خانه  :: اساتید  :: اخبار

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران
معاون آموزشی دانشگاه زنجان: نحوه گزینش دانشجو نیازمند بازنگری است



  

معاون آموزشی دانشگاه زنجان با انتقاد از سیستم آموزشی اصلی ترین مشکل آموزشی دانشگاه ها را نحوه گزینش دانشجو دانست.

دکتر محمدرضا عظیمی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اصلی ترین مشکل در سیستم آموزشی کشور را نحوه گزینش دانشجو برای ورود به دانشگاه دانست وگفت: در کشورما هر ساله کنکور برگزار می شود و ازکسانی که در این آزمون شرکت می کنند هر کس به تناسب رتبه وارد یکی از دانشگاه‌ها می شود اما علاقه و توانمندی فرد در نظر گرفته نمی شود.

وی همچنین افزود: افرادی هم که وارد دانشگاه می شوند بعضا به کسب مدرک و پیدا کردن شغل پس از اتمام تحصیل فکر می کنند.در حالی که دانشگاه باید به سمتی پیش برود که دانشجو بتواند پس از فارغ التحصیلی باری از دوش مشکلات مملکت بردارد.

عظیمی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی باید به سمت تربیت یک نیروی کارآفرین برود گفت: دانشگاه ها باید با تغییر در سیستم آموزشی به سمت دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین سوق پیدا کنند.به طوری که دانشجو پس از اتمام تحصیل برای خودش کار تولید کند نه اینکه لزوما جایی استخدام شود. این مهم مستلزم یک بازنگری اساسی در بحث های آموزشی و سرفصل هاست و وزارت علوم هم در حال حاضر روی این بحث اهتمام دارد.

وی با اشاره به اینکه شیوه ها و روش های آموزشی مستلزم تغییر هستند اظهار داشت: وزارت علوم تا حدودی این تغییرات را آغاز کرده است اما دست دانشگاه را هم باز گذاشته است.برای مثال دانشگاه زنجان می تواند با توجه به وضعیت استان نیروهایی را تربیت کند که بتوانند از پتانسیل موجود دراستان برای پیشرفت استفاده کنند.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان با اشاره به وضعیت کیفیت آموزشی دانشگاه ها تاکید کرد: سعی بر این است که تا حد امکان کیفیت آموزشی در دانشگاه ها بالا باشد ولی سطح کیفیت با توجه به وضعیت و امکانات دانشگاه تغییر می کند. زیرا به دلایل مختلف و متعدد محدودیت های زیادی در سطح آموزشی وجود دارد.با این وجود باید تا حد توان کار کیفی انجام داد. درعین حال نیز نباید فراموش کرد کیفیتی که امروز مد نظراست با مفهوم کیفیت در آینده متفاوت است.

 وی تاکید کرد: توجه بیشتر به دانشگاه ها ، به روز رسانی امکانات و سرمایه گذاری مجدد در دانشگاه لزوم بهبود کیفیت آموزشی است.

 عظیمی اولین هدف دانشگاه را رسیدن به اهداف آموزشی دانست و گفت: هدف دانشگاه پرورش نیروهای متخصصی است که پس از فراغت از تحصیل بتوانند جامعه را به جلو پیش ببرند.درکنار آن موضوعات پژوهشی وتحقیقاتی اضافه می شود.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان با بیان اینکه اهداف پژوهشی و تحقیقاتی جایگزین هدف آموزشی نیست اظهار داشت: دربرخی دانشگاه ها پژوهش در اولویت قرار داده می شود و این نوع دانشگاه ها پژوهش محور معرفی می شوند درحالی که هدف و منظور اصلی دانشگاه ها تربیت نیروی متخصص در جامعه است که این از طریق آموزش امکان پذیر است.

وی افزود: هرقدرسطح آموزش بالاتر باشد نیروهایی که وارد جامعه می شوند قوی تر خواهند بود.نقش آموزش در توسعه علمی یک نقش کلیدی است.وقتی افراد از طریق نیروی علمی آموزش می بینند قطعا از زمانی که افراد جامعه به صورت تجربی مطلبی را یاد بگیرند بسیار متفاوت است.

 معاون آموزشی دانشگاه زنجان وضعیت معیشت دانشگاهیان را نسبتا خوب ارزیابی کرد و گفت: وضعیت معیشت دانشگاهیان در مقایسه با میانگین کل جامعه وضعیت نسبتا خوبی است اما مقایسه آن با سایر کشورها به خوبی نشان می دهد که ایران در این مسئله دچار مشکل است.زیرا کسی که در مقام معلمی و در حوزه ی آموزش دادن است باید بدون غم معاش روی کار خود متمرکز باشد تا بتواند به راحتی کار کند.

 نقش مثبت فعالیت های دانشجویی در بهبود وضعیت آموزشی

 دکتر محمدرضا عظیمی با مثبت خواندن فعالیت های دانشجویی در راستای رسیدن به اهداف آموزشی خاطر نشان کرد: یکی از محدودیت های آموزشی این است که برای مثال یک استاد نمی تواند در طول یک ترم درحیطه یک درس به دانشجو اطلاعات کامل درسی را انتقال بدهد. در این راستا فعالیت های دانشجویی و فوق برنامه که همسو با اهداف آموزشی باشند می توانند مکمل یک ترم تحصیلی باشند.

وی افزود: استاد سر کلاس مطالب پایه را تدریس می کند که لازم است به کارهای عملی تبدیل شوند. واحدها و دروس عملی به عنوان کارگاه ها وکلاس های فوق برنامه می توانند از سوی انجمن های علمی برگزار شوند.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان در پایان خاطرنشان کرد: بعضا در این کارگاه ها اساتید دانشگاه تدریس و فعالیت می کنند.این امر باعث می شود کمبود وقت برای اجرای برنامه های آموزشی درکلاس، با برگزاری این کارگاه‌ها به نوعی جبران شود.

http://www.isna.ir/news/

;
ارسال شده در مورخه: 29-3-1395