خانه  :: اساتید  :: اخبار

به گزارش خبرگزاری ایسنا
برگزاری بیست‌ودومین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو



برگزاری بیست‌ودومین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو

بیست و دومین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور ۷۶ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان زنجان در دانشگاه زنجان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم آغاز به کار این دوره دبیر دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو و مدیر گروه علوم تربیتی و کارآفرینی مرکز تربیت مربی کشور به معرفی و تشریح اهداف دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو پرداختند.
رضا ایجادی دبیر دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، در مراسم افتتاحیه، هدف از برگزاری دوره توانمندسازی را تغییر نگرش و ایجاد توانمندی و آشنایی و ارتباط با ستاد نانو عنوان کرد و آشنایی شرکت‌کنندگان با مفهوم کسب‌وکار را از مهم‌ترین برنامه‌های این دوره دانست.
در روز نخست این دوره کارگاه «معرفی بوم کسب‌وکار» برگزار شد. بوم مدل کسب‌وکار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازنده‌ مدل‌کسب‌وکار را توصیف می‌کند. این بخش‌ها شامل بخش ‌مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای (تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها است.
همچنین نشست «کار نو» ویژه اساتید و دانشجویان با حضور صاحبنظران حوزه کسب‌وکار دانش‌بنیان و مدیران ستاد نانو برگزار شد. آسیب‌شناسی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، محور اصلی این نشست بود.
کارگاه نخست روز دوم، کارگاه «تجاری‌سازی فناوری نانو» بود که توسط دکتر ابراهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برگزار شد. دکتر ابراهیمی در این کارگاه گفت: تجاری‌سازی خلق ثروت از نوآوری است و این یک فرآیند است و تعریف تجاری‌سازی با سایر روش‌های تعریف، منجر به انتقال مفهوم «تولید یک محصول متمایز و کسب ثروت از آن» نخواهد شد.
وی افزود: وجود یک ایده برای شروع، رشد یا توسعه کسب‌وکار ضروری است؛ اما تجـارت‌پذیر شدن ایده نیازمنـد مطـالعه، ارزیابی، تحلیـل و مشـاوره با صاحبان فن است.

وی همچنین درخصوص فرآیند خرید و فروش نیز گفت: فرآیند خرید و فروش، هنگامی انجام می‌شود که هر سه عامل انگیزه، دسترسی و توانایی در خریدار (مشتری) تحریک شده یا بوجود آمده باشد.
کارگاه «آشنایی با مالکیت فکری» دیگر کارگاه این دوره بود، دکتر علم‌خواه در این کارگاه درمورد شاخص‌های علم گفت: تعداد مقالات ISI و شاخص فناوری، پتنت، شرکت دانش‌بنیان و خلق ثروت شاخص‌های علم هستند.
وی دارایی‌های پولی، فیزیکی و فکری را سه دارایی افراد عنوان کرد و دارایی فکری، به عنوان محصول خلاقیت ذهن و تفکر توسط وی معرفی شد. وی همچنین مالکیت فکری را به دو دسته مالکیت هنری و صنعتی تقسیم کرد، که حق اختراع، مدل مصرفی، علامت تجاری، طرح‌های صنعتی و نشان مبدا جغرافیایی از نمونه‌های مالکیت صنعتی است. در پایان کارگاه نیز توضیحاتی درباره تفاوت‌های اختراع و پتنت توسط دکتر علم‌خواه ارائه شد.
کارگاه عملی «جست‌وجوی» به عنوان آخرین کارگاه دوره، در دو بخش برگزار شد و دکتر علم‌خواه در بخش اول این کارگاه، جلوگیری از تحقیقات تکراری، جلوگیری از نقض احتمالی حقوق سایرین، جلوگیری از پرداخت هزینه‌های اضافی و یافتن ایده‌های جدید را از دلایل جستجوی پتنت‌های حوزه فعالیت عنوان کرد.
علم‌خواه در بخش دوم این کارگاه نیز، دو گام تعیین استراتژی جستجوی اختراعات که شامل بررسی وضعیت فناوری موردنظر، بررسی پیشینه اختراع و بررسی اعتبارسنجی پتنت است و انتخاب کلید واژه‌ها را گام‌های ضروری برای جستجوی پتنت مناسب نامید.
با آغاز روز سوم، فعالیت گروه‌ها بر روی بوم کسب‌وکار نیز شروع شد و شرکت‌کنندگان بوم‌های خود را برای ارائه، آماده کردند. در نهایت نماینده هریک از گروه‌ها در بازه مشخص به ارائه ایده و مدل کسب‌وکار پرداخته و نهایتا طی داوری انجام شده سه گروه برتر دوره معرفی و از آن‌ها تقدیر شد.
بیست و دومین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو به همت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور ۷۶ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های استان زنجان در دانشگاه زنجان برگزار شد

http://www.isna.ir/news

;
ارسال شده در مورخه: 19-1-1396