خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
چطور جلوی پرخوری احساسی را بگیریم؟



 گاهی اوقات میل قوی و شدید به غذا خوردن وجود دارد هنگامی که شما احساس بی حوصلگی می کنید،تحت استرس شدید قرار دارید، و یا با یک مشکل چالش انگیز مواجه هستید.

غذا خوردن احساسی می تواند تمام تلاش های شما را برای کاهش وزن از بین ببرد و آن هم با خوردن غذاهای با کالری بالا، غذاهای شیرین و چرب. خبر خوب این است که اگر شما مستعد غذا خوردن احساسی هستید، می توانید با رعایت مراحلی کنترل غذاخوردن را به دست بگیرید و خود را در مسیر بازگشت به اهداف کاهش وزن قرار دهید.

غذا خوردن احساسی راهی است برای سرکوب و یا تسکین احساسات منفی مانند استرس، خشم، ترس، خستگی، غم و تنهایی. البته برخی افراد نیز در مواجهه با این محرک های روانی اشتهای خود را از دست می دهند. با این حال فهرست مراحل پیشنهادی زیر می تواند بر وسوسه غذا خوردن هنگام مواجهه با این احساسات منفی کمک کند:

سعی کنید فرق بین گرسنگی واقعی و گرسنگی احساسی را تشخیص دهید. گرسنگی احساسی می ‌تواند ناگهان یا در اثر چند موضوع استرس ‌زا ایجاد شود. این که منتظر نشانه ‌های گرسنگی نمانید و بدون فکر شروع به خوردن کنید.

حس‌ های مختلف را از هم تشخیص دهید. یکی از دلایل این نوع خوردن ممکن است عصبانی شدن از چیزی باشد و این که به دنبال آرامش در غذا باشید.

اگر جزو کسانی هستید که عصرها پرخوری می ‌کنید، غذایی که می‌ خورید و حسی که دارید را یادداشت کنید. احساس ‌های ناخوشایند خود را مشخص کنید و یاد بگیرید قبل از روی آوردن به غذا به عنوان منبع آرامش، چطور با احساسات مختلف مقابله کنید.

برای مقابله با خوردن احساسی غذا در بعد از ظهر در خود تغییر رفتاری ایجاد و سعی کنید به روشی دیگر بر این احساسات منفی غلبه کنید. مثلا اگر این عادت به دلیل قرار گرفتن در محیطی استرس ‌زا است، آن جا را ترک یا راه‌ های دیگری برای مقابله با آن پیدا کنید.

گزینه‌های جایگزین پیدا کنید. اگر خوردن شما از روی یکنواختی یا تنهایی است، روش‌ های دیگری برای گذراندن اوقات فراغت خود پیدا نمایید.

با یکی از دوستان خود ملاقات کنید. دسترسی به دوستان یا خانواده احساس تنهایی را از شما دور می کند.

با خواندن کتاب یا پیدا کردن روشی برای سرگرمی، خود را مشغول کنید.

چند نفس عمیق بکشید. ورزش می‌تواند در از بین بردن استرس، کم کردن شدت عصبانیت و ناامیدی نقش داشته باشد و به دلیل آزاد شدن اندورفین، خلق وخو شما را تغییر دهد.

به پیاده‌روی روید.

میان وعده های سالم انتخاب کنید. اگر احساس می کنید میل به خوردن میان وعده دارید، غذاهای کم چرب و کم کالری مانند میوه های تازه، سبزیجات یا شیر کم چرب را انتخاب نمایید. 

 

                                                                    با آرزوی سلامتی و تندرستی

                                                                            معاونت دانشجویی

                                                                           مرکز بهداشت و درمان

 


ارسال شده در مورخه: 22-1-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت