بازدید:20454 بروزرسانی: 28-09-1399
لقمان ابراهیمی
چالش ها و موانع گسترش نقش مشاوره ای مدیران مدارس(مطالعه موردی آذربایجان غربی) Challenges and obstacles to the expansion of the role of counseling school principles (Case Study of West Azarbaijan)
|
پژوهش حاضر با هدف شناسايي چالش ها و موانع گسترش نقش مشاوره ای مدیران مدارس انجام گرفت. پژوهش به روش کیفی انجام شد. نمونه گيري از بین مدیران، مشاوران، معلمان و دانش آموزان استان آذربایجان غربی در سالتحصیلی 96 – 95 و از نوع هدفمند بود. داده ها از طريق مصاحبه فردی نيمه ساختاريافته جمع آوري و با روش تحليل چارچوبي يك چارچوب موضوعي تنظيم و مقوله های اساسی شناسايي گرديد. مهم ترین موانع در سه حوزه فردی شامل ویژگی های شخصیتی، عمل فکورانه و صلاحیت و شایستگی ها، حوزه آموزشگاهی شامل زیرساخت ها، ارتباطی- اطلاع رسانی، انگیزشی-انسانی و رهبری و مدیریت پویا و حوزه سازمانی شامل پشتیبانی و حمایت، اقتصادی-مالی و فرهنگی-اجتماعی شناسایی و طبقه بندی شدند. به منظور پیشگیری از آسیب ها و موانع شناسایی شده در گسترش نقش مشاوره ای مدیران مدارس، اهتمام جدی از سوی مدیران، پرسنل مدارس و نطام آموزشی کشور ضرورت دارد. |