خانه  :: اساتید  :: اخبار

روز جهانی بومیان
19 مرداد (9 آگوست)، روز جهانی بومیان



19 مرداد (9 آگوست)؛ روز جهانی بومیان

۱9 مرداد مصادف با نهم آگوست به نام روز بین المللی مردم بومی نام گذاری شده است که از سوی مردم کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر سال ١۹۹۴ میلادی، با تعیین نهم آگوست به عنوان روز بین‌المللی مردمان بومی جهان، به قرن‌ها بی‌تفاوتی بین‌المللی نسبت به مردمان بومی در سراسر جهان پایان داد.

مردم بومی عمدتا به بخشی از جوامع بشری گفته می شود که هنوز بر پایه دانش و سبک زندگی سنتی امرار معاش می‌کنند. معمولا در جوامع بومی آهنگ توسعه کندتر از جوامع دیگر است. علت این کندی آن است که عموما جوامع بومی بر پایه یافته‌ها و دانش سنتی خود و همچنین برقراری تعادل بین داشته‌ها و نیازهای جامعه‌شان راه توسعه را پیش می‌گیرند. به نوعی می‌توان گفت که جوامع بومی به پایداری توسعه بیش از سایر جوامع توجه می‌کنند. توجه جوامع بومی به منابع طبیعی به عنوان مهم‌ترین اهرم توسعه، باعث شده تا مجامع علمی جهان امروزه توجه بیشتری به دانش بومی نشان دهند.

روز جهانی بومیان، به منظور بزرگداشت یاد هزاران نفر از زنان و مردان بومی وفادار به آداب و رسوم و سنت‌های خود از سوی مردم کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود. این روز بهانه‌ای است برای ارتقا و حفاظت از حقوق جمعیت بومی جهان. همچنین این روز رهگذر مناسبی است برای به یادآوردن زحمات و اقداماتی که این افراد برای بهتر نمودن جهان انجام می‌دهند مانند حفاظت از محیط زیست.

این روز جهانی ابتدا به مدت یک دهه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی برگزار شد و پس از آن به مدت یک دهه دیگر از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ میلادی به منظور حمایت بیشتر از بومیان در جهان تمدید شد. به مناسبت این روز جهانی، سازمان ملل در تمامی کشورهای جهان کلاس‌ها و کارگاه‌های آشنایی با مردم بومی را برگزار می‌کند و از همه مردم و ملل دعوت می‌کند تا با شرکت در این برنامه‌ها، با مردم بومی جهان بیش از پیش آشنا شوند.


 

 

 


ارسال شده در مورخه: 23-5-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر همکاریهای علمی بین المللی

فراخوان ورزشکاران بین المللی

فراخوان دومین المپیاد فرهنگی-ورزشی دانشجویان بین المللی (04-02-1403)

   

امضای تفاهم نامه با دانشگاه یورال روسیه

امضای تفاهم نامه ی همکاری عملی و فرهنگی بین المللی بین دانشگاه زنجان و یورال روسیه (28-01-1403)

   

معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس

وبینار معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس (28-06-1402)

   

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان در مسابقات دانشگاههای جهان (18-06-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر همکاریهای علمی بین المللی

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی