بازدید:28056 بروزرسانی: 07-12-1402
دکتر زهره دهدشتی شاهرخ، دکتر امید مهدیه
الگويی برای تعامل ميان ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازمانی و رابطه آن با عملكرد A Model for the Interaction among Organizational Communication, Conflict and Culture and Its Relationship with Performance
|
يکي از مهمترين مسايلي که سازمانها همواره با آن مواجه هستند، بهبود عملکرد سازماني است که در قالب مفاهيمي چون رشد، سودآوري، افزايش سهم بازار، بهرهوري و ساير شاخصها مطرح ميشود. تحقيق حاضر به دنبال آن است تا رابطة ميان ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازماني را مشخص نموده و رابطة آن با عملکرد را مورد بررسي قرار دهد. در اين راستا مؤسسات پژوهشي تحت نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان جامعة آماري با کاربرد روش تحقيق ترکيبي و با استفاده از روش نمونهگيري هدفمند مورد بررسي قرار گرفتند و گونههاي ارتباطات، تعارض و فرهنگ سازماني آنها با استفاده از سه پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. تعداد 188 پرسشنامه از بیست و سه مؤسسه پژوهشي جمعآوري شد و در تحليلها مورد استفاده قرار گرفت. سپس مدل تحقيق با استفاده از تحليل مسير مورد تأييد آماري قرار گرفت. يافتهها حاکي از آن است که ميان ارتباطات، تعارض، فرهنگ سازماني و عملکرد رابطة معنيداري وجود دارد. همچنين بين هماهنگي استراتژيک و عملکرد نيز رابطة معنيداري وجود دارد و هرچه ميزان هماهنگي استراتژيک ميان اين عناصر افزايش يابد، عملکرد نيز افزايش پيدا ميکند. |