خانه  :: اساتید  :: اخبار

وزیر علوم: اخلاق علمی ضامن تقویت جایگاه آموزش عالی در کشور است
مشکل اساسی که در بخش هایی از جامعه علمی خودش را نشان داده موضوع اخلاق علمی است



تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸

زنجان - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رعایت اخلاق علمی ضامن تقویت جایگاه آموزش عالی در کشور است، گفت: امروز مشکل اساسی که در بخش هایی از جامع علمی خودش را نشان داده و ما را در دانشگاهها زیر سوال برده، موضوع اخلاق علمی است.

دکتر منصور غلامی روز پنجشنبه در شورای دانشگاه زنجان افزود: تک تک استادان مسئول رعایت اخلاق علمی توسط خودشان و به ویژه دانشجویانشان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در آیین نامه جدیدی که پیرامون این موضوع در حال تدوین است، عضو هیات علمی مسئول عدم رعایت اخلاق علمی شده است به این معنا که هر زمان هر تخلفی از دانشجویی محرز شود،  عضو هیات علمی و استاد مربوطه باید پاسخگو باشد.

دکتر غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان الینکه فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور همراه با تحولات جهانی، دچار تحولات جدیدی شده است، اظهار داشت: اقبال به برخی رشته ها همچون رشته های کشاورزی، در برخی کشورها مانند استرالیا و هلند نیز کم شده است و بر اساس گزارش ها، افراد تمایل دارند تا به جای کار در عرصه، وارد محیط اداری شوند و این موضوع البته موجب نگرانی نیز شده است.

وی افزود: ما اگر بتوانیم در حوزه های مختلف، فرصت های شغلی را پیش روی جوانان بگذاریم، روند ورود افراد به رشته های تحصیلی نیز تغییر می کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علاوه بر تغییر سرفصل ها و محتوای دروس، نیازمند تغییر رویکردها و حتی تغییر در عناوین رشته ها و حرکت به سمت رشته های بین رشته ای هستیم.

وی به اقبال کم دانش آوزان به برخی رشته ها از جمله رشته ای علوم پایه اشاره کرد و ادامه داد: در علوم پایه خطر به مراتب بدتر شده است که این موارد حاصل عدم هدایت صحیح دانش آموزان به سمت تحصیل در دروه ها ی دانشگاهی است.

دکتر غلامی افزود: بالاتر از ۶۴ درصد از داوطلبان کنکور امسال در گروه علوم تجربی بودند که این نشان می دهد در دبیرستان حجم دانش آموزان علوم تجربی بالا می رود تا جایی که حتی دربرخی دبیرستان های تیزهوشان نیز رشته ریاضی تعطیل شده است و این خطر بزرگی است.

وی اظهار داشت: مشوق هایی همچون دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای پیوسته، حمایت های حین تحصیل و تضمین شغل می تواند از راهکارهای جذب استعدادها به رشته های علوم پایه باشد.

دکتر غلامی با بیان اینکه در هدایت و توزیع استعدادها، باید به علایق افراد توجه شود، گفت: خانواده ها نیز در مواردی مسیر اشتباهی برای فرزندان خود ترسیم می کنند.

به گزارش ایرنا شرکت در آیین بهره بردای از چند طرح عمرانی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان و دانشگاه زنجان، حضور در آیین رونمایی از محصولات فناورانه دانشگاههای زنجان و افتتاح مرکز نوآوری پارک علم و فناروی این استان از جمله برنامه های سفر یک روزه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به زنجان بود. 

همین خبر در خبرگزاری ایرنا

گزارش تصویری سفر وزیر علوم به دانشگاه زنجان، در خبرگزاری ایرنا

همین خبر در خبرگزاری برنا

همین خبر در خبرگزاری ایسنا

همین خبر در خبرگزاری فارس

;
ارسال شده در مورخه: 10-06-1398