خانه :: اساتید :: اخبار

Heydar Gholizadeh

مجید خسروی، علی شمس، حیدر قلی‌زاده، محمود مختاری
تحلیل اقتصادی رفتار بازاریابی زعفران‌کاران شهرستان قائن
چکيده


زعفران به عنوان گران‌ترین محصول کشاورزی و دارویی جهان جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد. در حال حاضر ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان است. از طرفی هرگونه برنامه‌ریزی در خصوص بهبود وضعیت بازاریابی زعفران نیازمند شناخت علمی وضعیت موجود است. لذا اين تحقيق توصيفي- همبستگي با هدف تحلیلی اقتصادی بر رفتار بازاریابی زعفران‌کاران شهرستان قائن  در سال 1393 صورت گرفت. ابزار تحقيق پرسشنامه محقق ساخته‌اي بود كه با استفاده از نظرات صاحبنظران اقتصاد كشاورزي، ترويج و توسعه روستايي مورد تاييد قرار گرفت و پايايي آن با انجام مطالعه مقدماتي روي 30 نفر از زعفران‌كاران بدست آمد. جامعه آماري تحقيق حاضر را كليه زعفران‌كاران شهرستان قائن (12860 نفر) و حجم نمونه را 230 نفر از زعفران‌کار تشكيل مي‌دادند. نتایج نشان داد   5/33 درصد پاسخگویان به هر سه شیوه زعفران ( دسته، پوشال و  نگین) را فرآوری می‌کردند. بیشترین فراوانی تعداد معامله مربوط به محصول پوشال و با درصد فراوانی 83/35 بود. بیشترین درصد فراوانی مثقال و درصد فراوانی درآمد نیز مربوط به محصول پوشال به ترتیب با درصد فراوانی 88/41 و 08/43 بود. همچنین بیشترین درصد فراوانی معامله محصول زعفران با درصد فراوانی 58/33، بیشترین فراوانی مثقال با درصد 63/38 و سهم درآمدی نیز با درصد 51/38 مربوط به عمده‌فروشان شهرستان قائن بود.