خانه  :: اساتید  :: اخبار

نشستی با حضور دکتر فرنس اشتوکل از آکادمی DAAD آلمان
حضور دکتر فرنس اشتوکل و دکتر مالکی از آکادمی DAAD آلمان در دانشگاه زنجان



 

به گزارش روابط عمومی، نشستی عمومی با حضور دکتر فرنس اشتوکل مدیر دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در تهران و دکتر مصطفی مالکی مشاور ارشد روابط آکادمیک آلمان و مدیر برنامه DAAD در تهران، با موضوع علم و تحقیقات در آلمان، بورسیه‌ها و روابط آکادمیک در محل سالن بین‌المللی غدیر دانشگاه برگزار شد.

  دکتر اشتوکل در این نشست بیان کرد: دفتر DAAD در تهران در سپتامبر 2014 مجدداً بازگشایی‌شده و هم‌اکنون حدود دو سال است که فعالیت‌های خود را به‌صورت رسمی آغاز نموده است.

  وی ادامه داد: کشور آلمان و دانشگاه‌های آلمان علاقه بسیار زیادی برای گسترش روابط علمی بین‌المللی داشته که در راستای تحقق این امر هر هفته حداقل یک هیئت از آلمان به تهران جهت آشنایی و تبادل‌نظر با همکاران ایرانی در این امر سفر می‌کنند و موسسه DAAD مستقیماً در برنامه‌ریزی این دیدارها با همکاری وزارت علوم دخیل می‌باشد.

دکتر اشتوکل گفت: یکی از ایده‌ها در راستای گسترش این همکاری‌ها سفر به سایر دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه زنجان برای آشنایی با ظرفیت‌های دانشگاه و گفت‌وگوی حضوری بود.

  وی گفت: مرکز اصلی DAAD در شهر بن آلمان می‌باشد و 70 مرکز منشعب از DAAD در کشورهای مختلف به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند که یکی از آن‌ها دفتر DAAD در تهران است. برنامه‌هایی که DAAD ارائه می‌دهد بسیار گسترده بوده و این برنامه‌ها بنا به مقتضیات کشورهای مختلف و نیازها و درخواست‌هایشان متفاوت می‌باشد.

   مدیر دفتر موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) در تهران بیان داشت: به‌طورکلی برنامه‌های DAAD به دو بخش تقسیم می‌شوند: بخش اول زمانی ست که یکی از دانشجویان دکتری، فوق‌لیسانس یا لیسانس برای ادامه تحصیل و یا برای فرصت مطالعاتی قصد سفر به آلمان را دارد که در این صورت می‌تواند از سرویس مشاوره و بورسیه این موسسه استفاده نماید. و دسته دوم زمانی ست که شخصی به آلمان سفرکرده و ارتباط آکادمیک اولیه با محقق و استاد آلمانی ایجادشده و این شخص می‌خواهد این رابطه کوچک را به‌صورت institutional و سازمان‌یافته‌تر ارتقاء دهد. در این مواقع برنامه های DAAD وجود دارد که ارتباط‌های دانشگاهی بین دو دپارتمان یا بین دو دانشکده را حمایت مالی و معنوی می‌کند. حمایت معنوی به این صورت هست که این موسسه تسهیل‌کننده ارتباط محقق ایرانی با همکارانشان در آلمان می‌باشد.

   وی در ادامه گفت: بنابراین همیشه در گام اول ارتباط اولیه شخصی بین دو محقق بسیار اهمیت دارد و در گام دوم موسسه DAAD حمایت خود را دراین‌ارتباط و ارتقای هر چه بیش‌تر آن خواهد داشت. در برخی موارد هم این موسسه خود می‌تواند در برقراری ارتباط اولیه کمک کند. DAAD برنامه‌های بسیار گسترده و خاصی دارد. شما به‌محض این‌که ایده‌ای برای ارتباط با دانشگاهی در آلمان را داشتید چه در سطح شخصی و چه در سطح سازمان‌یافته در قالب دپارتمان خودتان حتماً این ایده را با این موسسه در میان بگذارید تا برنامه‌های مرتبط به شما معرفی‌شده و در گسترش روابط علمی و بین‌المللی به شما کمک گردد.

   دکتر اشتوکل بیان کرد: نکته دیگر این‌که دفتر DAAD کاری که انجام می‌دهد بحث mobility و exchange می‌باشد به این صورت که اگر شما فکر می‌کنید برای یک ارتباط دانشگاهی در یک حوزه خاص با یکی از دانشگاه‌های آلمان و یکی از اساتید آلمانی و نیازمند ملاقات حضوری برای صحبت و تبادل‌نظر بیش‌تر هستید، می‌توانید از استاد آلمانی چه برای یک سخنرانی و چه برای ارائه workshop دعوت کنید و در این مواقع دفتر DAAD هزینه‌های سفر را به عهده گرفته و نقش مهمی در تسهیل کردن این روابط می‌تواند ایفا نماید. و نکته مهم اینکه دفتر DAAD همچنین دارای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم در ایران می‌باشد که موجب تسهیل در رفت‌وآمد پژوهشی اساتید و هزینه اسکان در آلمان می‌باشد. بخشی از این هزینه‌ها توسط دفتر DAAD و بخشی از طریق وزارت علوم پرداخت می‌شود.

 گفتنی ست در حاشیه این نشست جلسه‌ای با حضور اساتید و معاونین دانشگاه با آقای دکتر اشتوکل و دکتر مالکی در سالن شهریاری برگزار شد که دکتر اشتوکل و آقای مالکی پاسخگوی سؤالات مطروحه اساتید بودند.

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 4-8-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

حضور دانشگاه زنجان در نشست همکاری علمی دانشگاههای ایران با حوزه بریکس

با حضور دانشگاه زنجان، اولین نشست همکاری علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس برگزار شد. (04-02-1403)

   

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان