خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
خواص درمانی میوه های خانواده مرکبات



 همه ما می دانیم که میوه های خانواده مرکبات منابع فوق العاده ویتامین ث محسوب می شوند. با این حال مصرف این گروه از میوه ها تنها برای کاهش دادن طول دوره سرماخوردگی مفید نیست بلکه خواص دیگر از مرکبات کمتر شناخته شده اند.

در اینجا 6 علتی که شما را ترغیب می کند تا بیشتر این گروه از میوه ها را مصرف کنید، بیشتر معرفی شده اند:

مبارزه با افزایش وزن: در سال 2011، مطالعات محققان بریتانیایی نشان داد که نوبیلتین، فلاونوئید موجود در نارنگی به جلوگیری از ابتلا به چاقی کمک می کند ضمن این که محافظی در برابر ابتلا به دیابت نوع 2 است. پس اگر گر رژیم گرفته‌ اید و می‌ خواهید میزان کالری‌ های دریافتی‌ تان را بدون محروم کردن خود از مواد مغذی کاهش دهید، می ‌توانید به جای موز یا انگور، نارنگی یا پرتقال میل کنید.

کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی: مطالعاتی که نتایج آن در سال 2012 در مجله قلب آمریکا به چاپ رسید، نشان داده خطر ابتلا به سکته مغزی در زنانی که پرتقال، گریپ فروت و سایر میوه های خانواده مرکبات را در رژیم غذایی خود به طور مرتب مصرف می کنند، 19 درصد کمتر از سایرین دچار سکته مغزی می شوند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان: در تحقیقی که نتایج آن در مجله بیومدیکال و بیوتکنولوژی در سال 2012 به چاپ رسید، دانشمندان ژاپنی اعلام کردند که ترکیبات آنتی اکسیدانی پرتقال به پیشگیری از ابتلا به برخی از انواع سرطان ‌ها مانند سرطان دهان، سرطان مری، سرطان معده و سرطان کولون و حنجره کمک زیادی می‌ کند. ویتامین ث موجود در این میوه علاوه بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری باعث می‌ شود که قدرت درمانی برخی از این سرطان ‌ها بیشتر شود.

دید بهتر: ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است که منجر به مهار رادیکالهای آزاد در بدن و جلوگیری از اسکوربوت می شود. سلول های عصبی شبکیه چشم برای عملکرد بهتر و حفظ سلامت بینایی نیاز به ویتامین ث دارند.

کاهش استرس: تحقیقات ژاپنی نشان داده که لینالو، یک ترکیب موجود در لیمو، شیمی خون را تغییر داده و منجر به کاهش سطح استرس نیز می شود.

سلامت قلب: پرتقال حاوی انواع مختلفی از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئیدها است که از بروز بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌ کند. نتایج پژوهش‌ ها نشان می ‌دهد که مصرف روزانه‌ آب پرتقال باعث کاهش اکسایش چربی خون می ‌شود. به عقیده‌ محققان مواد غذایی سرشار از ویتامین ث باعث کاهش خطر بیماری ‌های قلبی عروقی می ‌شود.

                                                                  با آرزوی سلامتی و تندرستی

   معاونت دانشجویی

                                                                        مرکز بهداشت و درمان


ارسال شده در مورخه: 28-9-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت