بازدید:20373 بروزرسانی: 28-09-1399
لقمان ابراهیمی
الگوي توانمندسازي مشاوران مدرسه الگوي توانمندسازي مشاوران مدرسه
|
چکیده هدف پژوهش حاضر طراحی یک الگو برای توانمندسازی مشاوران در مدارس بود. این پژوهش به استفاده از روشهای آمیخته انجام شد. جامعهی این پژوهش مدیران، مشاوران، معلمان و دانشآموزان شاغل درآموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بود. نمونه بخش کیفی براساس اشباع نظرها 48 نفر و نمونه بخش کمی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 370 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه جمعآوری شدند و پس از تحلیل اطلاعات به دست آمده، الگوی اولیه طراحی گردید. یافتهها نشان داد که عوامل درون فردی بیشتر از عوامل بین فردی و فرافردی، آسیبپذیری فعالیتهای مشاوره را پیش بینی میکند و این امر حاکی از آن است که در بین انواع آسیبها بیشترین آسیبها به حوزهی درون فردی فعالیتهای مشاوره، یعنی، عملکرد مشاوران مدرسه برمیگردد. برهمین اساس، تدوین و معرفی یک الگوی توانمندسازی برای مشاوران مدرسه که میتواند منجر به بهبود عملکرد مشاوره مدرسه شود برای تعدیل این عوامل ضرورت دارد. کلیدواژهها واژههای کلیدی: فعالیتهای مشاورهی مدرسه - عوامل آسیب زا - توانمندسازی مشاوران مدرسه |