خانه  :: اساتید  :: اخبار

دانشگاه زنجان میزبان همایش جایگاه اقتصاد مقاومتی
همایش جایگاه اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی با حضور دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد



 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، همایش جایگاه اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی با حضور دکتر تسلیمی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور مدیران آموزشی، پژوهشی و اجرایی دانشگاه زنجان، روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان پیرامون سند گفتمان توسعه آموزش عالی در سالن بین المللی غدیر دانشگاه برگزار شد.

در این همایش محمد سعید تسلیمی گفت: جایگاه رفیع و رسالت خطیر آموزش عالی، ایجاب می‌کند که نسبت به تدوین سند راهبردی به‌عنوان گفتمان و عملکرد توسعه‌ای اقدام شود؛ بدیهی است مرتبه‌بندی مسائل با توجه به اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی صورت گرفته و پرداختن به آنها نیازمند راهبردهای موثر با تاکید بر بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های موجود است.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل ستادی به نیابت از همه دانش دوستان، اساتید و مدیران آموزش عالی تشکیل و تمام واقعیات، مولفه‌ها و داده های موجود در دسترس مورد مطالعه عمیق قرار گرفت، تمام اسناد بالادستی سطر به سطر مرور و مطالعه شد و از بین تعداد زیادی از چالش‌ها، چهار چالش احراز، مطالعه و در ازای هر چالش راهبردی استخراج و ارائه شده و سند راهبردی گفتمان توسعه نظام آموزش، پژوهش و فناوری کشور پس از بارها مطالعه و نقد، تیرماه 94 به امضا رسید و به همه سازمان‌ها و دست اندرکاران آموزش عالی ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات هدررفت اندیشه‌ها، انگیزه‌ها و انرژی است، تاکید کرد: همه باید خود را ملزم به پیگیری متن این سند کنیم. این سند یک پدیده متعالی واحد است که نمی‌توان به زعم فردی آن را تفسیر کرد و باید مجموع افکار و ایده‌ها را در نظر گرفت.

محمدسعید تسلیمی پیرامون جایگاه اقتصاد مقاومتی در آموزش عالی گفت: بحث اقتصاد مقاومتی مولفه بخش خصوصی را فرا می‌خواند تا با تلاش بیشتر وارد این مقوله شود و در خصوص استان زنجان نیز همه دست‌اندرکارانی که می‌توانند به نحوی فکر جدیدی را در حوزه اقتصاد مقاومتی مطرح کنند باید وارد شده و نقش خود را ایفا کنند.

وی گفت: سالهاست مبالغ هنگفتی که با زحمت فراوان گرد هم آمده بین انبوهی از مردم به شکل ماهانه توزیع می شود.این مبلغ در صورتی که در مسیر سرمایه گذاری و اشتغال قرار گیرد تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی بر جای می گذارد.

تسلیمی اظهار کرد: رسانه ها، بخش خصوصی و بخش دولتی باید برای ایجاد ارزش افزوده در یارانه های مردم دست به کار شوند.بخش خصوصی که برای برآورده کردن حوائج مردم و منافع عامه در تلاش است، نقشی محوری در تحقق مفاد اقتصاد مقاومتی دارد. بخش دولتی و خصوصی باید از دریچه‌ای واحد به مردم و رفاه و آسایش آنان نگاه کنند که این امر موجب تعمیق اعتماد و گسترش رضایت مردمی خواهد شد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها اولین مخاطبی هستند که باید در حوزه اقتصاد مقاومتی محور بوده و ایفای نقش کنند، افزود: معتقدیم که فرصت‌هایی وجود دارد که باید کشف شود. این فرصت‌ها وجود دارد و باید فرصت‌های موجود فعال شود.

 معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اکنون فرصتی است که ایده‌ها و طرح‌هایی را که موجب از دست ندادن امکانات محدود می‌شود را از نظر گذرانیده و در صدد پیاده‌سازی آن‌ها برآمد، ایده‌هایی که در همان ابتدا باید مطرح، تصویب و اجرایی می‌شد.

وی با بیان اینکه دهک‌های کم‌درآمد و نیازمند در مباحث مطرح نمی‌شود و این اقشار باید مبالغ حتی بیشتری نیز دریافت کنند، ادامه داد: در خصوص اقشار دیگر منابعی قانونمند توزیع می‌شوند که به مصرف آنی می‌رسد. در حال حاضر یک قانون دائمی است و نمی‌توان آن را حذف کرد اما یک ارقام کهکشانی را شامل می‌شود که می‌توان از آن در زمینه ایجاد اشتغال کمک کرد. این یارانه‌ها همچون پودری است که پاشیده شده است اما در عین حال می‌توان برای یارانه‌های مردم ارزش‌افزوده ایجاد کرد.

 این مسئول تصریح کرد: بخش خصوصی نقشی محوری را در اهتمام به حوائج و منافع عامه دارد که با همراهی فراگیر رسانه‌ها و تسهیل‌گران و زمینه‌سازان، از جمله کارآفرینان اجتماعی، سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، صادرکنندگان مجوز و موسسات پولی و مالی می‌توان این نقش را پررنگ کرده و ایده‌ها و طرح‌ها را به مردم اطلاع داد.

وی ادامه داد: هماهنگی نگرش‌ها و هم‌خوانی روش‌ها باید هم‌افزایی داشته باشد که اقتصاد مقاومتی بدون این دو امر چیزی نخواهد بود. هم‌خوان شدن نگرش‌ها بار یکسان را به دنبال دارد، حال آنکه اگر چنین نباشد، افراد سخنگویی بیش نخواهند بود و اقتصاد مقاومتی تنها یک لفظ خواهد بود. با هم‌خوان شدن روش‌ها نوآوری‌های استراتژیک امکان پیدا می‌کند.

 این مسئول اظهار کرد: هدفمندی مجدد یارانه‌ها طرحی است که پیشنهاد می‌شود و همان استفاده از یارانه برای اشتغال مردم است و گامی موثر در استفاده از منابع خواهد بود. برآوردی باید صورت گیرد که مبلغ کل یارانه دولتی را معادل مبلغ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تخمین بزند و برداری نیز زیاد شدن و ارزش‌افزوده این سرمایه را محاسبه کند.

  رئیس دانشگاه زنجان نیز در ادامه گفت: امسال، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری شده است که با اتکا به همین رویکرد و ظرفیت‌ها و دانش داخلی، می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

 خلیل جمشیدی در خصوص طرح‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف دانشگاه زنجان اظهار کرد: پژوهشکده فناوری‌های نوین با 7 پروژه که اولین پروژه آن ایجاد آزمایشگاه کشت جنینی بود، مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان با 4 پروژه، معاونت فرهنگی و اجتماعی با 4 پروژه، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با 9 پروژه، دانشکده کشاورزی با 5 پروژه، معاونت پژوهشی با 13 پروژه، معاونت اداری مالی با 15 پروژه که از جمله آن‌ها فعال بودن در حوزه مدیریت سبز و استفاده از شاخص‌های پایداری و انرژی‌های نو است، گام‌هایی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته‌اند که این پروژه‌ها طی سال 95 اجرا شده و یا اجرا خواهد شد.

 رییس دانشگاه زنجان تاکید کرد: مردم ایران شایستگی‌های بالایی دارند. یک ایرانی در هر شرایطی می‌تواند کار کند و نباید تسلیم شرایط شد و با اعتماد جدی به جوانان باید اقدامات را شروع کرد و دانشگاه زنجان نیز حرکت‌های خوبی را آغاز کرده است.

در ادامه، رئیس دانشگاه زنجان خلیل جمشیدی اظهار کرد: در حال حاضر هشت مرکز آموزش عالی و دانشگاه در استان زنجان فعال هستند که دانشگاه زنجان با 400 هیات علمی و 10هزار دانشجو به‌عنوان دانشگاه مادر در این استان فعال است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با 104 عضو هیات علمی و یک‌هزار دانشجو، پیام‌نور با 9 مرکز واحد آموزشی در سراسر استان و 62 عضو هیات علمی و 9850 دانشجو، دانشگاه آزاد اسلامی با شش واحد دانشگاهی در سراسر استان و 635  عضو هیات علمی و 20 هزار دانشجو، دانشگاه علمی کاربردی با جمعیت دانشجویی 9600 نفر، دانشگاه فرهنگیان با دو واحد و 10 عضو هیات علمی و هزار و 110 دانشجو، موسسات غیرانتفاعی با پنج واحد و دانشگاه فنی و حرفه ای با دو واحد، 1 عضو هیات علمی و 1300 دانشجو در استان فعال هستند که در مجموع جمعیتی بالغ بر 1258 نفر عضو هیات علمی و 56 هزار و سیصد دانشجو را شامل می‌‌‌‌‌شود.

 وی ادامه داد: هر کدام از این مراکز با چالش‌هایی رو به رو هستند و در  عین حال پتانسیل‌های خوبی دارند که باید مورد مطالعه و توجه قرار دهند. با کم شدن دانشجو نیازها با امکانات برابری کرده و ارتقای نظام آموزش عالی را در پی خواهیم داشت اما آنچه که مهم است وجود انسان‌های متخصص و متعد در این مراکز است و در صورت کامل بودن امکانات، قطعا آینده خوبی را در پی خواهیم داشت.

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 12-7-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان