خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیامهای بهداشتی
رازهایی درباره سلامت چشم که هیچ گاه از زبان چشم پزشکان نشنیده اید!



 رازهایی درباره سلامت چشم که هیچ گاه از زبان چشم پزشکان نشنیده اید!

 

چشمهای ما رازهای زیادی در خود نهفته دارند، رازهایی که متخصصان چشم از آنها باخبرند اما ما چیزی درباره آنها نمی دانیم.

چشم های ما نکات و جزئیات با اهمیتی نه تنها در مورد بینایی و چشم بلکه سلامت عمومی ما در خود نهفته دارد.

خیره شدن به یک صفحه نمایش کامپیوتر در تمام طول روز شاید به چشم ها آسیب نرساند اما در طول زمان می تواند باعث چشم درد یا خستگی و خشکی چشم شود. برای جلوگیری از خستگی چشم روشنایی دستگاه را تنظیم کنید. هر 20 دقیقه یک بار به چشم های خود استراحت دهید و یا به طور منظم پلک بزنید.

از دستمال های کاغذی برای پاک کردن شیشه عینک خود استفاده نکنید. این دستمال ها حاوی چوب هستند و شیشه های عینک شما را خش می اندازند. از پارچه های ابریشمی و لطیف برای پاک کردن شیشه عینک خود استفاده کنید.

عینک های آفتابی پولاریزه اگرچه برای کم کردن حساسیت نسبت به نور و بازتاب آن از اجسام براق، بسیار مناسب هستند، اما برای دیدن صفحه های موبایل یا استفاده از صفحه های دستگاه های خودپرداز توصیه نمی شوند.

اگرچه تصور عمومی بر این است که پس از یک جراحی چشم، به سرعت می توانیم به زندگی عادی خود برگردیم، اما در واقع برای بسیاری از افراد، این زمان، مقادیری بیشتر طول می کشد. پس از اینکه مجبور شویم بر روی یک متن چند صفحه‌ ای تمرکز کنیم، متوجه می شویم که آنقدرها هم که فکر می کنیم کار ساده ای نیست و به زمانی بیش از این نیاز است.

هرچند خیلی از ما می دانیم اشعه یو وی یا ماوراء بنفش خورشید آسیب رسان به پوست است، اما هنوز خیلی ها نمی دانند که این اشعه برای چشم ها نیز مضر است. اگر شما از کسانی هستید که تنها زمانیکه آسمان آفتابی است عینک میزنید، مثل این می ماند که بگویید من فقط گاهی اوقات سیگار میکشم!

علی رغم اینکه درباره فواید هویج برای سلامت چشم بسیار شنیده ایم، هویج بهترین غذا برای چشم ها نیست. البته شاید بتوان این امتیاز را بیشتر به اسفناج، کلم پیچ و دیگر سبزیجات با برگ تیره نسبت داد. این سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین های ث وEهستند. آنتی اکسیدان ها به حفاظت از چشم د برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن کمک می کنند. البته نمی توان از آنها انتظار داشت مانع از ابتلا به مشکلات اولیه بینایی مانند نزدیک بینی یا دوربینی شوند.

قطره های چشم (از هر نوع)، اگر در یخچال نگهداری شوند، سوزش کمتری ایجاد می کنند.

بعضی از پزشکان بیماران را جهت جراحی آب مروارید تحت فشار قرار می دهند. باید گفت که صبر کردن برای این جراحی آسیبی به چشم های شما نمی رساند. آب مروارید فقط دید شما را با مشکل روبرو می کند مانند این است که از یک پنجره کثیف به بیرون نگاه کنید.

مطالعه در نور کم به چشمان شما آسیب نمی رساند. بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد سردرد شدن شماست. بهترین راه برای استفاده از نور هنگام مطالعه، تابیدن مستقیم آن توسط چراغ رومیزی با سایه مات به روی صفحه مورد مطالعه است.

اگر از لنز های مدت دار استفاده می کنید، آنها را قبل از خواب در بیاورید. شانس عفونی شدن چشم ها به هنگام خواب با این لنزها 10 تا 15 برابر بیشتر است. لنزهای مدت دار لنزهایی هستند که می توان آنها را تقریبا تا 7 روز بدون اینکه نیازی به در آوردنشان به هنگام خواب باشد، استفاده کرد.

از قطره های چشمی که خیلی وقت پیش در کابینت نگه داشته اید استفاده نکنید. اگر چشم شما عفونی شده باشد این قطره شاید قرمزی چشم را بهتر کند، اما ممکن است باعث بدتر شدن عفونت شود. برخی افراد چشم خود را به خاطر همین اشتباه از دست داده اند.

ورم ملتحمه همیشه خوش خیم نیست. برخی بیماران به خاطر این بیماری دچار حساسیت به نور شده و یا بینایی خود را از دست می دهند. اما بسیاری از پزشکان آنتی بیوتیک را برای درمان آن تجویز کرده که اگر مشکل ویروسی باشد هیچ کمکی نخواهد کرد. اما اگر مبتلا به ورم ملتحمه باکتریایی شده باشید، شاید چنین درمانی برای شما کارگر باشد.

تست های سالیانه تنها راه برای جلوگیری از این بیماری ها هستند. این اصلا خوب نیست که منتظر بمانیم تا علائم بیماریهای چشمی به طور کامل ظاهر شوند و برای مان مشکل ساز شوند تا به پزشک مراجعه کنیم. توجه داشته باشید، برخی بیماریهای چشمی تا زمانیکه بینایی شما را از بین نبرند بروز نمی کنند.

با آرزوی سلامتی و تندرستی

معاونت دانشجویی

مرکز بهداشت و درمان


ارسال شده در مورخه: 17-11-1395

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت