خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
نشانه هایی که باور نمی کنید ناشی از بیماری های قلبی است!



بسیاری از افراد بیماری های قلبی را مرتبط با نشانه هایی آشکار مانند درد قفسه سینه دارند اما برخی از علائم نه چندان آشکار مانند تورم پا یا خونریزی از لثه نیز در کمال ناباروری به این مشکلات قلبی می توانند مرتبط باشند.

درست است که نشانه های قلبی آشکار مانند تنگی نفس یا درد قفسه سینه را نباید نادیده گرفت اما تمامی مشکلات زیر نیز از نظر تشخیص بیماری های قلبی نیاز به مراجعه به پزشک دارند:

تورم ساق پاها: احتباس مایع در پاها به عنوان ادم محیطی شناخته شده است. ادم محیطی خفیف یک بیماری شایع است. اما ادم ممکن است نشانه ای از نارسایی قلبی باشد یعنی زمانی که قلب کار پمپاژ خون را به خوبی انجام نمی دهد و مایع از داخل رگ های خونی تمایل به نشت به بافت اطراف دارد. پاها و قوزک پا نواحی اصلی این احتباس آب هستند. ادم محیطی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و در اکثر افراد دلیل وجود بیماری قلبی نیست اما ممکن است در صورت وجود سایر علایم نشانه ای از نارسایی قلبی باشد.

الگوی طاسی مردانه: اگر قسمت بالایی سر دچار طاسی شود نوعی طاسی تاج مانند که در سر مردان جوان مشاهده می شود، می تواند نشانه ای از افزایش خطر بیماری قلبی باشد. بنا به تحقیقات، افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی در مردانی که طرح ریزش موی سر آنها به حالت تاج در قسمت بالایی سر است، در مقایسه با مردانی که موهای آنها نریخته است، 23 درصد برآورد می شود. مردانی که ریزش موی آنها در قسمت بالای سر کامل شده است با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی به میزان 36 درصد مواجه هستند. ترکیبی از کاهش موهای سر، افزایش فشار خون و بالا رفتن کلسترول موجب افزایش این خطر می گردد. این موضوع ممکن است با بالا بودن بیش از حد هورمون تستوسترون در مردها ارتباط داشته باشد که با رشد موهای سر تداخل می کند و سبب سخت شدن سرخرگها می گردد.

برجستگی های زرد رنگ روی پوست: گزانتوماتوز تجمعی از چربی است که در زیر پوست ایجاد می گردد و به صورت برجستگی های زرد رنگی به روی پوست نمایان می شود. این ضایعات پوستی به صورت پلاک های وسیعی بر روی آرنج، زانوها، پاها یا باسن ظاهر می شوند. این ضایعات چربی زرد رنگ می تواند علایمی از بیماری قلبی باشد زیرا نشان دهنده بالابودن میزان چربی در خون است.

بیماری لثه: لثه های متورم، دردناک و خونریزی کننده معمولا علامتی از ضعیف بودن بهداشت دهان است اما ممکن است یک علامت بسیار مهم از بیماری قلبی باشد. ارتباط بیماری لثه و بیماری قلبی در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده است. بیماری لثه و بیماری قلبی ممکن است به دلیل ضعف گردش خون با هم مرتبط باشند یا ممکن است بر اثر وجود باکتریهای مشابه که در بیماری لثه و پلاک ها تشکیل شده در سرخرگهای کرونر دیده می شود، بروز کند. مراقبت بهتر از دندانها و لثه ها روش خوبی برای کاهش خطر بیماری قلبی است.

علایم نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب آن طور که باید کار نکند. نارسایی قلبی بتدریج در طول زمان پیشرفت کرده و وخیم تر می گردد.

برخی از علایم اولیه نارسایی قلبی عبارتند از:

افزایش وزن: چنانچه قلب شما دچار نارسایی در عملکرد گردد مقداری ازمایعات بدن در بافت ها تجمع می یابد و موجب بروز ادم می گردد و شما ناگهان متوجه افزایش وزن خود می شوید.

کاهش ادرار: نارسایی قلبی ممکن است موجب کاهش جریان خون به کلیه ها گردد در نتیجه سبب می شود مقادیر زیادی از مایعات در بدن باقی بماند یکی از علایم آن کاهش مقدار ادرار است.

کاتاراکت یا آب مروارید: اگر چه ارتباط دقیق این دو با هم هنوز بخوبی مشخص نشده است اما مطالعات نشان می دهد که افرادی که به کاتاراکت مبتلا می شوند بیشتر در معرض بیماری قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا قرار دارند.

سرفه در هنگام شب: یکی از علایم نارسایی قلبی ممکن است تجمع مایعات در قفسه سینه و قلب هنگامی که به روی سطح افقی در شب دراز می کشید، باشد. این فشار می تواند موجب بروز سرفه در هنگام خواب گردد.

 

 با آرزوی سلامتی و تندرستی

معاونت دانشجویی

مرکز بهداشت و درمان

 


ارسال شده در مورخه: 1-9-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت