خانه  :: اساتید  :: اخبار

به گزارش خبر گزاری ایسنا
برای نخستین‌بار در کشور محقق شد؛



برای نخستین‌بار در کشور محقق شد؛

کسب موفقیتی دیگر از سوی پژوهشگران دانشگاه زنجان

رئیس پژوهشکده فناوری‌های نوین زیستی دانشگاه زنجان، اظهار کرد: پروانه استاندارد تشویقی محصولات سالم و عاری از آلاینده‌ها در مزرعه و کلکسیون گیاهان دارویی پژوهشکده اخذ شده است.

صراف معیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه پروانه استاندارد تشویقی محصولات سالم و عاری از آلاینده‌ها در مزرعه و کلکسیون گیاهان دارویی پژوهشکده اخذ شده است، گفت‌: این پژوهشکده با رویکرد تولید محصول سالم از سال 1393 با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمایت‌های رئیس دانشگاه اقدام به راه‌اندازی کلکسیون و مزرعه گیاهان دارویی به مساحت دو هکتار کرده است. در حال حاضر در این مزرعه بیش از 50 گونه از گیاهان دارویی نگه‌داری و بدون استفاده از هیچ‌گونه مواد شیمیایی پرورش داده می‌شوند.

وی افزود: در آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های پیشرفته استاندارد بیش از 120 آلاینده از قبیل سموم آفت‌کش، کودهای شیمیایی، نیترات و فلزات سنگین مورد ارزیابی و ردیابی قرار می‌گیرد که با توجه به عدم وجود این ترکیبات مضر، از طرف جهادکشاورزی و اداره استاندارد کد محصول سالم و پروانه کاربرد نشان استاندارد برای سه سال به این محصول تعلق گرفته است.

به گزارش ایسنا، فناوری تولید گیاهان سالم و عاری از هرگونه آلاینده‌های شیمیایی خطرناک مانند سموم آفت‌کش، کودهای شیمیایی، نیترات و فلزات سنگین مقوله مهمی است که در امر تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولاتی که مصرف تازه خوری دارند. همچنین گیاهان دارویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه به روشنی نشان داده شده است که باقی‌مانده بسیاری از این ترکیبات شیمیایی در محصولات کشاورزی می‌تواند عامل مهمی در ایجاد بیماری‌های خطرناک مانند سرطان، مشکلات دستگاه گوارشی، بد شکلی جنین در زنان باردار، سوء هاضمه باشد.

تولید محصولات کشاورزی سالم و استاندارد علاوه بر تضمین رعایت حد مجاز آلاینده‌ها برای مصرف‌کننده می‌تواند ارزش‌افزوده بالایی را نیز به ویژه در بازار رقابتی تولید گیاهان دارویی داشته باشد. افزون بر آن کسب استانداردهای مناسب در تولید محصولات کشاورزی با توجه به پتانسیل کشورمان در تنوع گونه‌های گیاهان دارویی می‌تواند با ایجاد مزیت نسبی در صادرات، ارزآوری خوبی را برای تولیدکنندگان و بازرگانان در این حوزه به همراه داشته باشد.

http://www.isna.ir/news

;
ارسال شده در مورخه: 26-11-1395