خانه  :: اساتید  :: اخبار

نشست صندوق نوآوری و شکوفایی کشور
در دانشگاه زنجان برگزار گردید



 

به منظور معرفی و تبیین اهداف صندوق نوآوری و شکوفایی کشور نشست هایی با حضور آقای دکتر محمدحسین صادقی مشاور رئیس هیئت عامل صندوق، روز چهارشنبه 95.03.12 در دانشگاه زنجان و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان برگزار گردید.

بر اساس برنامه، جلسه نخست درساعت 8:30 الی 10:30 با حضور رؤسا، معاونین، مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان برگزار شد.

در این جلسه ابتدا دکتر جلیلوند (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان) ضمن خوشامدگویی به میهمانان و تقدیر از جناب آقای دکتر صادقی به خاطر قبول زحمت و اهتمام ویژه در تشکیل این جلسه، اظهار امیدواری کردند که محتوای جلسه در استفاده هرچه بهتر از ظرفیت پژوهش، تحقیقات و فناوری موجود در دانشگاههای استان در راستای پیشبرد اهداف صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، مفید واقع شود.

در ادامه آقای دکتر صادقی به بیان ضرورت و ویژگی‌های اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر فناوری و نقش اعضای هیأت علمی در این زمینه پرداختند.

بنا به اظهار ایشان بحران اقتصادی سال های اخیر، کمبود بودجه های عمومی و عمرانی دولت، وابستگی بیش از حد بودجه دولت به نفت و کاهش شدید قیمت نفت خام، مشکل اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان، خام فروشی با  ارزش افزوده ناچیز، غفلت از بازار و کم رونقی تولید، قاچاق کالا و غلبه واردات برصادرات، از چالش های امروز کشور است و بر همین اساس توسعه اقتصادی، به عنوان یک گلوگاه برای کشور قلمداد می شود. برای غلبه بر این مشکلات، تلاش در نیل به اقتصاد دانش بنیان ضروری است.بهبود فضای کسب و کار کشور و حمایت همه جانبه از تولید و توسعه صادرات کالا و خدمات، مهمترین رسالت قوای سه گانه در بعد اقتصادی است. طبق آماربانک جهانی، کشور ما از این نظر در سال 91 رتبه 152 را داشته که در سال 94 به رتبه 118 ارتقاء یافته است.

متأسفانه در سال های گذشته به جای ایجادبازار برای تولیدات داخلی، با واردات بی رویه موجبات شکست شرکت های تولیدی فراهم شده است.این در حالی است که حدود 5 میلیون جوان تحصیل کرده بیکار در کشور وجود دارد!  باید برای فعالیت جوانان تحصیل کرده و تولید داخل فرصت سازی کرد. مشکل باید از انتهای چرخه تولید که همان بازار است، برطرف شود. در حال حاضر بیش از مشکل سرمایه، با مشکل بازار مواجه هستیم. واگذاری بازار به خارجی تنها باید در ازای انتقال فناوری و گرفتن سهم بازارصادراتی صورت بگیرد.

در  سالهای گذشته به جای تقویت تولید داخل و کسب درآمد از محل فروش تولید و فناوری، به فروش نفت خام اتکا شده است. لازمه تسخیر بازارها، داشتن تولید رقابتی مبتنی بر دانش و فناوری روزآمد برای تولید محصول است. تسلط بر فناوری و به روز نگه داشتن آن، انتقال تکنولوژی (مراحل جذب/هضم/بسط و به روزآوری) از طریق ایجاد و تقویتR&D، تولید بهینه، تخصصی تر کردن امور، همکاری گروهی، ایجاد شبکه، برونسپاری و... موجب تولید محصولات رقابتی در بازار و توسعه صادرات کالا و خدمات است.

از چالش های مهم امروز کشور،معضل خام فروشی و وابستگی به پول نفت است. امروزه ما به دلیل نداشتن فناوری، مواد خام را ارزان صادر کرده و محصول نهایی را با چندین برابر قیمت وارد می کنیم. اگرچه صادرات و واردات نیاز هر کشوری است، اما نباید خام فروشی شود بلکه باید کالای تمام شده و نهائی با ارزش افزوده زیاد را تولید و صادر کنیم. هر شرکتی که در این راستا حرکت کند و بتواند مطابق با دانش و فناوری روز، کالا و محصولات رقابتی خود را به بازار عرضه کند و توسعه صادرات داشته باشد، صندوق نوآوری و شکوفائی همه گونه حمایت از آن به عمل می آورد.

در دانشگاه ها، به تولید مقاله بیشتر از تولید فناوری توجه شده است. در چند سال اخیر بالغ بر 500 میلیارد تومان برای پایان نامه ها هزینه شده بدون اینکه درآمد چندانی برای کشور داشته باشد. با وجود کسب رتبه نخست تولید مقاله در منطقه، رتبه 103نوآوری و 94 تولید فناوری را در دنیا داریم. دانشگاه ها باید متحول شوند و با حرکت به سمت تجاری سازی یافته های پژوهشی و تولید و فروش فناوری، این معضل را برطرف کنند.دانشگاه باید مغز متفکر دستگاه های اجرائی بشود و با تبدیل  یافته های پژوهشی به فناوری معطوف به تولید محصول، کالا و خدمات و همچنین ارتقاء بهره وری به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شود.

دکتر صادقی،در ادامه ضمن معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور،  به بیان ویژگی‌های حمایتی و تسهیلات اعطایی صندوق برای اعضای هیأت علمی پرداختند.

طبق قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و همچنین اساس نامه صندوق نوآوری و شکوفائی،این صندوق از متولیان اصلی حمایت و تقویت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان محسوب می‌شود که طیف گسترده‌ای از ابزارهای حمایتی مستقیم (قرض‌الحسنه و …) و غیرمستقیم (ارائه ضمانت‌نامه، تسهیلات لیزینگ و …) را در سبد خدمات خود دارد.این صندوق پس از صندوق توسعه ملی، بزرگ ترین صندوق کشور از نظر سرمایه است که مأموریت آن توسعه فناوری و کمک به اقتصاد دانش بنیان است. طبق قانون باید سالیانه یک هزار میلیارد تومان، به مدت سه سال و بعد از آن نیز نیم درصد از بودجه عمومی کشور به این صندوق اختصاص پیدا کند.

دکترصادقی اظهار داشتند: طبق آخرین آمار، تعداد 2350شرکت دانش بنیان شناسایی و تأیید صلاحیت شده است که از آن میان تعداد ۶1 درصد شرکت های نوپا، حدود ۳2 درصد شرکت های دانش بنیان تولیدی و حدود 7 درصد هم شرکت های بزرگ صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان هستند. ایشان افزودند تا کنون نزدیک به 1963 شرکت به منظور استفاده از انواع تسهیلات حمایتی، طرح خود را به صندوق نوآوری و شکوفائی ارائه نموده اند که از این شمار تعداد حدود 1582 طرح تعین تکلیف (مصوب یا رد) شده اند به گونه ای که986 طرح به تصویب رسیده و مبلغی بالغ بر 615 میلیارد تومان برای آنها مصوب شده است.همچنین در حال حاضر حدود 381 طرح در دست بررسی است. ایشان  افزودند:البته رد مطلق وجود ندارد و از شرکت ها خواسته می شوددر صورت تمایل طرح خود را اصلاح کرده و مجدداً ارسال نمایند. اگرچه عمده این شرکت ها نوپا هستند، اما گاهی ایده های جالب و خلاقانه ای مطرح می کنند که صندوق خود را ملزم به حمایت از آن ها می داند، به نحوی که در حال  حاضر 30 درصد مبالغ مصوب شده صندوق به این نوع از شرکت ها اختصاص یافته است.

دکتر صادقی افزودند بخش قابل توجهی از تسهیلات صندوق به صورت قرض الحسنه (تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان) بوده است و در حال حاضر تعداد 515 طرح از این نوع تسهیلات بهره مند شده اندکه حدود 20 درصد مبالغ مصوب صندوق را شامل می شود.

