خانه  :: اساتید  :: اخبار

آشنایی با جریانهای ادبی ايران(قبل و بعد از انقلاب)
درس آشنایی با جریانهای ادبی ايران(قبل و بعد از انقلاب اسلامی) منتشر شد



مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اقدام به تولید و ارائه درس آشنایی با جریانهای ادبی ایران (قبل و بعد از انقلاب اسلامی) نموده است.

با توجه به نقش جریان های ادبی و هنری در شکل گیری تحولات فرهنگی و اجتماعی در دوره های مختلف تاریخی، آشنایی با این جریان ها برای دانشجویان و قشر فرهیخته جامعه ضروری به نظر می رسد.  واکاوی هر جریانی در هنر و ادبیات، بسته به نیّت، و قصد پژوهش‌گر می‌تواند شکل‌های متفاوتی پیدا کند. البته اين بررسي ها از یک سلسله عوامل و زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، عقیدتی و مانند آن‌ها متأثر هستند.
در یک نگاه کلی و اجمالی، سه رویکرد مسلّط در ادبیات قبل از انقلاب حاکم بوده، که به ترتیب عبارت بودند از: رویکرد رمانتیسیسم، رویکرد واقعیت‌گرا یا رئالیستی و رویکرد شکلی‌گرا یا فرمالیستی. این سه رویکرد، در بعد از انقلاب هم با تفاوت‌هایی و البته با تقدّم و تأخّرهای متفاوتی حضور داشتند. و یک رویکرد دیگر هم به آن‌ها اضافه شده در بعد از انقلاب، که ادبیات واقعیت‌گرای آرمان‌طلب اسلامی است. اینکه هر یک از این رویکردها به چه معنایی هستند و چه تاثیراتی بر زمانه خود داشته‌اند موضوعی است که مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در درسی با عنوان آشنایی با جریانهای ادبی ايران(قبل و بعد از انقلاب) به آن پرداخته است.
این درس در پنج جلسه با عناوینی همچون انواع مکاتب‌ و رویکردهای داستان‌نویسی، غلبه برخی رویکردهای ادبی در ایران، احیای ادبیات اسلامی بعد از انقلاب اسلامی، اصول و مبانی جریان واقعیت‌گرایی اسلامی به بررسی جریان‌های ادبی پیش و بعد از انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.
این درس توسط محمدرضا سرشار ، نویسنده و پژوهشگر و منتقد ادبی که از او آثار ماندگار بسياري در حوزه‌هاي مختلف ادبی بر جا مانده تدريس و ارائه مي‌گردد.

علاقه مندان برای ثبت نام در این درس، می توانند از پیوند آموزش مجازی دانشگاهیان، از سایت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه اقدام نمایند.


ارسال شده در مورخه: 2-12-1395

آخرين اخبار با موضوع: نهاد مقام معظم رهبری

رسا، جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان کشور

ویزه اساتید، کارکنان و دانشجویان (28-01-1403)

   

دوره فرهنگی-تفریحی حامیم

ویزه فعالین و علاقه مندان فعالیت های فرهنگی (26-01-1403)

   

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان

تجمع دانشگاهیان دانشگاه زنجان در حمایت از پاسخ تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی (26-01-1403)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
نهاد مقام معظم رهبری

آغاز ثبت نام اعتکاف