خانه  :: اساتید  :: اخبار

آنچه یک ترم اولی باید بداند
ترم اولی‌ها بشتابید



شناخت مهارت‌های ضروری هر دانشجویی در طول تحصیل باعث می‌شود که دانشجو با کمترین دغدغه و مشکل ترم را به پایان برساند. همین مسئله باعث شده است که در این بخش به این سوال پاسخ داده شود.

مهارت برنامه‌ریزی یک مهارت مناسب برای یک دانشجوی ترم اول است. چرا که اگر برنامه‌ریزی نباشد نمی‌توان از زمان‌ها حداکثر استفاده کرد. استعدادها به هدر می‌رود و تلاش بی‌نتیجه می‌ماند و اقدامات ما بدون آنکه به نتیجه برسد فقط تلاش کورکورانه خواهد بود.

بعد از شناخت مهارت‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز برای ادامه تحصیل داریم، باید راهبردهایی را برای دستیابی به موفقیت تحصیلی پیدا کنیم، اما چگونه؟

یک دانشجوی ترم اولی چه چیزهایی را باید در همان ترم اول بداند تا در مسیر خود به‌ عنوان یک دانشجوی تازه‌کار پرانگیزه، فعال و موفق، بتواند برنامه‌ریزی دقیق، مؤثر و خوبی داشته باشد؟ چه اطلاعاتی هست که اگر دانشجوی ترم اول آن را کسب کند، در طول تحصیل از آن استفاده می‌کند و می‌تواند زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

ما اگر اطلاعات خوبی پیدا کنیم که در چه دانشگاهی درس می‌خوانیم، توانمندی‌های این دانشگاه در چه قسمت‌هایی بیشتر است، اساتید چه توانمندی‌هایی دارند؟ نقاط ضعف دانشگاه ما چیست؟ چه آسیب‌هایی در دانشگاه ما هست که باید از آن‌ها پرهیز کرد؟ چه فرصت‌هایی در دانشگاه هست که باید از آن‌ها بهره‌مند شد؟ روش‌های انتخاب دوستان خوب در دانشگاه چیست؟ چگونه می‌توان گروه دوستی خوبی تشکیل داد؟ چه نهادها و سازمان‌هایی در دانشگاه‌ها هست که ما می‌توانیم با آن‌ها مشارکت و همکاری کنیم، هم‌فکری داشته باشیم و اوقات فراغت و اوقات کاری خود را با آن‌ها تشریک مساعی کنیم؟

این سؤالات از جمله سؤالاتی است که به ما کمک می‌کند تا دانستنی‌های پایه و اولیه خود را راجع به آنچه دانشجوی ترم اولی باید از آن‌ها آگاهی داشته باشد را دریابیم. اگر ما به‌عنوان دانشجوی سال اولی بفهمیم که چه روش‌های خوبی برای یادگیری هست، می‌توانیم در زمان صرفه‌جویی کنیم و با مدیریت زمان از وقت خود بهره ‌بریم.

و اما بحث شیرین ازدواج! محیط دانشگاه محیط بسیار مناسبی است که انسان می‌تواند ازدواج مناسبی را در آن داشته باشد. به این معنا که حتی اگر شما تصمیم به ازدواج نداشته باشید ممکن است ارتباطات شما را به سمت ازدواج سوق دهد، یا اینکه شما به‌ قصد ازدواج ارتباط برقرار نمی‌کنید ولی باید بدانید ارتباط‌هایی که در دانشگاه برقرار می‌کنید ممکن است روی تصمیم‌گیری شما برای همسر آینده تأثیر بگذارد و مشکل‌آفرین باشد ما نمی‌توانیم فارغ از اصل ازدواج به ارتباط دو جنس مخالف بپردازیم زیرا در ازدواج به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مؤثر است.

اینها همه مقدمه‌ای بود برای اینکه بگوییم درصد زیادی از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه فشار‌های روحی و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنند تا بتوانند به شرایط پیش رویشان عادت کرده و خود را با آنچه هست وفق دهند.

چنین فشارهایی برای دانشجویانی که در شهر دیگری غیر از شهر زندگی خود پذیرفته می‌شوند و همچنین برای دانشجویان دختر که به‌طور معمول وابستگی زیادی به والدین دارند، بیشتر دیده می‌شود.

تغییر محیط، هم‌اتاقی‌های جدید که ممکن است هر کدامشان از یک شهر با فرهنگ‌ها، عادات و رسوم متفاوت باشند، نحوه تدریس و در کل امور دانشگاهی متفاوت نسبت به مدرسه مثل اضافه‌شدن امور مالی و... باعث می‌شود تا دانشجویان ترم‌ اولی استرس و دلشوره‌های زیادی را تجربه کنند.

یادگیری برخی از مهارت های می تواند به سازگاری دانشجویان ورودی جدید با محیط کمک بسزایی کند.

مرکز اموزش مجازی دانشگاهیان با نگاه به جایگاه پر اهمیت دانشجویان جدیدالورود اقدام به تولید درس آنچه یک ترم اولی باید بداند نموده است. درسی که باید جز جز آنرا ترم اولی ها بدانند.

در این درس از حضور اساتیدی همچون دکتر کردی و دکتر بانکی پور استفاده گردیده است.

برای دسترسی سریع به درس اینجا را کلیک کنید.

 


ارسال شده در مورخه: 29-7-1396

آخرين اخبار با موضوع: نهاد مقام معظم رهبری

مهرواره عروج ثانیه ها

ذفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان زنجان برگزار می کند: (26-12-1402)

   

دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه زنجان برگزار می کند:

نشست هم اندیشی با موضوع " بررسی چالش های تصمیم گیری گروهی" (16-12-1402)

   

غبارروبی از مسجد باقرالعلوم علیه السلام دانشگاه

در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان (13-12-1402)

   

مشاوره

همه روزه ساعت 8 الی 11 (13-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
نهاد مقام معظم رهبری

آغاز ثبت نام اعتکاف