خانه  :: اساتید  :: اخبار

امر به معروف و نهی از منکر و نقش خواص
سخنرانی حجت الاسلام قهرمانی



حجت الاسلام و المسلمین علی قهرمانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در هفتمین روز از محرم الحرام  به شرحی حدیثی از امام حسین علیه السلام پرداختند.

امام حسین علیه السلام سال قبل از واقعه عاشورا در جمع حج گزاران بیت الله الحرام با ارائه فرمایشاتی به شرح وظایف خواص در رابطه با فریضه امر به معروف و نهی از منکر پرداختند. امام حسین علیه السلام با استناد به آیات 78 و 79 سوره مائده « از میان علمای اسرائیل، آنان که کفر ورزیدند، مورد لعنت قرار گرفتند... چه بد بود آنچه می کردند» می فرمایند: « خداوند آنان را مورد نکوهش قرار داده به خاطر اینکه در میان ستمکاران بودند و اعمال زشت و فاسد آنها را دیدند ولی به طمع آنچه که داشتند و از بیم اینکه در محذور واقع شوند، آنان را از اعمالشان نهی نکردند»، به تبیین وظیفه خواص در باره اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر پرداختند.

حجت الاسلام قهرمانی با استناد به فرمایشات امام حسین (ع)  مبنی بر اینکه عوام دنباله رو خواص و بزرگان هستند، بیان داشتند اگر خواص اهل امر به معروف و نهی از منکر باشند و به بیان حقایق بپردازند، انحرافی در جامعه بوجود نمی آید ولی اگر خواص یک جامعه درگیر پست و مقام دنیوی باشند و برای مردم روشنگری نکنند، جامعه دچار انحراف می شود و در جامعه ای که دچار انحراف شده باشد، نمی توان انتظار داشت که فرد قانون شکن مجازات شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به موضوع فیش های نجومی، به بررسی نقش خواص در مواجهه با چنین مسائلی پرداختند. ایشان فرمودند درباره این موضوع برخی از خواص به وظیفه خود عمل نمی کنند و به اتتقاد از رسانه ای شدن آن می پردازند، حال آنکه وظیفه خواص این نیست که به رسانه ای شدن یا مسکوت بودن این موضوع  بپردازند، بلکه نکته اصلی در این موضوع این است که خواص برای مقابله با این حرام خواری و فساد چه کرده اند و چه می کنند؟!

حجت الاسلام قهرمانی با بیان اینکه پایه و اساس هر نظام اسلامی، عدالت و عدالت محوری است، اضافه نمودند بعثت پیامبران برای برپایی عدالت بوده است و اهمیت عدالت همین بس که خداوند خواص را از چشم پوشی بر انحرافات به خاطر مطامع دنیوی نهی کرده است که متأسفانه بعضی خواص بخاطر اینکه همیشه در قله نگاه های مردم باشند چشم بر افساد و انحرافات جامعه می بندند.

 ایشان در پایان فرمایشات خود مصیبت عاشورا را مصیبت انحراف و حرام خواری خواص آن زمان دانستند  و چنین ادامه دادند، اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیشتر از عموم مردم، متوجه حاکمان و خواص جامعه است و اینکه افراد به بهانه های مختلف از اقامه فریضه ای همچون عدالت و احیای حق سرباز می زنند بدانند که خئاوند به دل های آنها آگاه است و به فرموده امام حسین علیه السلام، اگر فریضه امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود، مابقی فرائض اعم از سخت و آسان اقامه خواهند شد.


ارسال شده در مورخه: 19-7-1395

آخرين اخبار با موضوع: نهاد مقام معظم رهبری

رسا، جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان کشور

ویزه اساتید، کارکنان و دانشجویان (28-01-1403)

   

دوره فرهنگی-تفریحی حامیم

ویزه فعالین و علاقه مندان فعالیت های فرهنگی (26-01-1403)

   

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان در حمایت از پاسخ تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی (26-01-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
نهاد مقام معظم رهبری

آغاز ثبت نام اعتکاف