خانه  :: اساتید  :: اخبار

معرفی کتاب صلح امام حسن(ع) پرشکوهترین نرمش قهرمانانه
ولادت باسعادت کريم اهل بيت، امام حسن مجتبي(علیه السلام) مبارک



صُلحُ الحَسَن(علیه‌السلام) کتابی درباره صلح امام حسن(ع)، اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالمی دینی شیعی است. این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است. این اثر توسط مقام معظم رهبری به فارسی برگردانده شده است.

برای معرفی این کتاب همین بس که مقام معظم رهبری پس از این که این کتاب را جامع ترین و مستدل ترین کتاب درباره صلح امام حسن(ع) معرفی می کنند درباره انگیزه ترجمه این کتاب می گویند: «پیش از این که به ترجمه این کتاب بپردازم مدت ها در فکر تهیه نوشته ای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پاره ای یادداشت های لازم را نیز گرد آورده بودم، ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین باز داشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد.»

http://ahlolbait.com/files/styles/medium/public/12/image/33.jpg?itok=3oqjtr7R

 

این اثر در چهار بخش دربرگیرنده خلاصه ای از وقایع تاریخی دوران امامت حضرت امام حسن(ع) پیش از بیعت تا صلح و پایان ماجرا و مقایسه ای بین شرایط امام حسن و امام حسین(ع) است.

در بخش اول با شخصیت و ویژگی های اخلاقی امام آشنا می شویم.

در بخش دوم کتاب به موقعیت سیاسی آن زمان می پردازد. این بخش با موضوعاتی هم چون پیش از بیعت، بیعت، کوفه در روزهای بیعت، آغاز سرنوشت و... ما را با موقعیت سیاسی زمان امام حسن(ع)، دشمنان ایشان، فضای حاکم بر قرارداد صلح و مقایسه شرایط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) آشنا می کند.

بخش سوم به انگیزه های صلح از نظر دو جبهه، قرارداد صلح، بررسی فرازهای برجسته قرارداد و... می پردازد.

در خاتمه کتاب نیز، گزارشی از مقایسه شرایط صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع)، به لحاظ دوستان و یاران و به لحاظ دشمنان ارائه شده است

خواندن این کتاب به خوبی شما را به این نتیجه می رساند که امام حسن و امام حسین(ع) دو روی سکه پر جلوه امامت بودند که وظیفه و کار هر یک در جای خود و در اوضاع و احوال خاص خود از نظر اهمیت و هم از نظر فداکاری و از خودگذشتگی درست معادل و هم وزن دیگری بود.


ارسال شده در مورخه: 2-4-1395