خانه  :: اساتید  :: اخبار

خواص داروئی
خوتص داروئی گیاه آرتیشه (کنگرفرنگی )تولید و فروش توسط تعاونی مصرف کارکنان



رضائی کنگر, [۱۵.۱۱.۱۷ ۱۲:۳۴]
تاثیر فوق العاده آرتیشو در پاکسازی کبد چرب و کیسه صفرا

 آرتیشو

آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می شود و به این ترتیب به دفع توکسین ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می کند.

 آرتیشو گیاهی است چند ساله درای ساقه ای راست که ارتفاع آن به حدود یک متر می رسد. برگ های آن پهن و دراز مانند برگ های کاهو است که به رنگ سبز تیره است. در انتهای ساقه میوه آن که به شکل میوه کاج یا سیب فلس دار است مشاهده می شود . گلبرگ های آن ضخیم و گوشتی بوده و انتهای گلبرگ ها ضخیم تر است که مصرف خوراکی دارد .این گیاه به صورت بومی در نواحی جنوب اروپا و مدیترانه یافت می شود.

آرتیشو

مواد موجود در آرتیشو

ماده موثره موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می شود.

اسیدکافئیک سبب برطرف شدن چربی کبد شده و فلاونوئیدها به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدان بسیار قوی، رادیکال های آزاد کبد را جذب و از تکثیر آنها جلوگیری می کند.

عصاره این گیاه، ذخایر چربی در کبد و سایر بافت ها را کاهش می دهد و با مهار آنزیم هیدروکسی متیل گلوتاریل، کوآنزیم A و ردوکتاز سبب کاهش کلسترول در بدن می شود.این گیاه به شکل دمنوش و در مدت 45 روز باید استفاده شود تا از این طریق بتواند آنزیم های کبدی را تنظیم کند.

تاثیر آرتیشو بر کم کاری کبد و جلوگیری از انسداد کسیه صفرا

براساس آزمایش کلینیکی تاثیر این گیاه بر کسیه صفرا و کاهش درد شکمی و تهوع نیز به اثبات رسیده و دفع سنگ های کیسه صفرا از دیگر مزایای آرتیشو است.

در صورتی که سنگ کسیه صفرا حدود 2 تا 3 میلی گرم باشد می توان با استفاده مستمر و منظم این گیاه، آنها را دفع کرد.کاهش تا 59 درصدی کلسترول و حدود 82 درصدی تری گلیسیرید از جمله اثرات دیگر آرتیشو است.

طرح استفاده از گیاه دارویی آرتیشو در سال گذشته در استان همدان با همکاری پزشک متخصص داخلی توسط 30 بیمار که دارای کبد چرب بودند و آنزیم های کبدی آنها نامنظم داشتند، انجام شد.

با انجام آزمایشات، سونوگرافی و اندازه گیری آنزیم های کبدی بیماران پس از مصرف گیاه دارویی آرتیشو و مقایسه آن با آزمایشات قبل از مصرف این گیاه، اثرات بسیار مثبت این گیاه دارویی برکاهش کبد چرب و تنظیم آنریم های کبدی به اثبات رسید.

آرتیشو

نحوه استفاده صحیح از آرتیشو

 
روش استفاده از گیاه آرتیشو
 
10 تا 20 گرم  برگ آرتیشو را در نیم تا یک لیتر آب و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. در طول روز بعد از غذا از این محلول میل کنید.
 
خواص داروئی دیگر آرتیشو :
 
1) تقویت کننده بدن است .
2) موجب دفع ادرار می شود .
3) تب بر است .
4) در درمان رماتیسم مؤثر است .
5) یبوست های ناشی از عدم صفرا را درمان می کند.
6) در درمان ورم روده موثر است .
همچنین بخوانید : همه مطالب در مورد درمان و بیماری کبد چرب
7) باعث دفع سنگهای کیسه صفرا می شود.
8) نیروی جنسی را افزایش می دهد.
9) کلیه و مثانه را گرم می کند.
10) گاز و نفخ معده و روده را از بین می برد.
11) باعث هضم غذا می شود.
12) بیماری های کبدی را درمان می کند.
13) کلسترول خون را پائین می آورد.
14) داروی لاغری است و کسانی که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند می توانند هر روز آرتیشو بخورند.
15) سرگیجه را برطرف می کند.
16) آنهائی که گوششان زنگ می زند اگر آرتیشو را بخورند آنرا برطرف می کند.
17) مبتلایان به بیماری قند می توانند با خوردن آرتیشو قند خود را تنظیم کنند.
18) در درمان میگرن موثر است .
19) در برطرف کردن بیماری آسم اثر مفید دارد .
20) نقرس را برطرف می کند .
21) آرتیشو رگ ها را تمیز کرده و تصلب شرائین را درمان می کند .
22) در برطرف کردن اگزمت مؤثر است .
23) در درمان اکثر بیماری های پوستی اثر مفید دارد.
24) سموم بدن را دفع می کند.
25) زخم های ریه و روده را درمان می کند.
26) برای جلوگیری از ریزش مو ار برگ های آرتیشو پماد تهیه کرده و به سر بمالید.
27) برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل بمالید.
28) عصاره آرتیشو را اگر به بدن بمالید خارش را برطرف می کند.
29) برای رفع آب آوردن بدن از جوشانده آرتیشو به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.
 
مضرات:
 
آرتیشو چون گرم است ممکن است در بعضی از اشخاص تولید سودا کند لذا بهتر است با سرکه خورده شود ضمناً طعم آرتیشو را دوست ندارند. اینگونه اشخاص اگر بخواهند از مزایای آرتیشو استفاده کننده تنطور قرص یا کپسول آرتیشو مصرف نمایند.

رضائی کنگر, [۱۵.۱۱.۱۷ ۱۲:۳۹]
همه چیز درباره مصرف آرتیشو

 

آرتیشو یا کنگر فرنگی گیاه بومی مناطق مرکزی مدیترانه است ولی در حال حاضر در بیشتر نقاط معتدل دنیا  کشت می‌شود ، آرتیشو طبیعت گرم و خشک دارد و کلسیم ، فسفر ، پتاسیم ، ویتامینهای K، B1، B2، B3  و آهن از مواد فراوان موجود در این گیاه است.

 

از تمام نقاط این گیاه میتوان برای تهیه انواع سالادها و غذاها استفاده کرد ، گیاه تازه را پس از تمیز کردن میتوان منجمد کرد تا در فصول مختلف از آن استفاده شود ، شیره برگ آرتیشو یا کنگر فرنگی دارای املاح معدنی مختلف و سینارین Cynarine است و مصارف درمانی فراوان دارد.

آب آرتیشوی تازه را با دستگاه آبمیوه‌گیری میتوان گرفت ، معمولاً آب آرتیشو را با آب سبزی‌های دیگر مانند کرفس مخلوط می‌کنند تا تأثیر بیشتری داشته باشد ؛ همچنین می‌توان از گیاه خشک شده آرتیشو هم استفاده کرد ، میتوانید 20 گرم خشک شده این گیاه را با 1 لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و نیم ساعت پیش از هر وعده غذایی بنوشید ، برگ‌های خشک گیاه را نیز می‌توانید حدود ۱۲ ساعت خیس کنید سپس در پخت غذا استفاده نمایید.

 

کبد و صفرا : قسمت هایی از این گیاه به علّت طعم تلخ و مواد مؤثری که دارد موجب تحریک و افزایش صفرا و دفع ادرار می‌گردد ، عصاره ی تلخ موجود در آرتیشو برای بیماری‌های صفرا و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاهش وزن : استفاده از چای آرتیشو در لاغری و کاهش وزن موثر است و منبع عالیفیبر محسوب می شود. ، برای تهیه چای آرتیشو 10 گرم برگ خشک و 20 گرم برگ تازه آنرا در یک قوری کوچک آبجوش دم کنید و پس از بیست دقیقه آن را صاف کنید و هر روز 2 استکان از آن بنوشید.

