خانه  :: اساتید  :: اخبار

پیام های بهداشتی
ولع مصرف نمک شاید به خاطر ۷ وضعیت پزشکی باشد



ولع مصرف نمک شاید به خاطر ۷ وضعیت پزشکی باشد

 مغز و بدن ما به گونه ای طراحی شده که از نمک برای زنده ماندن لذت ببریم. در طول تاریخ بشر، پیدا کردن نمک دشوار بود به طوری که ولع مصرف نمک یک مکانیسم برای بقا بود.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند بزرگسالان باید روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم نمک مصرف می کنند. این میزان یعنی یک قاشق چای خوری نمک در روز.  نمک برای بسیاری از فرایندهای بدن از جمله عملکرد عضلات، و حفظ تعادل مایعات ضروری است ولی ولع مصرف نمک ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد:

بارداری: مادران باردار اغلب اسهال و استفراغ را به عنوان علائم اولیه بارداری تجربه می کنند. هر دوی این شرایط می توانند منجر به کم آبی بدن و هوس نمک شوند.

سندرم پیش از قاعدگی: چند روز قبل از شروع دوره قاعدگی طیف وسیعی از علائم از جمله نوسانات خلقی، از دست دادن خواب، و حتی میل شدید به غذا تجربه می شود. برای برخی از زنان هوس شدید به مصرف نمک نیز یک علامت دیگر است.

کم شدن آب بدن: بدن شما به حفظ سطح معینی از مایعات برای عملکرد درست نیازمند است. کاهش سطح مایعات بدن منجر به ولع مصرف نمک می شود. نشانه های دیگر از دست دادن آب بدن عبارتند از سرد شدن پوست و رنگ پریدگی، سرگیجه، احساس تشنگی، سردرد، کاهش ادرار، تغییرات خلق و خوی و تحریک پذیری، سریع شدن ضربان قلب، اسپاسم های عضلانی یا درد.

عدم تعادل الکترولیت: مایعات در بدن شما به حمل مواد معدنی حیاتی کمک می کنند و برای عملکرد درست اندام ها ضروری هستند. سدیم موجود در نمک یک ماده معدنی است. مواد معدنی که به نام الکترولیت ها شناخته می شوند، در صورت نامتعادل بودن منجر هوس نمک و به بروز علائمی از قبیل سردرد، تهوع و استفراغ، خستگی یا از دست دادن انرژی، گیجی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خوی، سردرد، تشنج و ... می شود.

بیماری آدیسون: غده فوق کلیه مسئول تولید هورمون هایی است که برای ادامه حیات ضروری هستند. بیماری آدیسون یک اختلال نادر است که منجر به کاهش میزان هورمون های تولید شده توسط عدد آدرنال می شود. افراد مبتلا به این بیماری تجره هوس نمک و سایر علائم از قبیل خستگی شدید و یا کمبود انرژی، پریدگی رنگ پوست، فشار خون پایین، از دست دادن اشتها، کاهش وزن بدون علت، اسهال بلند مدت، لکه های تیره روی پوست بخصوص پوست صورت را دارند.

استرس: غدد آدرنال مسئول ترشح و انتشار کورتیزول هستند. این هورمون به تنظیم فشار خون و پاسخ بدن به استرس کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که بدن افراد با سطوح بالاتر سدیم، سطوح پایین تری از کورتیزول را در طول دوره های استرس آزاد می کند. ولع مصرف نمک یکی از راه های بدن برای مقابله با استرس غیر معمول است.

سندرم بارتر: در افراد مبتلا به این سندرم سدیم جذب نمی شود و هرچه نمک مصرف می کنند، سدیم آن از طریق ادرار از دست می رود. علائم اولیه این سندرم عبارتند از وزن کم، فشار خون پایین، ضعف عضلانی یا درد، احساس نیاز به ادرار مکرر، سنگ کلیه و یبوست.

با آرزوی سلامتی و تندرستی

 معاونت دانشجویی

مرکز بهداشت و درمان


ارسال شده در مورخه: 26-10-1396

آخرين اخبار با موضوع: پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

بسته آموزشی

پويش ملي سلامت، اطلاع رساني تغذيه سالم (03-11-1402)

   

آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی

شعار هفته آگاه سازی داروهای ضدمیکروبی، سال 2023 (06-09-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

برنامه حضور دندانپزشک در بهداری دانشگاه (09-08-1402)

   

قابل توجه دانشگاهیان گرامی

شماره تلفن های بهداری دانشگاه (17-05-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
پیام های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان

به مناسبت هفته سلامت