خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیام تسلیت درپی حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه
احکام و طریقه خواندن نماز آیات



در پی وقوع حادثه تلخ و مصیبت‌بار زمین‌لرزه در غرب کشور که به جان‌باختن و زخمی شدن جمعی از هم‌میهنان عزیز انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران بخصوص مردم عزیز استان کرمانشاه، تأکید کردند: همه دستگاههای لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و اندوه فراوان خبر زمین‌لرزه در غرب کشور را که به جان‌باختن جمعی از هم‌میهنان عزیز و زخمی شدن جمعی بیشتر انجامیده و خسارات بسیاری پدید آورده است، دریافت کردم. وظیفه‌ی مسئولان آن است که در همین اولین ساعات با همه‌ی همّت و توان به یاری آسیب‌دیدگان بویژه در زیر آوار ماندگان بشتابند و با بهره‌گیری سریع از همه‌ی امکانات موجود، از افزایش تلفات جلوگیری کنند. ارتش و سپاه و بسیج، با نظم و سرعت به آوار برداری و انتقال مجروحان کمک کنند و دستگاههای دولتی چه نظامی و چه غیر نظامی همه‌ی توان خود را برای یاری آسیب دیده‌ها و خانواده‌های آنان به صحنه آورند. اینجانب از اعماق دل، این حادثه‌ی تلخ و مصیب‌بار را به ملّت ایران بخصوص به مردم عزیز استان کرمانشاه و بویژه به خانواده‌های مصیبت‌زده تسلیت عرض میکنم و متضرعانه از خداوند متعال میخواهم که این محنت و رنج را مایه‌ی جلب رحمت و فضل خود قرار دهد و بر صبر و پایداری و مقاومت ملّت عزیزمان بیفزاید. از همه‌ی کسانی‌که میتوانند به نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند درخواست میکنم که به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.

والسلام علیکم و رحمة الله

سیّد علی خامنه‌ای

۲۲ آبان ۱۳۹۶

دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه زنجان نیز ضمن عرض تسلیت این حادثه محنت بار به ملت شریف ایران بویژه دانشجویان کرمانشاهی دانشگاه زنجان و خانواده‌های مصیبت دیده و طلب شفای عاجل مصدومان، از خداوند متعال صبر و شکیبایی برای تحمل این مصیبت و کاهش آلام خسارت دیدگان را مسئلت دارد.

ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه امشب چندین زلزله در غرب ایران و بخش‌هایی از کشور عراق، رخ داد.کانون این زلزله در شهر حلبچه در شمال عراق بوده است.زلزله دیشب در مرز ایران و عراق در امتداد کرمانشاه رخ داد و در اکثر استانهای غربی احساس شد.به همین منظور احکام و طریقه خواندن نماز ایات بیان می شود:

نماز آیات به واسطه چهار چیز واجب می شود: 1- گرفتن خورشید 2- گرفتن ماه گر چه مقداری کمی از آنها گرفته شود و کسی هم نترسد.3- زلزله اگر چه کسی نترسد 4- رعد و برق و بادهای سیاه و سرخ و مانند اینها در صورتی که بیشتر مردم بترسند که بنا بر احتیاط واجب برای اینها هم باید نماز بخواند.

احکام و طریقه خواندن نماز آیات:

نظر جمیع مراجعه عظام:

1- زلزله، در هر منطقه ای اتفاق بیافتد، نماز آیات بر همه مردم آن منطقه واجب می شود، ولو عده ای از اهالی آن منطقه متوجه زلزله نشوند و یا هیچ کسی نترسد؛ چه آن منطقه کانون زلزله باشد چه نباشد.

2- بعد از وقوع زلزله، فوری باید نماز آیات را به جا آورد، در غیر اینصورت معصیت محسوب می شود و در صورت تأخیر، بایستی نیت ادا کند.{آیت الله شبیری، تبریزی و سیستانی: اگر تأخیر کرد نیت " ما فی الذمه" (نه ادا و نه قضا) کند}

3- نماز آیا دو رکعت و هر رکعت، 5 رکوع دارد؛

طریقه خواندن نماز آیات به چند صورت است که روش ساده آن بدین شرح است:

بعد از نیت و تکبیره الاحرام، سوره حمد را بخواند، سپس " بسم الله الرحمن الرحیم؛ قل هو الله احد" بگوید و به رکوع رفته، ذکر رکوع را بخواند و برخیزد، بگوید " الله صمد" و دوباره به رکوع رود. پس از رکوع دوم بگوید " لم یلد" و مجدد رکوع کند. از رکوع برحیزد و بگوید " و لم یولد" بار دیگر به رکوع رود و برخیزد. " و لم یکن له کفوا احد" را بگوید و به رکوع رود. بعد از رکوع به سجده رود و پس از سجده دوم، برای رکعت دوم برخیزد و رکعت دوم را همچون رکعت اول به جا آورد.

* طریقه ای که برای اقامه نماز آیات بیان شد، جمع بین نظرات مراجع عظام بود چرا که نظر رهبر معظم انقلاب چنین است که: " بسم الله الرحمن الرحیم" با آیه، یک بند محسوب می شود.

 


ارسال شده در مورخه: 22-8-1396

آخرين اخبار با موضوع: نهاد مقام معظم رهبری

مهرواره عروج ثانیه ها

ذفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان زنجان برگزار می کند: (26-12-1402)

   

دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه زنجان برگزار می کند:

نشست هم اندیشی با موضوع " بررسی چالش های تصمیم گیری گروهی" (16-12-1402)

   

غبارروبی از مسجد باقرالعلوم علیه السلام دانشگاه

در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان (13-12-1402)

   

مشاوره

همه روزه ساعت 8 الی 11 (13-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
نهاد مقام معظم رهبری

آغاز ثبت نام اعتکاف