 

چربی خون و نقرس : خوردن آرتیشو کلسترول خون را پایین می آورد ، استقاده از برگ تازه آرتیشو همراه با انواع سالاد فصل البته در صورت امکان همراه با کلم بروکلی بسیار مفید است.

 

آسم و تنگی نفس : برگ های تازه آرتیشو را آب بگیرید و روزانه 1 استکان پس از صبحانه و عصرانه میل کنید ، در صورت ترکیب شدن با مقدار مساوی میوه ی بِـه تاثیر آن چند برابر میشود.

 

گرفتگی رگ ها و تصلب شرائین : استفاده از آرتیشو به شکل سالاد همراه با جوانه هایی مانند جوانه گندم ، ماش ، عدس و … به صورت بخارپزشده با مقداری روغن زیتون بسیار موثر است.

 

اگزما و خشکی پوست : مقداری برگ تازه آرتیشو را رنده کنید و روی محل بگذارید و پس از ۱۰ دقیقه بشویید.

 

پاکسازی و دفع سموم بدن : به دلیل وجود مواد تانن‌دار آرتیشو سموم بدن را دفع می‌کند ، استفاده از دم کرده آرتیشو توصیه میشود.

 

درمان زخم‌ داخلی و خارجی و توقف خونریزی : ویتامین k در آرتیشو سبب قطع خونریزی‌های داخلی و خارجی می‌شود ؛ مصرف خوراکی و همچنین تازه آن به شکل های مختلف همین تاثیر را دارد ( در گذشته زخم‌های عمیق مانند زخم خنجر و تیر را با پاشیدن پودر آرتیشو خشک فورا درمان می‌کردند و به همین دلیل به آن قنگر یا قنگه یعنی التیام دهنده زخم می‌گفتند ).

 

تقویت حافظه : به علت داشتن فسفر به تقویت حافظه کمک میکند ، مصرف روزانه به همراه غذا و همچنین به صورت آب گرفته موثر است.

 

خواب آور : مصرف 1 استکان آب برگ تازه آرتیشو 1 ساعت پیش از خواب آرام بخش و خواب آور است.

 

کاهش اوره خون : مصرف روزانه آب برگ تازه آرتیشو همراه با آب کرفس تازه باعث کاهش اوره شده و از عوارض آن می کاهد.

 

دردهای استخوانی : آرتیشو به خاطر کلسیم برای استخوان درد و درد زیر بغل سودمند است ، برای درد های استخوانی مصرف خوراکی و همچنین پختن مقداری از برگ تازه به صورت آب پز و قرار دادن روی محل درد و بستن آن توصیه می شود.

 

دیابت : اینولین موجود در آرتیشو قند خون را ثابت نگه می‌دارد ، بیماران دیابتی نیم ساعت پیش و یا ۲ ساعت پس از هر غذا 1 استکان آب برگ تاره آرتیشو را بنوشند.

 

سیستم گوارشی :  مصرف آرتیشوی پخته همراه با غذا به طور موثر نفخ ، گاز معده ، تهوع و درد معده را از بین می برد ، آرتیشو به علت داشتن آنتی اکسیدان برای سلامت کبد مفید است و ادرارآور طبیعی است و علایم سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد.

رضائی کنگر, [۱۵.۱۱.۱۷ ۱۲:۴۴]
آرتیشو ( کنگر فرنگی ) و خواص درمانی عرق آن

آشنایی با آرتیشو (کنگر فرنگی) Artichoke و خواص درمانی آن :                                                                آرتیشو گیاه بومی مناطق مرکزی مدیترانه است ولی در حال حاضر در بیشتر نقاط معتدل دنیا کشت می شود . نا‌م‌های دیگر آن  : كنگرفرنگی، حرشف بستانی، كنگر بستانی، خربع بستانی، زلم بستانی، خرشوف، انگنار، انگیناز، عكوب بستانی، كنرگ بستانی و قناریه می‌باشد.

