خانه  :: اساتید  :: اخبار

ولادت امام جواد علیه الاسلام مبارک باد
ولادت امام جواد علیه الاسلام مبارک باد



 امام جواد علیه‌السلام

 محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدتقی (۱۹۵-۲۲۰ق)، با کنیه ابوجعفر ثانی، امام نهم شیعیان است. در دهم رجب سال ۱۹۵ق. در مدینه به دنیا آمد، ۱۷ سال امامت کرد، در ۲۵ سالگی به شهادت رسید و در کاظمین در جوار قبر جدش موسی بن جعفر(ع) به خاک سپرده شد. وی جوانترین امامان شیعه در هنگام شهادت بوده است.

پس از شهادت امام رضا(ع)، برخی از شیعیان، عبدالله برادر امام هشتم، را امام خواندند. برخی دیگر به واقفیه پیوستند، اما بیشتر آنان امامت امام جواد(ع) را با وجود سن کم آن حضرت پذیرفتند. در این دوران به علت محدودیت‌های ایجاد شده برای امام جواد، ارتباط او با شیعیان بیشتر از طریق وکیل انجام می‌گرفت.

مناظرات علمی امام جواد(ع) با عالمان دینی فرقه‌های اسلامی در مسائل کلامی همچون مقام خلفا و مسئله‌های فقهی و شرعی مانند حکم قطع دست دزد و حج، از مناظرات معروف امامان شیعه است.

مولودی پر خیر و برکت

امام جواد(ع) در اواخر عمر امام رضا به دنیا آمد. گفته‌اند که قبل از تولد ایشان و با توجه به اینکه امام رضا فرزندی نداشت، برخی از مخالفان شبهه افکندند که امام رضا نسلی از خود باقی نمی‌گذارد و سلسله امامت قطع می‌شود. به نقل منابع روایی، وقتی امام جواد به دنیا آمد و وی را نزد پدرش آوردند، امام رضا فرمود:

این مولودی است که برای شیعیان ما با برکت‌تر از او زاده نشده است.

همچنین در روایتی، از ابن اسباط و عباد بن اسماعیل چنین نقل شده است: «در حضور امام رضا بودیم که ابو جعفر (امام جواد) را آوردند. عرض کردیم: این همان مولود پر خیر و برکت است؟ امام رضا فرمود:

این همان مولودی است که در اسلام با برکت‌تر از او زاده نشده است.

 

;
ارسال شده در مورخه: 19-1-1396

آخرين اخبار با موضوع: مناسبت ها

سال نو مبارک

حول حالنا الی احسن الحال (14-01-1403)

   

میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان تبریک و تهنیت باد

ولادت زیباترین، با اخلاق ترین، داناترین و رشیدترین جوان تاریخ مبارک. (01-12-1402)

   

اعمال ماه شعبان

اعمال ماه شعبان (23-11-1402)

   

ماه شعبان

حلول ماه شعبان ماه رسول خدا مبارک باد (23-11-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
مناسبت ها

ليلة القدر خير من ألف شهر