خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:16296   بروزرسانی: 21-10-1399

Mohammad Imani barandagh

پرويز پيري، محمد ايماني  برنذق و سيامك االهورديزاده
اثر دوره هاي مختلف چرخه عمر بر سودآوري و رشد بنگاههاي تجاري
چکيده


بنگاه‌های تجاری نیز مانند سایر موجودات زنده از منحنی عمر پیروی می‌کنند. بر اساس نظریه‌‌های اقتصادی، شرکت‌ها نیز متولد می‌شوند، رشد می‌کنند و بعد از مدتی به سمت پیری و زوال می‌روند. شواهد حاکی از آن است که سود عملیاتی و اجزای آن (حاشیة سود عملیاتی و گردش دارایی‌ها) در مسیر عمر هر شرکت، الگویی غیرخطی از خود نشان می‌دهد. در این مقاله، سعی شده است با تمرکز بر موضوع چرخة عمر و سودآوری، به چگونگی تأثیر این متغیر اقتصادی بر تجزیه و تحلیل‌های مربوط به رشد و سودآوری بنگاه‌های تجاری پرداخته شود.برای بررسی موضوع، با استفاده از روش بررسی میدانی و اسنادکاوی، اطلاعات واقعی 149 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، در بازة زمانی 1379- 1388 استخراج شده و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی، الگوی داده‌های تابلویی و آزمون آماری ویلکوکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان‌دهندة مؤثر بودن چرخة عمر در رشد وسودآوری بنگاه‌های تجاری است. به این ترتیب، با درنظر گرفتن متغیر چرخة عمر به مدل‌های پیش‌بینی سودآوری، توان تخمین این مدل‌ها نسبت به مدل اولیه، بیش از 40% افزایش می‌یابد.