خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:28056   بروزرسانی: 07-12-1402

Omid Mahdieh

دکتر زهره دهدشتی شاهرخ، دکتر امید مهدیه
الگويی برای تعامل ميان ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازمانی و رابطه آن با عملكرد
A Model for the Interaction among Organizational Communication, Conflict and Culture and Its Relationship with Performance
چکيده


يکي از مهمترين مسايلي که سازمان‌ها همواره با آن مواجه هستند، بهبود عملکرد سازماني است که در قالب مفاهيمي چون رشد، سودآوري، افزايش سهم بازار، بهره‌وري و ساير شاخص‌ها مطرح مي‌شود. تحقيق حاضر به دنبال آن است تا رابطة ميان ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازماني را مشخص نموده و رابطة آن با عملکرد را مورد بررسي قرار دهد. در اين راستا مؤسسات پژوهشي تحت نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان جامعة آماري با کاربرد روش تحقيق ترکيبي و با استفاده از روش نمونه‌گيري هدفمند مورد بررسي قرار گرفتند و گونه‌هاي ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازماني آنها با استفاده از سه پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. تعداد 188 پرسشنامه از بیست و سه مؤسسه پژوهشي جمع‌آوري شد و در تحليل‌ها مورد استفاده قرار گرفت. سپس مدل تحقيق با استفاده از تحليل مسير مورد تأييد آماري قرار گرفت. يافته‌ها حاکي از آن است که ميان ارتباطات، تعارض، فرهنگ سازماني و عملکرد رابطة معني‌داري وجود دارد. همچنين بين هماهنگي استراتژيک و عملکرد نيز رابطة معني‌داري وجود دارد و هرچه ميزان هماهنگي استراتژيک ميان اين عناصر افزايش ‌يابد، عملکرد نيز افزايش پيدا مي‌کند.