خانه  :: اساتید  :: اخبار

هفته وحدت گرامی باد
بسته معرفی کتاب به مناسبت هفته وحدت



هفته وحد که میان دو روایت درباره زمان میلاد پیامبر اعظم قرار گرفته است ابتکاری بود که امام راحل به کار بست و این تفاوت تاریخی را که می‌توانست موجب اختلاف شود به بهانه‌ای برای همگرایی بیشتر تبدیل کرد. به مناسبت هفته وحدت، به معرفی چند کتاب شاخص درباره زندگانی پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمدمصطفی صلی الله علیه و آله می پردازیم:

رمان محمد (ص)، نوشته ابراهیم حسن بیگی، انتشارات مدرسه

حسن بیگی در این رمان كه در پانزده بخش تالیف شده است، شخصی یهودی که به عنوان یك دانشمند معرفی می‌شود، از طرف شورای عالی یهود مأمور می‌شود به سمت پیامبر اسلام (ص) گرایش پیدا كرده و یا او را كشته یا عقایدش را به چالش بكشد.

وی به سوی پیامبر اکرم (ص) رفته و شرح زندگی و فعالیت‌های او را در پانزده گزارش مجزا برای شورای عالی ارسال می‌کند. اما پس از ارسال گزارش پانزدهم که در ایام بیماری و رحلت پیامبر اکرم (ص) انجام می‌شود، به شهر خویش بازمی‌گردد و حس می‌کند که دچار نوعی فقدان شده و روح خود را اسیر رفتار و پیام و کردار پیامبر اکرم (ص) می‌بیند. او درمی‌یابد بود كه اتفاقی در درونش رخ داده است به ویژه اینکه متوجه می‌شود که در مدت ارسال این نامه‌ها رئیس وی بر اثر مطالعه این نامه‌ها و آشنایی با کردار و منش پیامبر (ص) به اسلام گرایش پیدا کرده است.

رمان آنک آن یتیم نظر کرده، محمدرضا سرشار، سوره  مهر

«آنک آن یتیم نظر کرده» پیش از انتشار به صورت کتاب، در قالب یک برنامه روایت - نمایشی رادیویی با عنوان «از سرزمین نور»، صبح های جمعه, از ساعت 8 تا 8:30 از شبکه سراسری صدای جمهوری اسلامی پخش می شد، و طی بالغ بر 70 برنامه، توانست نظرات بسیاری از مخاطبان، و در راس آنها مقام معظم رهبری را به خود جلب کند. این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری از سوی جشنواره های کشوری قرار گرفت. که از آن جمله می توان به عنوان اثر برگزیده دومین جشنواره قصه های قرآنی، پیامبران و ائمه» (مربوط به بررسی کتاب های ده سال 1374 تا 1384) برای آن اشاره کرد؛ که خود منجر به برگزاری مراسمی مستقل و با شکوه - با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی - برای تجلیل از نویسنده کتاب در سال 1384 شد.

  محمد (ص) بر پایه کهن ترین منابع، ولفمارتین لینگز، نشر حکمت

زندگی حضرت محمد(ص) بر پایه کهن ترین منابع کتابی است نوشته مارتین لینگز که در میان آثار این نویسنده به عنوان شاهکار وی شناخته شده است و از مشهورترین و پرخواننده ترین آثار درباره زندگی پیامبر اسلام (ص) به زبان انگلیسی است.

این کتاب به زندگی پیامبر(ص) بر پایه کهن ترین منابع داستانی بر مبنای روایتی محققانه از زندگی حضرت محمد(ص) نوشته شده است و از زمان انتشارش تا به حال جوایز متعددی را از آن خود کرده و انتشار آن به چاپ‏‎های بسیاری رسیده است و شمارگان آن در کشورهای انگلیسی زبان از شمار جمعیت مسلمانانشان نیز فزونی یافته است. کتاب مذکور مورد توجه بسیاری از سیاستمداران غربی قرار دارد. تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس نیز در مصاحبه‏ای این کتاب را یکی از محبوبترین کتاب ها قلمداد کرده است.

مارتین لینگز برجسته ترین سنت گرای انگلیسی و نویسنده، ویراستار، مترجم، استاد دانشگاه ، عربی شناس و شاعری بزرگ بوده است که آثارش تماما بر رابطه میان خدا و آموزه های دینی، متون مقدس و ادبیات و هنر متمرکز است او تحصیل کرده زبان و ادبیات انگلیسی در آکسفورد بود که سال های متمادی در موزه بریتانیا مسئولیت حفظ نسخ خطی و کتاب های چاپی شرقی را بر عهده داشت که حاصل آن کتابی چون “هنر خط و تذهیب قرآنی” است .

 چلچراغ حکمت 11: پیامبر اسلام (ص(، مولف: استاد مرتضی مطهری، گردآورنده کتاب: محمدباقر پورامینی، ناشر: کانون اندیشه جوان

جموعه چلچراغ حکمت با تکیه بر تمام آثار منتشر شده استاد شهید مطهری ، در چهل دفتر مستقل فراهم آورده شده است. در این مجموعه موضوعی، کوشش شده است:

1. هر کتاب به تنهایی یک موضوع مستقل را دنبال کند؛ 2. اصل بر به گزینی باشد و دیدگاه استاد به صورت موضوعی، از تمام آثار مکتوب و همچنین یادداشت های منتشر شده، چکیده سازی شود؛ 3. دخل و تصرف نگارنده در حد گردآوری، اقتباس، تلخیص، تلفیق و تنظیم مطالب، در ساختاری مشخص و با یک فصل بندی نو و جذاب باشد؛ 4. برای اتقان و اعتبار اثر، همه مطالب به آثار مکتوب شهید مطهری مستند شود و در پاورقی ها، خواننده بر حسب مورد به مجموعه آثار (م.آ)، یادداشت ها و (یا) آثار مستقل استاد ارجاع داده شود؛

چلچراغ حکمت، تنها پلی برای ورود به بوستان سبز اندیشه های استاد شهید مطهری است. بی شک خواننده جوان و دانش پژوه با مطالعه این مجموعه خود را از مطالعه آثار استاد بی نیاز نمی داند، بلکه در گامی فراتر به مطالعه کتاب های ایشان و انس بیشتر با آنها، ترغیب خواهد شد.

سیری در سیره نبوی شهید مرتضی مطهری / صدرا/ ۲۷۲ صفحه

 یکی از بزرگترین محققان تشیع شهید مطهری است. ایشان در اکثر علوم انسانی متبحر و صاحب سبک میباشند که یکی از برترین تخصص هایشان زمینه تاریخ اسلام است. کتاب سیری در سیره نبوی جمع آوری چندی از مقالات و سخنرانی های شهید مطهری در باب سیره نبوی است. یکی از خصوصیات این کتاب روان بودن مطالب و همه فهم بودن آنهاست. اشاره به روش های غلط سیره نگاری و سیره ی صحیح وارده از جانب پیامبر و نیز نقد دروغ هایی که در این زمینه متداول شده است از دیگر ویژگی های این کتاب میباشد.ترجمه و توضیح ۱۰۰ سخن از پیامبر اعظم صل اله علیه و آله نیز متمم این کتاب میباشد.


ارسال شده در مورخه: 23-9-1395