خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:20373   بروزرسانی: 28-09-1399

Loghman Ebrahimi

لقمان ابراهیمی
الگوي توانمندسازي مشاوران مدرسه
الگوي توانمندسازي مشاوران مدرسه
چکيده


چکیده هدف پژوهش حاضر طراحی یک الگو برای توانمندسازی مشاوران در مدارس بود. این پژوهش به استفاده از روش‌های آمیخته انجام شد. جامعه‌ی این پژوهش مدیران، مشاوران، معلمان و دانش‌آموزان شاغل در‌آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بود. نمونه بخش کیفی براساس اشباع نظرها 48 نفر و نمونه بخش کمی به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 370 نفر انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه جمع‌آوری شدند و پس از تحلیل اطلاعات به دست آمده، الگوی اولیه طراحی گردید. یافته‌ها نشان داد که عوامل درون فردی بیشتر از عوامل بین فردی و فرافردی، آسیب‌پذیری فعالیت‌های مشاوره را پیش بینی می‌کند و این امر حاکی از آن است که در بین انواع آسیب‌ها بیشترین آسیب‌ها به حوزه‌ی درون فردی فعالیت‌های مشاوره، یعنی، عملکرد مشاوران مدرسه برمی‌گردد. برهمین اساس، تدوین و معرفی یک الگوی توانمندسازی برای مشاوران مدرسه که می‌تواند منجر به بهبود عملکرد مشاوره مدرسه شود برای تعدیل این عوامل ضرورت دارد.     کلیدواژه‌ها واژه‌های کلیدی: فعالیت­های مشاوره­ی مدرسه - عوامل آسیب­ زا - توانمندسازی مشاوران مدرسه