رومی ها در حدود ۲۰۰۰ سال پیش این گیاه را پرورش می دادند و بعنوان سبزی در سالاد استفاده می کردند .

آرتیشو در قرن شانزدهم  به انگلستان و فرانسه برده شد و سپس در قرن نوزدهم در آمریکا کشت شد . اکنون کالیفرنیا و سواحل اقیانوس آرام مرکز کشت آرتیشو می باشد .

کلمه Artichoke از کلمه ایتالیایی Articicco مشتق شده که بمعنی میوه کاج می باشد و آرتیشو هم مانند میوه کاج است آرتیشو برای رشد احتیاج به آب و باران فراوان درد .

آرتیشو گیاهای است چند ساله دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن بحدود یک متر می رسد. برگهای آن پهن و دراز مانند برگهای کاهو است که به رنگ سبز تیره است. در انتهای ساقه میوه آن بشکل میوه کاج یا سیب فلس دار است مشاهده می شود.گلبرگهای آن ضخیم و گوشتی بوده و انتهای گلبرگها ضخیم تراست که مصرف خوراکی دارد.

برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگها سفت و سبز باشد. هنگامیکه برگهای آرتیشو قهوه ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می باشد.

تركيبات شيميايي:

برگهای خوردنی آرتیشو دارای اینولین ، اینولاز و ماده ای تلخ بنام سینارین Cynarine می باشد .

سینارین خاصیت زیاد کننده ترشحات صفرا را دارد و علت صفرا بری آرتیشو داشتن این ماده است .

در صد گرم آرتیشو پخته مواد زیر موجود است :

 

 

انرژی        14      کالری

پروتئین     1/5      گرم

آب           86       گرم

مواد چرب   0/1      گرم

مواد نشاسته ای      5      گرم

کلسیم     22             میلی گرم

فسفر     40                    میلی گرم

آهن     0/6                   میلی گرم

سدیم  30                    میلی گرم

پتاسیم     0 25         میلی گرم

ویتامین آ        40       واحد بين المللي

ویتامین ب     1 0/04 ميلي گرم

ویتامین ب       2 0/02 میلی گرم

ویتامین ب            3 0/6    میلی گرم

ویتامین ث            5/2       میلی گرم

 

خواص درمانی دوست کبد:

      1.  کبد را تمیز و اعمال کبد را تنظیم میکند

ترشح صفرا را افزایش می دهد.از جمع شدن چربی در کبد جلوگیری میکند و آنهایی که کبدچرب دارند؛ بهتراست از آرتیشواستفاده کنند.یرقان مزمن را درمان میکند.تقویت کننده بدن است.موجب دفع ادرار می شود.تب بر است.در درمان رماتیسم موثر است.یبوست های ناشی از عدم دفع صفرا را درمان میکند.در درمان ورم روده موثر است. مانع ایجاد سنگ های کیسه صفرا می شود.نیروی جنسی را افزایش می دهد.کلیه و مثانه را گرم میکند.گاز و نفخ معده و روده را از بین می برد.باعث هضم غذا می شود.بیماری های کبدی را درمان می کند.کلسترول خون را پایین می آورد.داروی لاغری است. کسانی که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند، میتوانند هر روز آرتیشو بخورند.سرگیجه را برطرف می کند.آنهایی که گوششان زنگ میزند، اگر ارتیشو بخورند، بهبودی حاصل می شود.مبتلایان به بیماری قند می توانند با خوردن آرتیشو، قند خود را تنظیم کنند، زیرا آرتیشو دارای ماده ای به نام اینولین است که قند خون را ثابت نگاه می دارد.در درمان میگرن موثر است.در برطرف کردن بیماری آسم مفید است.نقرس را برطرف میکند.آرتیشو رگ ها را تمیز و تصلب شرایین را درمان می کند.در برطرف کردن اگزما موثر است.در درمان اکثر بیماری های پوستی اثر مفید دارد.سموم بدن را دفع می کند.زخم های ریه و روده را درمان میکند.برای جلوگیری از ریزش مو، از برگ های آرتیشو  ضماد تهیه کنید و به سر بمالید.برای برطرف کردن  بوی بد زیر بغل، عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل بمالید.اگر عصاره ی آرتیشو را به بدن بمالید خارش را برطرف میکند.برای رفع آب آوردن بدن، از جوشانده ی آرتیشو به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.اوره خون را کاهش می دهد.برای رفع رنگ‌پریدگی یائسگی می‌توان از كنگرفرنگی استفاده كرد.مصرف آرتیشو برای كم خونی مفید است.

