خانه  :: اساتید  :: اخبار

گزیده سخنرانی دکتر جعفر میلی منفرد در دانشگاه زنجان
آموزش عالی جامعه محور ،یعنی دانشگاهی که در خدمت حل معضلات کشور مانند مشکلات اقتصادی و ... باشد.



 

 

گزیده سخنرانی دکتر جعفر میلی منفرد در دانشگاه زنجان با عنوان

آموزش عالی جامعه محور

 

  •       آموزش عالی جامعه محور یا دانشگاه جامعه محور، یعنی دانشگاهی که در خدمت حل معضلات کشور مانند مشکلات اقتصادی، آب، معضل بیکاری، آلودگی هوا، محیط زیست و ... باشد.
  •       در چند سال گذشته و بویژه امسال دانشگاه ها با عدم محقق شدن بودجه مصوب دولت مواجه شده اند و این موضوع باعث شده است که دانشگاه ها حتی در پرداخت حقوق پرسنلی با مشکل مواجه شوند.
  •       به دانشگاه به شکل سیاسی نگاه می شود. اگر دانشگاه نتواند در حل معضلات و مشکلات اساسی کشور نقش ایفا کند، نمی تواند این رنگ و بوی سیاسی را برطرف کند. دانشگاه جایی است برای گفتگو، تعامل و کشف حقیقت. جاییکه به فرموده امام (ره) کارخانه آدم سازی است  و بایستی  مغز متفکر جامعه و پیشرو در حل معضلات مملکت باشد. اگر در شرایط فعلی دانشگاه نتواند چند مشکل اساسی و اصلی مملکت را گره گشایی کند بیشتر به انزوا کشیده می شود.
  •       از سوی دیگر دانشجویان تربیت شده در این دانشگاه ها، پس  از مهاجرت به کشورهای دیگر، با بهترین کیفیت و بیشترین کارایی در حل مسائل مختلف آن کشورها استفاده می شوند. سوالی که مطرح می شود این است که دلیل اصلی چیست که دانشگاهیان نتوانسته اند در حل معضلات داخل کشور نقش موثر ایفا کنند؟
  •       دانشگاههای داخل در ابتدا بحث آموزش را دنبال کردند و سپس بحث  پژوهش هم اضافه شد. امروزه بایستی به سمت دانشگاههای نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین، دانشگاه فناور و نوآور حرکت کنیم تا بتوانیم از علم و پژوهش و فناوری، برای مملکت ارزش افزوده ایجاد کنیم. برنامه توسعه ششم، آیین نامه اقتصاد مقاومتی و دستورالعمل جدید رئیس جمهور بر آن تاکید داشته و برای دانشگاهها نقشهایی جهت حل معضلات جامعه تعیین کرده اند.
  •       در سال 1378 جناب آقای دکتر معین با پشتوانه بالای جامعه دانشگاهی، قانون وزارت را مطرح کرد و از وزارت فرهنگ و آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تبدیل شدیم و درا ین قانون بسیار مسائل دیده شده بود که توسط شورای نگهبان تایید نشد. از سال 1384 تا سال 1392 شرایط جدیدی پیش آمد. هدف اصلی  دانشگاه در توسعه فناوری و کارآفرینی به فراموشی سپرده شد. تعداد دانشگاه های دولتی، غیرانتقاعی، پیام نور و آزاد به شکل بی رویه ای افزایش یافت. پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شکل بی رویه و بدون داشتن شرایط  کافی افزایش یافت. حتی امروز هم بسیار نمایندگان هنوز تقاضای  ایجاد رشته و دانشگاه در نقاط مختلف کشور را دارند.
  •       در چنین شرایطی ما در دانشگاه ها با این سوالات مواجه هستیم که دانشگاه در کجای حل معضلات جامعه قرار دارد؟ با چه ساز و کارهایی دانشگاه و آموزش عالی را اصلاح کنیم تا دانشگاه بتواند به سمت استقلال و ایجاد پشتوانه مالی جدید حرکت کند و فقط به بودجه نفتی  و دولتی تکیه نکند؟
  •       امروزه با ایجاد شرکت های  دانش بنیان، کوریدورهای فناوری، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد در دانشگاهها تلاش می شود دانشگاهها از حالت آموزشی-پژوهشی به سمت دانشگاه کارآفرین، فناور و نوآور حرکت کند. همچنین بایستی  تلاش شود با ایجاد سرفصل های جدید مطابق با نیازهای جامعه و در راستای حل مشکلات جامعه، تغییر ساختارهای آموزشی و ایجاد گرایش های میان رشته ای و تغییر ذهنیت ها کم کم به این سمت گام برداشته شود.

 


ارسال شده در مورخه: 9-11-1396

آخرين اخبار با موضوع: دانشکده مهندسی

اولین فارغ التحصیلان دوره دکتری

آزمایشگاه تحقیقات راهبردی مهندسی رودخانه (18-11-1402)

   

قابل توجه دانشجویان برگزار کننده کلاس حل تمرین

ارائه فرم ها به امور مالی (17-11-1402)

   

نتایج اولیه تعیین تمرکز

گروه مهندسی برق (16-11-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دانشکده مهندسی

زمان آزمون میان ترم دروس سرویسی