خانه  :: اساتید  :: اخبار

به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
دانشگاه زنجان در بین دانشگاه های جامع دارای بیشترین مقالات یک درصد برتر کشور



 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از اداره روابط عمومی و همکاري های علمی بين المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هر چند به طور متوسط مقالاتی که در مجلات نمایه شده در پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی) منتشر می شود از اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر مقالات علمی دنیا استناد بالاتری دریافت می کند، اما تمامی مقالاتی که در مجلات آی.اس.آی منتشر می شود به یک نسبت استناد دریافت نمی کند.

دهقانی اظهار داشت: مقالات یک درصد برتر شامل تنها یک درصد از مقالاتی است که در مجلات آی.اس.آی منتشر می شود. هر چند آنها یک درصد از مقالات دنیا را تشکیل می دهد، اما 18% از استنادهای آن را دریافت می کند. تعداد استنادهای دریافتی مقالات جایگاه آنها را در شبکه علم در سطح بین المللی مشخص می نماید.

وی افزود: تعداد استنادهای دریافتی مقالات یک دانشگاه تاثیر بسزایی در رتبه یک دانشگاه دارد. در حال حاضر یکی از شاخص های مهم در نظام های رتبه بندی ملی و بین المللی شاخص استناد است. استنادها به معنی میزان استفاده از آثار علمی هستند. هر چقدر استنادهای یک مقاله بیشتر باشد این بدان مفهوم است که آن مقاله بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

سرپرست ISC ادامه داد: در اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری به مرجعیت علم و فناوری در سطح بین الملل به عنوان هدف اشاره شده است. مرجعیت علمی به مفهوم استفاده از علم تولید شده است. مقالات یکی از مهمترین اشکال تولید علم در سطح بین المللی محسوب می شود. مقالات از این خاصیت برخوردارند که به طور منظم منتشر شده، بنابراین در یک شریان روزآمد امکان دسترسی به آخرین یافته های علمی در حوزه های مختلف را فراهم می آورند. انتشار آخرین یافته های علمی محققان در مجلات علمی دنیا نظامی را ایجاد نموده است که در آن علاوه بر داوری یافته های علمی، اطلاع از آخرین تحولات رشته های علمی امکان پذیر شده است.

وی افزود: پایگاه استنادی آی.اس.آی هر دو ماه یکبار بر حسب میزان استنادهایی که مقالات در سطح بین المللی دریافت کرده اند به معرفی مقالات یک درصد برتر می پردازد. باید در نظر داشت که در این بررسی تفاوت بین رشته ها لحاظ می شود. به دلیل اینکه اندازه رشته های مختلف با یکدیگر متفاوت است و با در نظر گرفتن فرهنگ استناد در رشته های مختلف باید قبل از تعیین مقالات برتر تعداد استنادها را بر حسب تفاوت رشته ها نرمال سازی نماییم.

دهقانی گفت: پایگاه استنادی آی.اس.آی در یک تقسیم بندی علوم را به 22 رشته موضوعی کلی تقسیم می نماید. سپس مقالات هر رشته در 10 سال اخیر را بر حسب سال های مختلف تفکیک می نماید. در هر رشته و سال مقالات بر حسب تعداد استنادهای دریافتی رتبه بندی می شود. در گام بعدی یک درصد از مقالات بر حسب تعداد استنادهای دریافتی مرتب سازی شده و انتخاب می شود.

در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور دانشگاه های تهران، مشهد و شهید بهشتی به ترتیب بیشترین میزان مقالات برتر را تولید کرده اند.

سرپرست ISC ادامه داد: بررسی پژوهشگاه¬ها و مراکز تحقیقاتی کشور نشان می دهد که پژوهشگاه دانش های بنیادی، انیستیتو پاستور ایران و پژوهشگاه صنعت نفت بیشترین تعداد مقالات یک درصد برتر را تولید کرده اند.

در بین دانشگاه های جامع سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و مشهد دارای بیشترین مقالات یک درصد برتر کشور بوده اند.

در بین دانشگاه های صنعتی کشور، دانشگاه صنعتی اصفهان، شریف و نوشیروانی بابل بیش سایر دانشگاه های صنعتی کشور مقاله برتر تولید کرده اند.

  

 

 

 

;
ارسال شده در مورخه: 30-3-1396

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

غرس نهال به مناسبت روز درختکاری

کاشت3000 نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور ریاست دانشگاه (22-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان