خانه  :: اساتید  :: اخبار

حضور وزیر علوم،تحقیقات و فناوری در دانشگاه زنجان
دکتر محمد فرهادی طی هیاتی با حضور در دانشگاه زنجان با برگزیدگان و نمایندگان دانشجویان دیدار نمود



 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، امروز پنج‌شنبه مورخ 7 بهمن‌ماه دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه زنجان بازدید نمود.

محمد فرهادی در جلسه شورای دانشگاه زنجان گفت: در ستاد اقتصاد مقاومتی چهار مأموریت برای حوزه آموزش عالی کشور تعریف و پیش‌بینی‌شده است.

وی یادآور شد: ارتقای سطح دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی، توسعه دانشگاه‌های نسل سوم، تهیه برنامه آمایش آموزش عالی و ساماندهی تمام بخش‌های این حوزه، چهار مأموریت تعریف‌شده ستاد اقتصاد مقاومتی است.

فرهادی بابیان اینکه وضعیت آموزش عالی کشور در سال‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی غیرقابل مقایسه است از رشد 25 برابری تعداد دانشجویان کشور نسبت به سال‌های قبل از انقلاب خبر داد.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در بیش از 2 هزار و 880 واحد آموزش عالی مشغول تحصیل هستند، به فعالیت 76هزار عضو هیئت‌علمی در مراکز آموزش عالی کشور اشاره کرد.

فرهادی مهم‌ترین برنامه کشور برای توسعه آموزش عالی در سال‌های پیش رو را توجه به راه‌اندازی دانشگاه‌های نسل سوم اعلام کرد و آن‌ها را فرصتی برای تربیت نیروهای کارآمد و مهارتی در کشور خواند.

وی بر لزوم تهیه برنامه آمایش آموزش عالی کشور تأکید کرد و آن را موجب شناسایی چالش‌ها و ارائه برنامه‌های راهبردی برای بهبود وضعیت این حوزه برشمرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به توسعه روابط بین‌المللی دانشگاه‌ها پس از برجام اشاره و اضافه کرد : پس از برجام اقبال و روی خوش بسیاری از کشورها به ایران جلب شد به‌گونه‌ای که هم‌اکنون دوره‌های آموزشی مشترکی بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، کره، چین، ژاپن و بلژیک برگزار می‌شود.

وی به کاهش میزان جذب دانشجو در مقاطع کاردانی کشور اشاره و ابراز کرد: سال تحصیلی جاری 27هزار نفر در مقطع کاردانی دانشجو جذب‌شده است درحالی‌که بخش صنعت و تولید کشور به‌شدت با ضعف تکنسین مواجه هستند.

فرهادی افزود: این موضوع در حوزه رشته‌های علوم پزشکی هم مشهود است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون کشور در رشته‌های پیراپزشکی با کمبود نیرو مواجه است.

وی یادآور شد: دانشگاه‌های باسابقه کشور با جذب دانشجویان در مقاطع کاردانی و رشته‌های پایه‌ای کارشناسی ازجمله ریاضی باید بخشی از کمبودهای کشور را جبران کند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری همچنین به رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و وی را یکی از امنای انقلاب و نظام اسلامی برشمرد.

وی اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نقش تأثیرگذاری در آموزش عالی و توسعه دانشگاه‌های کشور داشت و علاوه بر تأسیس دانشگاه آزاد، مهم‌ترین فرد مؤثر در رشد دانش بیوتکنولوژی در ایران محسوب می‌شد.

فرهادی بابیان اینکه به ثمره همان اقدامات، ایران امروز یکی از پیشرفته‌ترین کشورها درزمینهٔ بیوتکنولوژی است، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از بزرگ‌ترین حامیان وزارت علوم ازنظر قوانین، مقررات و تأمین اعتبارات اعلام کرد.

وی در ادامه سفر یک‌روزه به زنجان و حضور در دانشگاه زنجان، در دیدار با برگزیدگان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشگاه زنجان و پس از شنیدن نظرات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی گفت: بسیاری از آیین‌نامه‌ها، اصلاح‌شده است و اقداماتی نیز انجام‌شده است که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اطلاع کمی از آن دارند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی دولت افزود: علیرغم این مشکلات، در 9 ماهه اول امسال حدود 72 درصد، از بودجه جاری دانشگاه‌ها تخصیص‌یافته است.

فرهادی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات مالی دانشگاه‌ها به گذشته برمی‌گردد که علیرغم اوج درآمدهای نفتی بودجه دانشگاه‌ها به‌اندازه کافی تخصیص نیافته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از برجام صادرات نفت و کالاهای غیرنفتی افزایش‌یافته است ولی بسیاری از آن‌ها این درآمد پیشاپیش برای جبران بسیاری از بدهی‌های گذشته هزینه می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به درخواست نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در خصوص کمبود فضای فعالیت‌های فرهنگی برای تخصیص بودجه برای تأسیس خانه فرهنگ قول مساعد داد.

فرهادی در خصوص مشکل دریافت هزینه سنوات اضافی از دانشجویان گفت: آئین‌نامه مربوطه برای دوره کارشناسی در سال 93 وی دوره کارشناسی ارشد در سال 94 و دوره دکتری در سال جاری ابلاغ شد که همگی آن‌ها پس از مشور جمعی و تصویب شوراهای برنامه‌ریزی آموزش عالی و شورای گسترش انجام‌شده است و البته برای دانشجویان علاوه بر سنوات مجاز یک‌ترم اضافه نیز بدون پرداخت هزینه در نظر گرفته‌شده است.

وی تأکید کرد: درصورتی‌که ترم اضافی برای دانشجویان به علت مشکلات دانشگاه و کوتاهی‌های سیستم آموزشی لحاظ شده است، هیچ هزینه‌ای بابت ترم اضافی دریافت نمی‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اعطای مجوز تأسیس اتحادیه‌های جدید دانشجویی گفت: این اقدام باید در جلسات مشترک و شورای مرکزی تشکل‌های دانشجویی انجام شود که آئین‌نامه آن و مقدمات آن فراهم‌شده است.

در ادامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از بازدید از محوطه دانشگاه ،جهت حضور در دانشگاه تحصیلات تکمیلی و مدرسه کسب و کار دانشگاه زنجان را ترک نمود.

 

 

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 7-11-1395

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان