خانه  :: اساتید  :: اخبار

نشست خبری اصحاب رسانه با دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر
معاون وزیر گفت: سیاست آموزش عالی، توسعه رشته محل‌های مبتنی بر تقاضا است؛ چرا که به اشتغال ختم می‌شود.



 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در حاشیه مراسم گرامیداشت روز معلم در سالن اندیشه دانشگاه با حضور معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دکتر مجتبی شریعتی نیاسر نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار گردید.

مجتبی شریعتی‌نیاسر در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه طی چهار سال گذشته، گام‌های مثبتی جهت بهبود وضعیت، اقتدار مراکز، ارتقای کیفی و کنترل وضعیت کمی دانشگاه‌ها برداشته شده است، اظهار کرد: متاسفانه تا سال 92 شاهد رشد 120 درصدی تعداد دانشجویان و افزایش تعداد مراکز دانشگاهی بودیم که بی‌رویه و خارج از کنترل شده بود. اما طی چهار سال گذشته، تعداد مراکز دانشگاهی از 916 در سال 84 به 2800 مورد در سال 92 کاهش یافت.

 این مسئول با بیان اینکه طی چهار سال گذشته دولت اهتمام ویژه‌ای برای مهار افزایش نامتوازن و توجه به ماموریت‌های اصلی مراکز دانشگاهی به کار گرفت، ادامه داد: به تصویب رساندن طرح آمایش آموزش عالی در اسفند سال 94 یکی از این موارد به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، منطقه‌ای کردن آموزش عالی و تقسیم کشور به 10 منطقه، تدوین طرح مدیریت منطقه و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و هم‌افزایی بین مراکز آموزش عالی، از دیگر مصادیق بارز دولت در بهبود وضعیت به‌شمار می‌رود.

  وی افزود: خوشبختانه طی چهار سال گذشته و با تکیه بر ماموریت‌گرایی مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌هایی که ماموریت خاصی برای آن‌ها تعریف شده در مدار خود قرار گرفتند. یکی از مهم‌ترین مصادیق تحقق این مهم دانشگاه‌های مهارتی هستند؛ چرا که برای رفع خلاء وجود تکنسین و افراد ماهر در بازار کار، باید آموزش مهارت در دانشگاه‌های علمی‌کاربردی و فنی و حرفه‌ای مورد توجه ویژه قرار بگیرد. البته جمعیت دانشجویی این دانشگاه‌ها به راحتی وارد بازار کار می‌شوند.

 شریعتی‌نیاسر خاطرنشان کرد: طی چهار سال گذشته، دانشگاه پیام‌نور در راستای ارائه آموزش‌های غیرحضوری روی ریل خود قرار گرفته و در مجموع 250 مجوز آموزش‌های مجازی و الکترونیک دریافت کرده است. در دانشگاه‌های دیگر نیز ظرفیت را بر اساس نیاز دستگاه‌های تابعه محدود کرده‌ایم. به عنوان مثال آموزش و پرورش به حمایت جدی نیاز دارد و دانشگاه فرهنگیان به خوبی می‌تواند این خلاء را پر کند. البته هماهنگی و همکاری دستگاه آموزش عالی در این رابطه بسیار موثر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: خوشبختانه طی چند سال گذشته سیاست‌های خود را در ارتباط با دانشگاه‌های وابسته به نهادها، با نیاز موجود منطبق کردیم. در حال حاضر ظرفیت کامل دانشگاه فرهنگیان در اختیار آموزش و پرورش است. دانشگاه‌های دیگر از جمله علوم نظامی و اسلامی نیز بر اساس سیاست سال‌های اخیر و به صورت قطعی، روی تامین نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌های خود متمرکز شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اتخاذ سیاست‌هایی از این دست، گامی در جهت رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان به‌شمار می‌رود، افزود: حتی‌الامکان سعی کرده‌ایم که در دانشگاه‌های ماموریت‌گرا، ضمانت شغلی دانش‌آموختگان را پیش‌بینی کنیم. برای بهبود کیفی دانشگاه‌ها نیز سعی بر این است که اعطای مجوز به رشته محل‌های درخواست شده کنترل شده و تقاضامحور باشد؛ در واقع یکی از شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها، نسبت دانشجو به استاد است که طی سال‌های اخیر 16 درصد افزایش یافته است.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به افزایش 12 درصدی تعداد اعضای هیئت‌علمی در طول چهار سال گذشته، یادآور شد: ظرفیت همه دانشگاه‌ها در قالب بخشنامه ابلاغ شده و آموزش‌های مهارتی در دوره‌های متداول مورد حمایت است. طی چند سال گذشته 900 رشته محل در گوشه و کنار کشور ایجاد و 600 رشته مقطع نیز از نظر محتوایی بازنگری شده است. این در حالی است که حدود 250 رشته مقطع جدید تدوین و ابلاغ و 71 رشته بین رشته‌ای در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است.

معاون وزیر علوم، یادآور شد: همچنین به دلیل توجه نسل جوان به آرمان‌های نظام و ویژگی‌های دوران دفاع‌مقدس، درس ارزش‌های دفاع‌مقدس به عنوان درس اختیاری و با تاکید بر تاثیرگذاری در معدل ابلاغ شد. مدیریت خانواده، محیط زیست، مهارت‌افزایی و استانداردسازی نیز دروسی هستند که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده تا به عنوان دروس اختیاری در چارچوب سنوات مصوب ارائه شود.

وی تاکید کرد: دانشجویان باید کارآفرین باشند. البته اشتغال‌زایی تا حدودی وظیفه دولت نیز محسوب می‌شود اما هنر جوانان در این است که در جامعه زمینه‌ساز ایجاد شغل شوند؛ چرا که بیشتر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی توانایی تامین شغل ندارند و دستگاه آموزش عالی می‌تواند سالانه حداکثر برای 30 درصد اشتغالزایی کند.

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: دانشگاه‌ها باید جهت‌گیری داشته باشند و رشته‌هایی ایجاد کنند که بازار کار داشته باشد. دانشگاه‌های غیردولتی و بخش خصوصی نیز مشروط بر اینکه مورد حمایت همه دستگاه‌ها باشند، در توسعه آموزش عالی نقش به‌سزایی خواهند داشت؛ در واقع وزارت علوم با حفظ استانداردها و خطوط قرمز حامی بخش غیردولتی است و سایر دستگاه‌ها نیز باید حامی حقوقی این مراکز باشند.

این مسئول با تاکید بر اینکه حذف واژه غیرانتفاعی اقدام موثری برای اعتلای موسسات غیردولتی به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: نظارت ما به قوت خود باقی است و کمیسیون ماده 9 مسئول نظارت بر عملکرد کیفی مراکز غیردولتی است.

وی یادآور شد: سال 92 تعداد دانشجویان 4 میلیون و 800 هزار نفر بود و در حال حاضر 4 میلیون و 340 هزار نفر دانشجو داریم. این در حالی است که سالانه 82 درصد از فارغ‌التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند و مابقی شغل مرتبط ندارند؛ در واقع علت کاهش تعداد دانشجویان این است که تعداد جوانان به طور طبیعی کاهش یافته و دانشگاه‌ها نیز بر اساس شاخص‌های استانداردی و ماموریتی دانشجو می‌پذیرند.

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: سیاست‌های ابلاغی زمینه‌ای را فراهم کرده که جمعیت دانشجویان مازاد به طور طبیعی کسر شده‌اند. اینکه تعبیر صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها را به کار ببریم چندان درست نیست؛ چرا که تعبیر صندلی خالی به خاطر اصلاح جذب مازاد دانشجو شکل گرفته است.

معاون وزیر علوم همچنین در خصوص مدرسه غیرانتفاعی کسب و کار صوفی زنجان گفت: صوفی از موسساتی است که سطحی متوسط و رو به پایین دارد و تنها در صورتی که مشکلاتش در حوزه هیئت علمی، سرانه آموزشی و استاندارد را حل کند، می‌تواند توسعه یابد؛ در واقع سطح‌بندی مراکز دانشگاهی از دو سال پیش آغاز شده و مدرسه صوفی از سطح سه برخوردار است. شرایط توسعه موسسات نیز به سطحی که کسب می‌کنند بستگی دارد.

وی افزود: موسسات غیردولتی به پنج سطح تقسیم می‌شوند و موسسات سطح پنج در هیچ رشته و مقطعی اجازه توسعه ندارند. ولی موسسات سطح یک در همه مقاطع و رشته‌ها حق توسعه داشته و شاخص‌های تشویقی هم دریافت می‌کنند.

شریعتی‌نیاسر در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: وزارتخانه ورود خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. موسسات کارآفرینی نیز از رشد مطلوبی برخوردار بوده و با صندوق نوآوری و شکوفایی ارتباط هدفمند و موثری دارند. این در حالی است که تعداد شغل‌های ایجاد شده در پارک علم و فناوری 50 درصد رشد داشته و در حال حاضر در این پارک‌ها 32 هزار شغل داریم.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: صادرات دانش‌بنیان در سال 92 بالغ بر 14 میلیون دلار بود و این رقم در سال 95 به 140 میلیون دلار ارتقا یافته است. همچنین رتبه شتاب علمی کشور در طول چهار سال گذشته از 25 به اول در سراسر دنیا ارتقا یافته است. رتبه ایران در پایگاه ISI نیز در طول چهار سال گذشته از 21 به 17 ارتقا یافته است.

 وی با بیان اینکه تعداد مقالات داغ ایران بین یک درصد از مراکز آموزشی دنیا از 8 دهم درصد در سال 92 به 2.2 درصد در سال 95 ارتقا یافته است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های تحقیقاتی که با دستگاه‌ها قرارداد بسته‌اند از 17 مورد در سال 92 به 235 مورد در سال 95 افزایش یافته است. این در حالی است که دولت فعلی انعقاد تفاهم نامه را مگر در شرایط خاص متوقف کرده است. خوشبختانه سال 94 تعداد تفاهم‌نامه‌هایی که به قرارداد منتج شد 24 مورد بود و سال 95 نیز 32 درصد از تفاهم‌نامه‌ها به صورت قرارداد منعقد شدند.

شریعتی‌نیاسر افزود: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، چهار طرح به وزارت علوم واگذار شده است که دو طرح به معاونت آموزشی و دو طرح به معاونت پژوهشی مربوط می‌شود. یکی از طرح‌های معاونت آموزشی این است که پنج مرکز دانشگاهی به تراز بین‌المللی ارتقا یابد. البته اکثر دانشگاه‌های سطح یک این توانایی را دارند که به سطح 200 دانشگاه برتر برسند ولی تفکیک رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی یکی از مواردی است که امتیازات دانشگاه‌ها را تقسیم می‌کند. در حالی که در اکثر دانشگاه‌های برتر دنیا رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی در یک مرکز ارائه می‌شود.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: متاسفانه تعاملات بین‌المللی و ارتباطات خارجی را دست‌کم گرفته‌ایم، در حالی که باید توانمندی خود را به دنیا بشناسانیم و از نظر علمی قدرت‌نمایی کنیم. اگر در عرصه علم خود را به دنیا ثابت کنیم هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به ما کوچک‌ترین تعرضی داشته باشد.

وی یادآور شد: تعدادی از مراکز آموزش عالی از استانداردها فاصله دارند و یکی از بندهای طرح آمایش، ساماندهی موسسات است. این مهم از دو سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. مثلا در دانشگاه آزاد 42 واحد علوم تحقیقات داشتیم ولی در حال حاضر فقط مرکز علوم تحقیقات تهران را به رسمیت می‌شناسیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 19-2-1396

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

غرس نهال به مناسبت روز درختکاری

کاشت3000 نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور ریاست دانشگاه (22-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان