید کننده گان قرار گرفته. سیستم انتخابی جهت این حوزه بصورت هممان قابلیت پشتیبانی از هر دو پرتکل را بصورت همزمان دارا میباشد و از جدیدترین فن آوری های آنتن هوشمند (smart antenna) جهت پوشش دهی منسب استفاده میکند و دارای چندی اعتبار نامه بین المللی در حوزه میباشد .
در حال حاضر این سیستم در کلیه محوطه داخلی کتابخانه و تا حدودی فضای اطراف آن در حای سرویس دهی میباشد.

29. افزایش پهنای باند اینترنت از 6mbps به 9mbps 
با توجه به افزایش تعداد دانشجویان در مهرماه 1387 ، پهنای باند دانشگاه به میزان 3Mbps افزایش یافت. لازم به ذکر است که پهنای باند اینترنت دانشگاه از طریق فیبرنوری و شرکت مخابرات زنجان تامین می‌گردد.

30. طراحی، پیاده سازی و بهینه سازی سیستم امنیت داخلی شبکه دانشگاه از طریق ایجاد دامنه (Domain)
این سیستم با توجه به مشکلات عدیده موجود در شبکه دانشگاه به لحاظ مسائل امنیتی و بروز موارد ناخواسته بسیار از قبیل ویروس ها ، کرمهای اینترنتی ، اسبهای تروا ، همچنین وجود مواردی همچون ارسال ایمیل های ناخواسته (SPAM) از طریق شبکه دانشگاه که صدمات بسیاری را وارد می ساخت ، گروه انفورماتیک با تلاش بیوقفه کارشناسان خود با طراحی سیستمی کارا ، توانسته بصورت یکپارچه بر بسیاری از مشکلات فوق الذکر فائق آید .
این سیستم شامل قسمتهای مختلفی مشتمل بر موارد زیر بوده است:
• کنترل کننده دامنه
بعنوان هسته مرکزی سیستم، نگاه دارنده بانک اطلاعات مشخصات کاربران شبکه میباشد که مرجع اعمال قوانین امنیتی بر اساس گروه کاربری متناظر میباشد
• سرویس دهنده پرونده
این قسمت بصورت یک سیستم پرونده ((File System توزیع شده در هر دانشکنده وظیفه نگهداری پرونده های اختصاصی کاربران و در جهت ایجاد فضای مورد نیاز بصورت همراه(mobile) طراحی و پیاده سازی شده.
• سرویس دهنده بروزرسانی ویندوز
وظیفه این بخش دریافت بسته های امنیتی تولید شده توسط شرکت مایکروسافت بعنوان تولید کننده سیستم عامل ویندوز که مورد استفاده اغلیب سکوهای کاری میباشد و ارسال آن به کاربران شبکه بصورت پشت خطی(Offline) میباشد و این از طرفی بصورت قابل توجهی در کاهش بار تکراری بروی پهنای باند اینترنت دانشگاه موثر بوده و از طرف دیگر باعت بروز رسانی خودکار سیستم های عامل کاربران و سرویس دهنده های دانشگاه گردیده که میتوان از آن بعنوان یکی از عوامل مهم بالا بردن ضریب امنیتی شبکه و کاربران یاد کرد.
• سیستم همزمانی حوزه (domain tray)
این سیستم جهت ایجاد هماهنگی بین کاربران اینترنت و کاربران اینترانت در جهت ایجاد فضای امنیتی مناسب و جلوگیری از بروز اختلالات بین دو شبکه توسط کاشناسان واحد انفورماتیک بصورت اختصاصی طراطی ، کد نویسی و پیاده شده است و توانسته پس از گذر از دور های آزمایشتی و عملیاتی ، امکانات مناسبی را در اختیار مدیران شبکه جهت جلوگیری از بروز اختلال و کشف آنها قرار دهد.

31. خریداری نرم‌افزار مدیریت امنیت شبکه و امنیت اطلاعات کاربران 
برای افزایش ضریب امنیت شبکه و کاربران محترم، نرم‌افزار آنتی‌ویروس McAfee با لیسانس معتبر خریداری گردید و بصورت اتوماتیک بر روی کامپیوترها نصب شده و کار ویروس‌کشی و بروزرسانی آنها را از طریق سرور مرکزی به صورت خودکار انجام می‌دهد. این کار باعث صرفه‌جویی شدید در پهنای باند و امکان گزارشگیری

32. توسعه، ارتقا و استانداردسازی اتاق سرور
با توجه به توسعه روزافزون دانشگاه و افزایش تنوع سرویس‌های مرکز انفورماتیک فضای 10 متر مربعی اتاق سرور سابق پاسخگوی نیازهای مذکور نبوده و باعث افت سرعت توسعه سرویسهای جدید مرکز انفورماتیک شده بود. لذا با تحقیق کارشناسان مرکز انفورماتیک مقرر گردید تا فضای اتاق سرور افزایش پیدا کرده و کارهای انجام شده در راستای اخذا گواهینامه ISO برای اتاق سرور دانشگاه گردد. این پروسه که از ابتدای شهریور ماه سال 1387 آغاز گردیده تا انتهای سال حدود 80٪ پیشرفت داشته است. 
خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجام شده برای توسعه اتاق سرور: 
• اخذ مجوز فضا از کمیته تخصیص فضا

• پارتیشن‌بندی فضا با دیوار‌های پیش‌ساخته برای جداسازی فضای اتاق سرور از انبار

• تعویض سقف کاذب‌های گچی سنگین با تایل‌های یونولیتی فوق‌العاده سبک

• تایلهای گچی با توجه به وزن بالائی که دارند در صورت سقوط بر روی هر یک از سیستم‌های موجود در اتاق سرور صدمه شدیدی را بر آن سیستم وارد می‌کرد. به همین دلیل تایلهای گچی با تایلهای یونولیتی تعویض شدند.

• مسدود کردن پنجره‌های موجود جهت بالا بردن امنیت فیزیکی اتاق سرور

• افزایش فضا از 10مترمربع به حدود 90مترمربع

• نصب کف کاذب فولادی با ارتفاع 60 سانتی‌متر

• با نصب کف کاذب تمامی داکت‌ها، کابلهای برق ، کابلهای فیبرنوری و کابل‌های شبکه در زیر کف‌ کاذب قرار گرفته و باعث بالا رفتن امنیت فیزیکی کابلها و زیبایی محیط و مهمتر از همه این موارد توسعه آسان سیستم در هر زمان می باشد.

• نصب درب شیشه‌ای جهت حفظ دمای اتاق سرور در حدود 18 درجه سانتی‌گراد، درب شیشه‌ای در مقابل درب ورودی اتاق سرور نصب گردید تا از خروج هوای خنک به خارج از اتاق سرور جلوگیری شود.

• افزایش راک‌ها از 2عدد به 6 عدد در اتاق سرور قبلی با توجه به تعداد زیاد سرورها 2 عدد راک پاسخگو نبودند و باعث بروز مشکلاتی ازقبیل افزایش بی‌رویه دما، قطعی مکرر برق و عدم توسعه‌پذیری می‌شد اما در سیستم جدید مشکلات برق و افزایش دما و همچنین توسعه پذیری کاملاً مرتفع گردیده است.

• مهار راک‌ها و ضدزلزله نمودن آنها با توجه به اینکه راک‌ها حاوی سرورهای دانشگاه می باشد لذا بایستی در هنگام بروز حوادثی همانند زلزله باید حداقل آسیب‌دیدگی را داشته باشند. لذا با اتصال راک‌ها به سقف، زمین و دیوارهای اطراف از سقوط آنها در هنگام زلزله جلوگیری می‌گردد.

• نصب دیوارپوش جهت ایجاد محیطی کاربرپسند و زیبا، دیوارپوش به مساحت حدود 118 مترمربع نصب گردید.

• جابجایی کولر قبلی و افزودن کولر جدید با توجه به اینکه کولرگازی قبلی جوابگوی این فضای بزرگ نبود، کولرگازی دیگری با همان مشخصات خریداری شد و در محل مناسب نصب گردیدند.

• کابل‌کشی برق مستقل از ترانس توزیع موجود در بیرون ساختمان با توجه به اینکه برق اتاق سرور قبلی از برق ساختمان کتابخانه مرکزی تامین می‌شد باعث برور مشکل و قطعی خدمات در اتاق سرور می‌شد که با تامین برق اتاق سرور بصورت مستقل تمامی این مشکلات برطف شد. نصب تابلو برق توزیع UPS و برق شهر تابلو برق قدیمی بصورت خیلی ابتدایی طراحی شده بود و همیشه خطر برق‌گرفتگی و قطعی برق بود. با نصب تابلو برق جدید، میزان ولتاژ ورودی، میزان جریان خروجی در LCD مربوطه نمایش داده می‌شود.

• انتقال کابلهای فیبرنوری با توجه به اینکه در اتاق سرور قبلی کابلهای فیبرنوری مستقیماً از حوضچه فیبرنوری وارد راک و سپس پچ‌پنل فیبرنوری می‌شدند. با توجه به تعداد زیاد فیبرها(120 رشته) احتمال شکنندگی و قطعی فیبرها در هر آن وجود داشت. اما در سیستم جدید همه کابلهای فیبرنوری قدیمی و کابل‌های فیبر نوری جدید(150 رشته) به داخل OCDF وارد شده و از آنجا به سوئیچ Core ارتباط داده می‌شوند.
لازم به ذکر است که کلیه استانداردهای مخابراتی جهت دریافت گواهینامه ISO در طراحی و توسعه اتاق سرور رعایت شده است.

بازدید امروز: 2