خانه  :: اساتید  :: اخبار

حجت الاسلام دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری
در جمع اساتید شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه زنجان حضور یافتند



حجت السلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با حضور در جمع اساتید شرکت کننده در ظرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه زنجان به ایراند سخنرانی پرداختند.

ایشان در ابتدا به بیان اهمیت زیارت در فرهنگ شیعی پرداخته و فرمودند: مفهوم زیارت در فرهنگ شیعه یکی از اصلی ترین عناصر انسجام شیعه بوده و هست در بین روایات ائمه اطهارعلیهم السلام، نسبت به زیارت امام رضا علیه السلام سفارش ویژه ای شده است، سفارشاتی که درباره دیگر امامان کمتر دیده شده است. روایتی از امام رضا علیه السلام وجود دارد که حضرت فرمود من را در طوس دفن می کنند و اگر کسی به زیارت من بیاید پاداش زیارت او معادل 70 حج و عمره است. کسی نزد امام جواد علیه السلام رسید و گفت که چنین روایتی را درباره زیارت پدر بزرگوار شما شنیده ام، آیا این روایت صحیح است؟ حضرت فرمود: بله، بلکه بیشتر، معادل 1000 حج و 1000 عمره آن هم حج و عمره معمولی خیر، حج و عمره ای که مقبول خداوند باشد.

حجت‌الاسلام دولابی درباره علت چنین فضیلتی برای زیارت امام رضا علیه السلام، از قول امام جواد علیه السلام چنین مطرح کردند: زیارت علی بن موسی الرضا در این است که برای زیارت ایشان، غیر مومن نمی آید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مومن در روایات اهل بیت علیهم السلام به معنای شیعه دوازده امامی است، گفتند: در بین زائرین امام حسین علیه السلام، ممکن است اهل تسنن و دیگر فرق اسلامی همچون زیدی ها و شش امامی ها نیز حضورداشته باشند اما زائر بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام شیعه دوازده امامی هست.

ایشان در پاسخ به سوال تفاوت فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام توسط یک شیعه دوازده امامی چنین بیان داشتند: برتری فضیلت زیارت امام زضا علیه السلام در این هست که مشهد پایگاه شیعه دوازده امامی هست و زیارت صرفاً حضور در نزد شخص مدفون شده نیست بلکه زیارت تقویت یک پایگاه هست. محل زیارت امام رضا علیه السلام از آن جهت که پایگاهی است برای مذهب حقه شیعه دواززده امامی  که اصلی ترین و اساسی ترین امتداد دهنده راه پیامبر(ص) هست، حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به اینکه در یک مقیاس وسیعتر توجه به مرکزیت جریان حق بسیار مهم است، خاطرنشان کردند: عمق دشمنی استکبار با ایران اسلامی، همین مرکزیت جریان حق است. استکبار جهانی، بهاییت، منافقین و ... امروزه دست به دست هم داده اند تیشه به ریشه این نظام بزنند تا مرکزیت جریان حق را نابود سازند چرا که این کشور امرزوه به محوریت مقابله با استکبار تبدیل شده است.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کردند: وظیفه ما نسبت به این پایگاه برخاسته از نگاه دینی این است که مرکزیت تفکر شیعی را تقویت کنیم؛ در این راستا باید مشهد الرضا، باورهای برخاسته از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام و بویژه امام رضا علیه السلام و محوریت تفکر شیعی را در جهان تقویت کنیم.

ایشان در بخش پایانی سخنانشان تاکید داشتند: امروزه در باور دولت مردان غربی، تمدنی که بتواند رقیب  تمدن غرب شود، تنها تمدن اسلامی است. توجه به این نکته ضروری است که منشأ تمدن اسلامی، تفکر شیعی است و دیگر فرق اسلامی به دلیل انحرافی که درباره خلافت پیامبر(ص) دارند و خلفای وابسته غرب و شرق در کشورشان حکومت می کند خطر چندانی برای تمدن غرب محسوب نمی شود. اصلی ترین خطر برای تمدن غرب، تمدن اسلامی برخاسته از تفکر شیعی است این تفکر شیعی اصلی ترین پایگاهش مشهد الرضا است و در مقیاس وسیعتر این پایگاه، ایران اسلامی است که امروز تمامی شیعیان جهان چشم امید به ایران اسلامی دارند. در روایات متعددی امده است در عصر ظهور، ایران یکی از بازیگران اصلی جریان حق خواهد بود؛ الحمدالله امروزه این اتفاق افتاده است و به برکت تلاش سربازان ایران اسلامی، حرکت جهادی نیروهای شیعی در دیگر کشورها قوت پیدا کرده است و ایران به قطب توجه شیعیان تبدیل شده است و انشاء الله حکومت ایران اسلامی به حکومت حضرت ولیعصر(عج) وصل می گردد.


ارسال شده در مورخه: 23-05-1397

آخرين اخبار با موضوع: نهاد مقام معظم رهبری

مهرواره عروج ثانیه ها

ذفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان زنجان برگزار می کند: (26-12-1402)

   

دفتر هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه زنجان برگزار می کند:

نشست هم اندیشی با موضوع " بررسی چالش های تصمیم گیری گروهی" (16-12-1402)

   

غبارروبی از مسجد باقرالعلوم علیه السلام دانشگاه

در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان (13-12-1402)

   

مشاوره

همه روزه ساعت 8 الی 11 (13-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
نهاد مقام معظم رهبری

آغاز ثبت نام اعتکاف