خانه  :: اساتید  :: اخبار

ارتباط زنده با پژوهشگاه سرن سوئیس
در نخستین سمپوزیوم رباتیک و مکاترونیک دانشگاه زنجان



 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نخستین سمپوزیوم رباتیک و مکاترونیک در محل همایش های بین المللی غدیر دانشگاه با رقابت 25 پروژه در حوزه رباتیک و مکاترونیک برگزار شد.

این سمپوزیوم از روز شنبه 15 آبان آغاز شد و طی 3 روز دکتر محسن افشارچی عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با موضوع ماموریت همکارانه در تیم پهبادها، مهندس فرهود آهنی در خصوص جذابیت های رباتیک و محمود جزتوسلی در رابطه با فیزیک هسته ای و یافته های علمی در این زمینه سخنرانی کردند.

در این سمپوزیوم 15 داور از اساتید هیئت‌علمی گروه‌های برق، کامپیوتر، مکانیک و فیزیک دانشگاه زنجان به داوری نهایی پروژه پرداختند که در نهایت چهار طرح از سوی داوران به عنوان پروژه برگزیده معرفی شد. همچنین یک طرح نیز به عنوان برگزیده در بخش بازدیدکنندگان نمایشگاه انتخاب و معرفی ‌شد. از سایر جاذبه ها و برنامه ها، دایر نمودن نمایشگاهی در حاشیه این سمپوزیوم  بود که دکتر خلیل جمشیدی و معاونین دانشگاه نیز از آن بازدید نمودند.

سخنران اول سمپوزیوم، دکتر افشارچی در خصوص ماموریت همکارانه در تیم پهبادها صحبت نمود و با پخش فیلم از سری کنفرانس های TED و توضیح در مورد کمک پهبادها و ماشین ها برای انجام کارهای گروهی از جمله عملیات های نظامی و کارهای خدماتی که در دانشگاه قابل اجراست؛ گفت: در این خصوص می توان به همکاری گروهی از ربات های پروازی در اصلاح چمن های دانشگاه اشاره کرد.

سخنران دوم مهندس آهنی درباره جذابیت های راباتیک برای دانشجویان و از حوزه های مختلف علم رباتیک و مکاترونیک در دنیا که هم اکنون در حال فعالیت است از جمله پروژه های عظیمی جون Big Dog و Swarm bot و حفظ تعادل پاندول معکوس صحبت نمود.

گفتنی است مهمان ویژه این مراسم دکتر محمود جزتوسلی، محقق ایرانی در سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا (سرن) است که با موضوع «آشکارسازها و سنسورها» در روز پایانی سمپوزیوم سخنرانی کرد.

محمود جزتوسلی در این مراسم گفت: دانشمندان برای یافتن ریزترین جزء هستی، بزرگترین میکروسکوپ جهان را در پژوهشگاه سرن سوئیس ساخته اند.

وی با بیان اینکه پژوهش های کلانی در این پژوهشگاه انجام می شود، یادآورشد: تامین اعتبار چنین پژوهشگاه و پژوهش هایی به حتم از عهده و توان یک کشور خارج است و از همین رو هم اکنون نزدیک 35 کشور در تامین مالی انجام چنین پژوهش هایی همکاری دارند.

جزتوسلی پژوهشگاه سرن را نمونه اتحاد کشورهای جهان در سایه علم خواند و اظهار کرد: در این پژوهشگاه هیچ بحث و صحبتی از جنگ نیست و فقط در خصوص مباحث علمی و پژوهشی فعالیت می شود.

این دانشمند ایرانی آزمایشگاه اطلس پژوهشگاه سرن سوئیس گفت: این پژوهشگاه بزرگترین مرکز تحقیقات فیزیک ذره ای یا هسته ای جهان به شمار می آید و یافته های شگفت انگیزی در نتیجه پژوهش های آن کسب می شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 35 کشور عضو دائم این پژوهشگاه هستند و از آزمایش ها و پژوهش های آن حمایت می کنند.

جزتوسلی از ارتباط بیش از 10 هزار پژوهشگر و دانشمند با این مرکز خبر داد و مهمترین هدف پژوهش های انجام شده در آن را شناخت مواد تشکیل دهنده هستی و نحوه شکل گیری جهان برشمرد.

این دانشمند ایرانی آزمایشگاه اطلس پژوهشگاه سرن سوئیس گفت: هم اکنون شیوه عملکرد این مرکز پژوهشی به مدلی از اتحاد جوامع جهانی تبدیل و صادرات نتایج آن شروع شده است.

وی به عملکرد شتاب دهنده های درونی بزرگ این مرکز اشاره کرد و افزود: در نتیجه مطالعات و یافته های دانشمندان با استفاده از این ماشین که 27 کیلومتر محیط دارد، راهکارهای قابل توجهی برای درمان بیماری ها، نحوه آزاد شدن انرژی اتم ها، قرار دادن اتم ها در سرعتی معادل سرعت نور و دستیابی به مدل کوچکی از شکل گیری جهان در نتیجه انفجار یک ماده به دست آمده است.

شایان ذکر است ایشان در جلسه سخنرانی خود با ارتباط زنده صوتی و تصویری با سرن سوئیس برنامه خود را به صورت وبینار ارائه نمود.

طرح های برتر این سمپوزیوم  که مورد تقدیر قرار گرفت به شرح زیر میباشد:

رتبه اول : طراحی شبیه‌سازی و ساخت دستگاه جوجه‌کشی تمام اتوماتیک با توانایی کنترل پارامترها از راه دور از طریق موبایل و GSM مودم به سرپرستی سمیه موسوی

رتبه دوم : طرح ربات های همکار به سرپرستی امیرحسین سفیری

رتبه سوم مشترک : سازه شناور خورشیدی کنترل شونده بدون سرنشین با استفاده از تکنولوژی موتورهای پیش‌برنده MHD به سرپرستی کیمیا مرتضوی و سیستم‌های مکنده و خنک کننده EHD به سرپرستی مهدیس محمدی

طرح برتر از نظر دانشجویان : دستگاه طراحی روی سطوح دوار به سرپرستی ناصر بیات

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 18-8-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

غرس نهال به مناسبت روز درختکاری

کاشت3000 نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور ریاست دانشگاه (22-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان