خانه  :: اساتید  :: اخبار

به گزارش خبرگزاری ایرنا
پژوهشگر ایرانی :دانشمندان در تلاش برای کشف چگونگی شکل گیری جهان از یک ماده هستند



پژوهشگر ایرانی :دانشمندان در تلاش برای کشف چگونگی شکل گیری جهان از یک ماده هستند

زنجان - ایرنا - پژوهشگر ایرانی آزمایشگاه اطلس پژوهشگاه سرن سوئیس گفت: دانشمندان در این پژوهشگاه در تلاش برای یافتن نحوه شکل گیری جهان از یک ماده هستند و در این زمینه موفقیت های کلانی کسب کرده اند.

محمود جزتوسلی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه زنجان در اختتامیه نخستین سمپوزیوم رباتیک و مکاترونیک استان زنجان افزود: دانشمندان برای یافتن ریزترین جزء هستی، بزرگترین میکروسکوپ جهان را   در پژوهشگاه سرن سوئیس ساخته اند.

وی با بیان اینکه پژوهش های کلانی در این پژوهشگاه انجام می شود، یادآورشد: تامین اعتبار چنین پژوهشگاه و پژوهش هایی به حتم از عهده و توان یک کشور خارج است و از همین رو هم اکنون نزدیک 35 کشور  در تامین مالی انجام چنین پژوهش هایی همکاری دارند.

جزتوسلی پژوهشگاه سرن را نمونه اتحاد کشورهای جهان در سایه علم خواند و اظهار کرد: در این پژوهشگاه هیچ بحث و صحبتی از جنگ نیست و فقط در خصوص مباحث علمی و پژوهشی فعالیت می شود.
این دانشمند ایرانی آزمایشگاه اطلس پژوهشگاه سرن سوئیس گفت: این پژوهشگاه بزرگترین مرکز تحقیقات فیزیک ذره ای یا هسته ای جهان به شمار می آید و یافته های شگفت انگیزی در نتیجه پژوهش های آن کسب میشود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 35 کشور عضو دائم این پژوهشگاه هستند و از آزمایش ها و پژوهش های آن حمایت میکنند.

جزتوسلی از ارتباط بیش از 10 هزار پژوهشگر و دانشمند با این مرکز خبر داد و مهمترین هدف پژوهش های انجام شده در آن را شناخت مواد تشکیل دهنده هستی و نحوه شکل گیری جهان برشمرد.
این دانشمند ایرانی آزمایشگاه اطلس پژوهشگاه سرن سوئیس گفت: هم اکنون شیوه عملکرد این مرکز پژوهشی به مدلی از اتحاد جوامع جهانی تبدیل و صادرات نتایج آن شروع شده است.
وی به عملکرد شتاب دهنده های درونی بزرگ این مرکز اشاره کرد و افزود: در نتیجه مطالعات و یافته های دانشمندان با استفاده از این ماشین که 27 کیلومتر محیط دارد، راهکارهای قابل توجهی برای درمان بیماری ها، نحوه آزاد شدن انرژی اتم ها، قرار دادن اتم ها در سرعتی معادل سرعت نور و دستیابی به مدل کوچکی از شکل گیری جهان در نتیجه انفجار یک ماده به دست آمده است.

این سمپوزیوم از روز شنبه 15 آبان در دانشگاه زنجان آغاز شد و طی 3 روز گذشته دکتر محسن افشارچی از اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان با موضوع ماموریت همکارانه در تیم پهپادها، مهندس فرهود آهنی در خصوص جذابیت های رباتیک و محمود جزتوسلی در رابطه با فیزیک هسته ای و یافته های علمی در این زمینه سخنرانی کردند.

http://www.irna.ir//

;
ارسال شده در مورخه: 23-8-1395