خانه  :: اساتید  :: اخبار

سخنرانی بین المللی
با عنوان «نقش نظام‌های میراث کشاورزی در حفاظت تنوع زیستی، افزایش قابلیت برگشت‌پذیری و توسعه پایدار"



پرفسور کوه افکن حدود 30 سال در سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) واقه در کشور ایتالیا به عنوان کارشناس ارشد و مدیر بخش هایی همچون توسعه ی روستایی، آب و خاک، تنوع زیستی و تغییرات آب وهوایی فعالیت داشته اند و هم اکنون به عنوان مشاور این سازمان در زمینه توسعه کشاورزی و پایدار و رئیس بنیاد میراث جهانی کشاورزی مرتبط با فائو فعالیت می نماید. در زیر گزیده ای از سخنرانی ایشان در زمینه نقش میراث های کشاورزی در حفاظت از تنوع زیستی، افزایش قابلیت های جوامع در احیا و برگشت پذیری در برابر آسیب های زیست محیطی و توسعه پایدار در جمع استادان و دانشجویان علاقمند در دانشکده کشاورزی در 27 مهرماه 1395 ارائه شده است.

به دنبال نشست ها و توافقات بین المللی سران کشورها در سال 2015، توسعه پایدار مجددا موردتاکید قرار گرفت و به بعد «فرهنگ» به عنوان زیربنای ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی توجه ویژه ای شد. در این زمینه نظام های غذایی باید مواردی همچون اهمیت به انسان و سازگاری با طبیعت، و تنوع بیولوژیکی و فرهنگی را در سرلوحه خود قرار دهند. در این زمینه باید نقش کشاورزی و کشاورزان خرده پا را هرچه بیشتر مورد توجه قرار داد تا بتوانند در این بستر تولیدشان را بیش تر کنند. در واقع بیش تر مردم کم درآمد، غذایی که مصرف میکنند غذایی ست که توسط کشاورزی های خرده پا تولید می شود. در راستای توسعه پایدار، نظام های غذایی باید به تنوع زیستی، امنیت غذایی، تولید کار، سلامت محیط زیست و سلامت انسانها اهمیت دهند. در نظام های کشاورزی پایدار باید 4 اصل در نظر گرفته شوند: 1) دانش علمی و بومی؛ 2) فرهنگ؛ سلامت محیط زیست و انسان ها؛ و دسترسی به بازار ( به عنوان مثال کشاورزان خرده پا نمی توانند محصولات خود را به بازار برسانند.).

مهمترین شاخص های میراث های جهانی کشاورزی نیز عبارتند از:

  1. باید غذای مردم منطقه ی خود را فراهم کند.
  2. از نظر تنوع محیط زیستی باید متنوع باشد
  3. با دانش بومی انجام شود
  4.  با فرهنگ کشاورزی سازگار باشد
  5. موجب زیبایی ان مناطق باشد

مطالعات پیرامون مقایسه کشاورزی سنتی و کشاورزی صنعتی نشان می دهد که کشاورزی سنتی در برابر خطرات طبیعی بسیار مقاوم تر از کشاورزی صنعتی است. برای احیای کشاورزی خرده پا می باست رابطه بین کشاورزی محلی  (Local) و جهانی (Global) ایجاد شود. در واقع کشاورزی خرده پا باید بتواند تولیدش را در سطح جهانی ارائه دهد. همپنین باید فرهنگ غذایی وارد سیستم غدایی شود. حفظ میراث های کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در 35 کشور دنیا میراث های جهانی کشاورزی ثبت شده اند که موجب شده این میراث ها احیا شوند. به عنوان مثال، در کشور چین نظام بومی تولید برنج و ماهی ثبت شد و مجددا احیا گردید. این نظام کشاورزی به دلیل استفاده از سموم که موجب از بین رفتن ماهی ها میشد، در معرض خطر قرار گرفته بود.

 برای دیدن تصاویر لطفا کلیک نمایید.

 

 


ارسال شده در مورخه: 25-7-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر همکاریهای علمی بین المللی

معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس

وبینار معرفی فرصت مطالعاتی در کشور سوئیس (28-06-1402)

   

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان

موفقیت تیم ورزشی دانشگاه زنجان در مسابقات دانشگاههای جهان (18-06-1402)

   

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی (دانشگاه تربیت مدرس، 15-16 اسفند 1401) (29-01-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر همکاریهای علمی بین المللی

جشنواره ی جذب دانشجویان بین المللی