بنا به اظهار ایشان، از تعداد 986 طرح مصوب شده صندوق در 12 حوزه معرفی شده دانش بنیان،، ۱۸ درصد مربوط به حوزه «الکترونیک و کنترل»، ۱۶ درصد در حوزه «تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاه» و ۱۴ درصد به «زیست فناوری» اختصاص یافته است. به گفته وی، بیش از ۵۱درصد از مبالغ درخواست شده توسط شرکت ها مورد تایید و تصویب صندوق قرار گرفته است.

وی افزود حدود 19 صندوق پژوهش و فناوری در کشور وجود دارد که به عنوان کارگزار صندوق نوآوری و شکوفائی عمل می کنند. برای افزایش جذب تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در استان زنجان، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری ضروری است. باایجاد این صندوق در استان دانشگاه ها، پارک ها و مراکز رشد فعال تر شده و شرکت های دانش بنیان سریعتر و بیشتر مورد حمایت قرار می گیرند.

براساس توضیحات آقای دکتر صادقی استان زنجان دارای 24 شرکت دانش بنیان می‌باشد که از آن میان  14 شرکت نسبت به ارائه طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام نموده اند  و 10 شرکت طرحی برای استفاده از تسهیلات این صندوق ارائه نکرده‌اند.  کل اعتبار دریافتی از صندوق بابت این 24 شرکت تنها  700 میلیون تومان بوده است.در حالی‌که اگر نسبت جمعیتی این استان را در نظر بگیریم، تاکنون می‌بایست 8 میلیارد و پانصد میلیون تومان تسهیلات در این استان جذب می‌شد.

دکتر صادقی همچنین با اشاره به ضرورت و اهمیت تشکیل شورای فناوری استان با حضور افراد باسابقه بخش خصوصی در مشارکت با خبرگان استان و اساتید دانشگاه، نمایندگان استانداری، اتاق بازرگانی و شرکت شهرک­های صنعتی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان،اظهار داشتند که در صورت تشکیل این شورا در استان، طرح‌های مورد تأیید این شورا مورد حمایت خاص صندوق قرار خواهند گرفت. ایشان همچنین در خصوص تشکیل شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه‌ها به لحاظ بالا بردن کیفیت آموزش و سطح فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در خصوص اشتغال جوانان تأکید داشتند.

جلسه دوم در ساعت 11 الی 13 با حضور دست اندرکاران پارک علم و فناوری و مراکز رشد استان، مدیران­­عامل شرکت­های مستقر در پارک علم و فناوری و مراکز رشد، شرکت­های دانش­بنیان و سایر شرکتهای فعال در حوزه­های فناورانه برگزار شد. در این جلسه علاوه بربحث و تبادل و نظر درباره صندوق نوآوری و شکوفایی،بهپرسش و پاسخو همچنین بررسی مشکلات شرکت­های دانش­بنیان در ارتباط با ارائه طرح به صندوق پرداخته شد.

جلسه پایانی آقای دکتر صادقی با همراهی آقای دکتر جلال صبا (مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان و مسئول دبیرخانه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان)در ساعت 16 با رئیس، نمایندگان و مشاوران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان در محل اتاق بازرگانی برگزار شد. در این جلسه پس از ارئه توضیحات مبسوط آقای دکتر صادقی پیرامون اهداف صندوق نوآوری و شکوفایی و رسالت آن در حمایت از شرکتهای دانش بنیان، آقای مهندس غلامحسین جمیلی (رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان) ضمن تأکید بر اهتمام در شکل گیری شرکتهای دانش بنیان در صنایع استان، آمادگی اتاق بازرگانی را برای مشارکت در راه اندازی شورای فناوری استان و همچنین تأسیس صندوق پژوهش و فناوری استان اعلام نمودند.

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 16-3-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

حضور دانشگاه زنجان در نشست همکاری علمی دانشگاههای ایران با حوزه بریکس

با حضور دانشگاه زنجان، اولین نشست همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد. (04-02-1403)

   

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان