خانه  :: اساتید  :: اخبار

21 تیرماه، روز عفاف و حجاب گرامی باد
تجمع مردمی



يكي از پليدترين توطئه‌هاي دشمنان اسلام در تاريخ معاصر، توطئه‌ي كشف حجاب است. رضا‌خان درصدد اجراي تز اسلام‌زدائي و جايگزيني ارزش‌هاي ليبراليستي در جامعه بود. از مهم‌ترين جلوه‌هاي اين طرح، پديده‌‌ي كشف حجاب بود. براي آماده ساختن زمينه‌ي كشف حجاب، مجلس، در ششم دي‌‌ماه 1307 قانون متحدالشكل نمودن البسه را تصويب كرد كه بر اساس آن، پوشيدن كت و شلوار و كراوات و كلاه فرنگي، براي مردان الزامي شد.

رضاشاه در آغاز اجرای برنامه­ های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه­ چی ­های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد 1314، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در 9 تیر 1314 به تهران سفر کرد.

محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد گردید و به کشتار بیرحمانه در مسجد گوهرشاد در 21 تیرماه انجامید. آیت الله قمی مدتی پس از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران ایشان از جمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند. شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال شیخ قمی به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کرد. ولی مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، ایشان را آزاد کردند.

بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه­ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، فرمانده لشکر، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آنها اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار (دو هزار نفر) را به قتل رساندند. به همین دلیل بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

در همین راستا و با توجه به فرمایشات بنیان گذار انقلاب و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اسلامی کردن و رشد روز افزون دانشگاه­ ها؛ از آنجا که مسلمان و شیعه هستیم و ادعای آن را داریم که در کشوری کاملا اسلامی زندگی می­ کنیم و داعیه حب خاندان ولایت و خصوصاً حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها را داریم؛ بجاست که در رعایت موازین شرعی مخصوصا حجاب و عفاف برادران و خواهران قدری جدی باشیم و مسئولین و دانشجویان هر کدام به سهم خود ملزم باشیم از رویکرد علنی ابتذال که روز به روز وسیع­ تر شده و درحال تبدیل شدن به یک ابتذال همه­ گیر است، با تمام توان جلوگیری کرده و از سهل­ اندیشی و سهل­ گیری به بهانه­ های مختلف پرهیز کرده و در عمل هر کاری که از دستمان بر می­ آید برای زدودن آثار مخرب بد حجابی در دانشگاه عملاً بکوشیم چرا که در این روند، عادی سازی نیز اتفاق می افتد به نحوی که در وجود همگان حتی نیروهای ارزشی نهادینه می شود و این ابتذال در نهایت به تغییر در اهداف نظام منجر خواهد شد. ولی چرا باید اینگونه شود؟ چرا بی تفاوتی؟ چرا بی غیرتی؟ چرا غفلت؟ خون شهداء  چه می شود؟ جایگاه امر به معروف و نهی از منکر چه می شود؟ فروپاشی بنیان خانواده تا کجا؟.....

باید به هوش باشیم و اجازه ندهیم مکانی که باید منشأ انتشار اندیشه­ های نو و کارخانه تولید فرهنگ یک مرز و بوم باشد، با حضور برخی افراد با پوشش­ ها و رفتارهایی که هیچ تعلقی به یک مکان فرهنگی و آموزشی ندارند به باشگاهی برای تبادل مُد و سلیقه ­های گوناگون تبدیل گردد.

بدینوسیله از دانشگاهیان محترم بخصوص بانوان عفیف دانشگاهی دعوت می شود جهت برپایی باشکوه همایش دفاع از حریم خانواده با حضور خود در تجمع روز عفاف و حجاب بار دیگر خون شهدای راه حجاب را گرامی داشته و پایبندی خود را نسبت به این قانون و ارزش اسلامی نشان بدهند.

محل و زمان تجمع: سبزه میدان، مسجد جامع، ساعت17

 

 


ارسال شده در مورخه: 21-4-1395

آخرين اخبار با موضوع: نهاد مقام معظم رهبری

رسا، جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان کشور

ویزه اساتید، کارکنان و دانشجویان (28-01-1403)

   

دوره فرهنگی-تفریحی حامیم

ویزه فعالین و علاقه مندان فعالیت های فرهنگی (26-01-1403)

   

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان در حمایت از پاسخ تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی (26-01-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
نهاد مقام معظم رهبری

آغاز ثبت نام اعتکاف