موارد مصرف آرتیشو:

1-     استفاده از عرق آرتیشو  ( اکثریت افراد طعم آرتیشو را دوست ندارند. اینگونه اشخاص اگر بخواهند از مزایای آرتیشو استفاده كننده  باید عرق آرتیشو را  مصرف نمایندکه بسیار خوش طعم میباشد.)

2- میوه آرتیشو را اغلب به همراه سالاد مصرف می کنند. هم بصورت خام و هم آب پز

3-                     آرتیشو را آب پز کنید و قسمت گوشتی وسط برگ ها و قلب آن را با سرکه بخورید

4-                     چای آرتیشو

 

طرز تهیه چای آرتیشو

برای تهیه چای آرتیشو ده تا پانزده گرم برگ خشک و بیست تا چهل گرم برگ تاز

رضائی کنگر, [۱۵.۱۱.۱۷ ۱۲:۴۴]
ه آنرا در یک قوری کوچک آبجوش دم کرده و پس از بیست دقیقه آنرا صاف کنید و هر روز یکی دو استکان آز آن بنوشید.

در ضمن آب آرتیشو نیز دارای خواص درمانی بوده و شیره برگ آرتیشو یا کنگر فرنگی دارای املاح املاح معدنی مختلف و سینارین Cynarine است و مصارف درمانی فراوان دارد ولی تهیه آن امروزه چندان معمول نیست. مصرف آن اوره خون و مقدار درصد غیر طبیعی کلسترول خون را کاهش می دهد. معمولاً آب آرتیشو به آب سبزیهای دیگر برای تأثیر بیشتر بر روی کبد افزوده می شود

 خواص درمانی آرتیشو:

 طبع آرتیشو گرم و كمی خشک است.آرتیشو ترشح صفرا از کبد را افزایش می‌دهد.آرتیشو تقویت کننده ی اعمال کبد است.آرتیشو از تجمع چربی در سلولهای کبدی، تحریک کلیه در دفع اوره و کلسترول جلوگیری می کند.آرتیشو پایین آوردنده ی کلسترول وتری گلیسیرید خون است.آرتیشو در درمان یرقان ،قولنج کبدی، سنگ کیسهٔ صفرا، آب آوردن شکم موثر است.آرتیشو دردرمان سنگ کلیه، قولنج کلیه و ازدیاد اورهٔ خون موثر است.آرتیشو دردرمان بیماریهای پوستی خارشدار موثر است.آرتیشو تب ‌بر است. و نیزدر درمان رماتیسم و یبوست موثر است.خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند نیز بیشتر آرتیشو مصرف کنند.

 آرتیشو برای چه بیماری هایی مضر است؟

افرادی که دچار سنگ کیسه‌ی صفرا هستند نباید آرتیشو مصرف کنند به خاطر این که این ماده غذایی باعث مسدود شدن مجاری صفرایی می‌شود. علاوه بر این، افرادی که روده‌ی حساسی دارند نیز نباید در مصرف آرتیشو زیاده‌روی کنند به خاطر این که باعث نفخ و گاز معده می‌شود. ضمنا مادران باردار و شیرده نیز از مصرف آرتیشو نهی می شوند. آرتیشو چون گرم است ممكن است در بعضی از اشخاص تولید سودا كند لذا بهتر است با سركه خورده شود

 ارزش غذایی آرتیشو در هر 100 گرم

آرتیشو دارای ویتامینهای A;B3;B2;B1;K , و کلسیم و فسفر و پتاسیم میباشد.

ویتامین آ                                       .

 کلسیم                                           4

ویتامینB6                                     5                        

منیزیم                                          15

ویتامینC                                       19

آهن                                             7

ویتامین B12                         0

قند                                                   1

فیبر                                                       5

پتاسیم             370

سدیم               94

کلسترول            0

کالری                47

پروتئین              3.3

کربوهیدرات         11

چربی های اشباع شده             0

چربی های اشباع نشده           0.1

تركیبات شیمیائی:

برگ‌های خوردنی آرتیشو دارای اینولین‌، اینولاز و ماده‌ای تلخ به‌نام سینارین Cynarine می‌باشد‌.

سینارین خاصیت زیادكننده ترشحات صفرا را دارد و علت صفرا برای آرتیشو داشتن این ماده است‌.

 

در صد گرم آرتیشو پخته مواد زیر موجود است:

انرژی ۱۴ كالری

پروتئین ۱/۵ گرم

آب ۸۶ گرم

مواد چرب ۰/۱ گرم

مواد نشاسته‌ای ۵ گرم

كلسیم ۲۲ میلی گرم

فسفر ۴۰ میلی گرم

آهن ۰/۶ میلی گرم

سدیم ۳۰ میلی گرم

پتاسیم ۰ ۲۵ میلی گرم

ویتامین آ ۴۰ واحد بین المللی

ویتامین ب ۱ ۰/۰۴ میلی گرم

ویتامین ب ۲ ۰/۰۲ میلی گرم

ویتامین ب ۳ ۰/۶ میلی گرم

ویتامین ث ۵/۲ میلی گرم

روشهای مصرف :

1.  برای درمان تب و مالاریا ۲۰ گرم ریشه  آرتیشو  را  در ۵۰۰  سی‌سی آب خیسانده حرارت داده تا به جوش آید ۱۰دقیقه بجوشد سپس صاف نموده نیم ساعت قبل از غذا یك فنجان با عسل شیرین نموده به مدت ۱۳روز میل شود.

2.  برای رفع گریپ از روش شماره ۲ استفاده شود.

3  برای درمان نارسائی كبد و یرقان ۲۰ گرم از برگ آرتیشو در ۵۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌كرده قبل از غذا یك فنجان به مدت ۱۴ روز میل شود.

4  برای درمان عفونت كبد و كیسه صفرا و زیادی چربی خون از شیره برگ‌های تازه آرتیشو مخلوط با آب نیم ساعت قبل از غذا میل شود.

5.  برای درمان نقرس و رماتیسم شیره برگ‌های آرتیشو را گرفته همراه با آب‌جوش مخلوط كرده بین غذا ۲ تا ۳ قاشق میل شود.

6  عصاره برگ كنگرفرنگی برای درمان احساس صدا در گوش، اضطراب و مورمورشدن بسیار مفید است.

7.  برای جلوگیری از ریزش مو با شیره برگ آن به صورت ضماد روی سر بگذارید.

8.  برای رفع بوی بد عرق ضماد برگ آن را بگذارید.

9.  برای درمان سوختگی با آتش ، ضماد ریشه آن را در محل بگذارید.

۱0. كنگرفرنگی را پس از پختن فوراً میل كنید چون در صورت ماندن میكروب را به خودش می‌كشد

 میزان مصرف  عرق آرتیشو :

1-  بلغمی و سودایی مزاجها  3 استکان  در روز

2- دموی مزاجها 6 قاشق غذا خوری در روز

3-  صفراوی مزاجها 3 قاشق غذا خوری در روز

4-  مصرف عموم بدون تشخیص مزاج 2 قاشق غذا خوری 3بار در شبانه روز


ارسال شده در مورخه: 30-8-1396

آخرين اخبار با موضوع: شرکت تعاونی مصرف کارکنان

فروشگاه های طرف قرارداد

لیست فروشگاه های طرف قرارداد تعاونی مصرف دانشگاه جهت خرید اقساطی (12-10-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
شرکت تعاونی مصرف کارکنان

فروشگاه های طرف قرارداد