خانه  :: اساتید  :: اخبار

نتایج بررسی کندی اینترنت دانشگاه
نتایج بررسی کندی اینترنت دانشگاه



دانشجویان محترم دانشگاه زنجان

با سلام و تبریک سال نو، با توجه به اینکه در اسفندماه گذشته و برخی از روزهای فروردین امسال شاهد کندی‌ شدید و گاهاً طولانی‌مدت در اینترنت دانشگاه بودیم، واحد انفورماتیک نسبت به بررسی دقیق و کارشناسی موضوع اقدام نموده است که نتایج این بررسی نشان می‌دهد که علاوه بر مسایلی مانند کندی ذاتی اینترنت در کشور ما (که از حوزه اختیارات دانشگاه خارج است)، تعداد کاربران زیاد دانشگاهی (حدود ۱۲۰۰ کاربر آنلاین در ساعات ترافیک)، مستهلک شدن تجهیزات شبکه دانشگاه در برخی از ساختمان‌ها و خوابگاه‌ها؛ اما مهمترین دلیل برای تشدید این موارد استفاده نادرست ما از اینترنت می‌باشد. همین استفاده نادرست موجب شده است که نتوانیم حتی از همین اینترنت با کیفیت پایین موجود نیز استفاده مطلوب بکنیم. هم اکنون بیش از 90% ترافیک دانشگاه در اینترنت توسط دانشجویان مصرف می‌گردد و حدود 75% این ترافیک نیز به خوابگاه‌های دانشگاه اختصاص یافته است. پس از اعتراض‌های دانشجویی و در طی بررسی کارشناسی موضوع در  واحد انفورماتیک نکات قابل توجه مشخص شده است. به عنوان مثال علی‌رغم همه کندی‌های موجود، یک دانشجوی دکتری دانشگاه به تنهایی در 17 روز اول اسفند حدود 81 گیگابایت ترافیک مصرفی داشته است! و یا حدود 100 دانشجو داریم که در همان 17 روز هر کدام بیش از 15 گیگا بایت دانلود داشته اند. نکته جالب تر اینکه برخی از همین دانشجویان در صف معترضین قرار داشتند! به عنوان مثال دوم از استفاده نادرست می‌توان به یک قسمت از سریال مشهور در فضای مجازی اشاره کرد که با حجم حدود یک گیگا بایت بیش از 1000 بار دانلود شده است! مورد سوم از این نوع کاربردهای نادرست اینترنت، استفاده از اکانت اساتید در خوابگاه‌ها و سایت‌های دانشگاه و یا استفاده از اکانت سایر دانشجویان مخصوصاً اکانت دانشجویان مقاطع بالاتر می‌باشد. این کار جدا از این که یک عمل مجرمانه و جعل هویت در فضای سایبری و قابل پیگرد می‌باشد، موجب تضییع حقوق سایر دانشجویان می‌شود.

با توجه به موارد فوق و برای بهره‌برداری هر چه بهتر از اینترنت در راستای اهداف پژوهشی و آموزشی دانشگاه، سیاست‌های ذیل اتخاذ شده است:

سامانه دانلود آفلاین دانشگاه طراحی شده است و در حال بهره‌برداری آزمایشی است. این سامانه به آدرس odm.znu.ac.ir از شبکه داخلی دانشگاه در دسترس می‌باشد و می‌توانید با username و password ایمیل دانشگاه در آن ثبت نام کنید و لینک دانلودهای خود را ثبت و پس از دانلود آنها را از داخل شبکه دانشگاه با سرعت بالا در محل مورد نظر خودتان کپی کنید. بدیهی است هیچ یک از ما حق واگذاری پسورد ایمیل خود به دیگری را نداریم و هر گونه دانلود از این سامانه قابل رهگیری است (این سامانه در دوران بهره‌برداری آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است). نکته دیگر در مورد این سامانه، امکان جستجو در دانلودهای انجام شده‌ی قبلی توسط همه افراد عضو و غیر عضو و عدم نیاز به دانلود در صورت پیدا شدن فایل مورد نظر در بین آنهاست.
بانک نرم‌افزار دانشگاه طراحی و مبتنی بر یکی از سایت های پرطرفدار دانلود فارسی، به روز شده است. می‌توانید با مراجعه به آدرس sb.znu.ac.ir از شبکه داخلی دانشگاه به حدود 17 ترابایت نرم‌افزارهای کاربردی و آموزشی و حتی برخی از ویدیوهای آموزشی و مستند دسترسی پیدا کنید.
 سامانه پایگاه ویدیویی دروس دانشگاهی نیز از مدتها قبل آماده شده است و با مراجعه به آدرس vl.znu.ac.ir می‌توانید ویدیوهای دروس مختلف از دانشگاه‌های ایران و جهان را مورد دسترسی قرار دهید. بسیاری از این دروس توسط اساتید تراز اول ایران و جهان ارایه شده‌اند و در هر نیمسال یک بار بروز می‌شوند و دروس جدید به پایگاه اضافه می‌شود.
 مهمترین تمهیدی که اندیشیده شده است و پس از تصویب جزییات آن در شورای عالی انفورماتیک دانشگاه اجرایی خواهد شد، قرار دادن سهمیه برای کلیه کاربران شبکه دانشگاه می‌باشد. بررسی واحد انفورماتیک درباره استفاده درست از ترافیک شبکه در دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که اغلب دانشگاه‌ها به سمت سهمیه‌بندی ترافیک رفته‌اند. دانشگاه علم صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه محقق اردبیلی و بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها از این سیاست استفاده می‌کنند. دانشگاه‌های شریف و تهران نیز در سال 94 استفاده از سهمیه‌بندی را شروع کرده‌اند.
واحد انفورماتیک علاوه بر اینکه به دنبال افزایش سنواتی پهنای باند می‌باشد؛ با توجه به استفاده تأمین کنندگان پهنای باند دانشگاه از cache server، خرید مستقیم پهنای باند از زیرساخت را در دستور کار خود قرار داده است تا اینترنت بدون واسطه و دخل و تصرف در اختیار دانشگاهیان محترم قرار گیرد.


ارسال شده در مورخه: 28-1-1395

آخرين اخبار با موضوع: مرکز انفورماتیک

احتمال اختلال در سرویس های دانشگاه زنجان

احتمال اختلال در سرویس های دانشگاه زنجان در روز یکشنبه مورخ 19 فروردین ماه (15-01-1403)

   

اتمام سنوات

قطعی اکانت اینترنت به دلیل اتمام سنوات (22-08-1402)

   

به روز رسانی سرویس ایمیل دانشگاه زنجان

جهت به روز رسانی سرویس ایمیل دانشگاه زنجان، روز سه شنبه این سرویس با اختلال همراه خواهد بود (09-08-1402)

   

اکانت دانشجویی

اکانت اینترنت دانشجویان جدیدالورود (01-08-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
مرکز انفورماتیک

به روز رسانی سرویس ایمیل دانشگاه زنجان