خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:37605   بروزرسانی: 23-09-1402

Mohammad Sadegh Falahat

محمدصادق فلاحت، نیلوفر قنواتی
بررسي نحوه آموزش معماري پايدار به دانشجويان با رويكرد پژوهش محوري  
چکيده


مقاله حاضر درباره لزوم توجه به آموزش معماري پايدار در ايران و بررسي امكانات و موانع آن است. هدف اين آموزش دستيابي به آگاهي علمي درباره منابع محيطي، اصول اخلاقي، ارزشها و مهارتها در راستاي اهداف توسعه پايدار و مشاركت مردم در تصميمگيريها است. در گذار از معماري متعارف به سري معماري پايدار، آموزش معماري نيازمند تحولي اساسي بوده و با موانع متعدد و ساختاري هم مواجه است. مشكلات برنامهريزي آموزشي در دروس معماري پايدار شامل استفاده از منابع محيطي، حمل و نقل، مصالح ساختماني، جمعآوري و يكپارچه سازي سامانههاي ساختماني و كاربريهاي چند منظوره و منطبق با ارزشهاي انساني ميشود. در ايران اين آموزشها در تقابل با عادات جامعه قرار دارد و نيازمند هماهنگي ساختار مديريتي است. بررسي آموزش معماري پايدار در سه دانشگاه ايراني نشان داده كه با وجود برخي كاستيهايي در اين آموزش نگرش دانشجويان جهت يافته و انگيزه كافي براي تغيير عملكرد ايجاد شده است. معماري خورشيدي كه در دهه هفتاد ميلادي پس از بحران انرژي مورد توجه قرار گرفت، در ايران با استقبال بسياري از استادان روبرو شده است چنانكه آن را در برنامه آموزش خود قرار دادهاند