خانه  :: اساتید  :: اخبار

آتش نشان کیست؟
آتش نشانی شغل نیست بلکه عشق است



 

 واژه آتش نشان یا امدادگر مقدسترین واژه یا اسم است که همیشه تداعی فرشته نجات را برای مردم دارد و جامعه اورا مقدس و یک فرشته نجات میدانند .

آتش نشان فردی است که در راستای تحقق اهداف سازمانی یعنی نجات جان انسان ها (در پاره ای موارد حیوانات)، مال آن ها ، حفظ اموال و ثروت های عمومی و ملی و ارائه خدمات بشر دوستانه اقدام می نماید. 

بمنظورتحقق اهداف مذکور بالاجبار آتش نشان در هرگونه حوادث اضطراری که مردم به او احتیاج دارند با وسائل ، تجهیرات همراه ، آموزش های مورد نیاز( بدو ورود و دوره ای مستمر) مرتبط با شغل و تجربیات حاصله طی سالیان خدمت، شرکت و اقدامات بایسته را بعمل آورد.

وظایف آتش نشان شامل موارد زیر می باشد:

  • حمل و نقل وسایل و تجهیزات آتش نشانی
  • کنترل کردن و خاموش کردن آتش
  • نجات مصدومان و قربانیان از محل های آتش سوزی، صحنه تصادفات و سایر موقعیت های خطرناک
  • کنترل کردن نشت مواد شیمیایی و خطرناک
  • نظارت بر عملیات های آتش نشانی و کار آتش نشان ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)
  • تهیه گزارشات روزانه ازعملیات ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)
  • برگزاری دوره های آموزشی در مدارس و سایر مراکز اجتماعی
  • بازرسی ساختمان ها برای اطمینان یافتن از رعایت شدن مسایل ایمنی در آنها
  • ارائه مشاوره حرفه ای به پروژه های ساخت ساختمان ها در خصوص رعایت موارد ایمنی در برابر آتش سوزی

درجهت انجام بهینه ماموریت های محوله بناچار از معابر بسیار باریک ، تاریک ، گرم و خطرناک ما نند ساختمان در حال آتش سوزی که دارای راه پله و آسانسور نا ایمن می باشد، عبور می نماید.درارتفاع و فضا های کاملا محدود و بسته ،در سیل، زلزله و حوادث مواد شیمیایی با همراه داشتن و سائل و تجهیزات اقدام به عملیات می کند. 

امروزه با توجه به بروز انواع آتش سوزی های کوچک و بزرگ و همچنین بالا بودن نرخ وقوع حادثه هایی از قبیل انواع تصادفات، ریزش آوار ، حادثه های مربوط به چاه، حادثه آسانسور، گیر کردن انگشتری در دست افراد، محبوس شدن در جاهای مختلف ( از ماندن در حمام گرفته تا گیر کردن سر یک کودک در بین نرده ها)، نشت گاز ، نشت آب، مشاهده یا حمله جانوران ( مثل مار، عقاب ، سگ ، روباه ،حمله زنبور ها و ...) ، آبگرفتگی منازل، خودکشی ، معلق ماندن اجسام و احتمال سقوط و بسیاری از انواع دیگر حادثه ها ، نیروهایی به عنوان مسئول رسیدگی و رفع مشکل با عنوان تیم های آتش نشانی و نجات سازماندهی شده اند که میبایست در زمان بحرانی در خدمت شهروندان قرار گیرند.

این نیروها نیز در حد توان و با استفاده از ابزار و تجهیزات ویژه ای که در اختیارشان است سعی در خدمت رسانی به مردم را دارند. نباید فراموش کنیم که بسیاری از آتش نشانان نیز در این راه متحمل آسیب های بسیار شدید شده اند که جان باختن شهدای آتش نشان در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، نمونه ای از این جان فشانی هاست. پس میتوان نتیجه گیری کرد که وجود این شغل همچنانکه بسیار حساس و ضروری است ، در عین حال بسیار خطرآفرین و حتی کشنده است 

 


ارسال شده در مورخه: 4-11-1395