خانه  :: اساتید  :: اخبار

وزیر علوم: ۱۹۶ مرکز رشد در کشور وجود دارد
دانشگاه ها همواره در زمینه توسعه جامعه در بخش های مختلف نفش اساسی و تاثیرگذار داشتند



تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۸

 

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی ظهر پنجشنبه در دانشگاه زنجان، افزود: دانشگاه ها همواره در زمینه توسعه جامعه در بخش های مختلف  نفش اساسی و تاثیرگذار داشتند و توانسته اند به دستاوردهای خوبی برسند.

وی اظهار کرد:  بعد از انقلاب اسلامی تلاش بر توسعه و گسترش دانشگاه در سراسر کشور بوده است. 

وزیر علوم گفت:  عملکرد دانشگاه‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها قبل از انقلاب محدود بود، چرا که قبل از انقلاب در اکثر مراکز صنعتی و مراکز مهم اقتصادی و در ارتش کارشناسان و مستشاران خارجی داشتیم زیرا تحصیل‌کرده‌ ایرانی در این حوزه‌ها وجود نداشت  بنابراین یکی از وظایف دانشگاه‌ها بعد از انقلاب  که به خوبی انجام شد این بود که در بازه ۱۵ساله توانستند تمام نیازهای کشور را در این خصوص با استفاده از تحصیل کرده ها تأمین کنند.

تحصیل ۱۵۰ دانشجوی بورسیه در خارج از کشور 

وی ازتحصیل۱۵۰ دانشجوی بورسیه در خارج از کشور خبر داد و گفت: این تعداد دانشجو در رشته‌های خاص تحصیل می‌کنند. 

وزیر علوم بابیان اینکه دانشجویانی که با پول خودشان در خارج درس می‌خوانند یا برای تحصیل در دانشگاه‌های بزرگ با حمایت مالی ما رفتند، ابراز کرد: این دانشجویان سرمایه‌های انسانی ما هستند .

غلامی ابراز کرد: دانشگاه‌ها وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی به خوبی انجام دادند و همین نیروی انسانی در دانشگاه‌ها تقویت‌شده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما اکنون جمعیت بالایی نسبت به فارغ‌التحصیلان خارجی دارند. 

وی بابیان اینکه مرحله دوم تلاش‌های دانشگاه‌های ما تولید علم بود که از اوایل دهه ۷۰ آغاز شد و در دهه ۸۰ ما جایگاه علمی برجسته‌ای در دنیا پیدا کردیم، افزود: خوشبختانه این جایگاه را تاکنون حفظ و تقویت کردیم و حضور دانشمندان ایرانی در دنیا بیان گر این مطلب است. 

وزیر علوم تصریح کرد: انقلاب اسلامی جای خالی کارشناسان خارجی را به خوبی پرکرده و  تمام مدیران و کارشناسان و برنامه ریزان محصول تربیت دانشگاه‌های کشور خودمان  هستند. 

غلامی گفت: در حوزه تحقیق علمی، تولیدات علمی و رشد علمی دانشگاهها و دانشجویان ما در دنیا سرآمد هستند. 

۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعال است 

وی افزود: ۱۹۶ مرکز رشد در کشور داریم  که این تعداد مرکز رشد در کنار دانشگاهها در حال کمک و حمایت از ایده های جدید علمی است. 

وزیر علوم با بیان اینکه ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعال است، افزود: سابقه طولانی ندارند ولی در بدنه این پارک ها ۵ هزار شرکت دانش بنیان فعالیت می کند و رشد قابل توجه و توسعه سرمایه ای خوبی را داشتند و تولیدات شان در دنیا مشتری دارد. 

غلامی گفت: کارهای انجام شده  در دانشگاه زنجان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بسیار خوب است و کارهای ماندگاری می باشند. 

وی ابراز کرد: ماموریت گرایی را در دانشگاهها به صورت تخصصی جا بیندازیم و مراکز کوچک مهم در حوزه علم و فناوری باید به خوبی حمایت و توسعه پیدا کنند. 

وزیر علوم بر اخلاق در علم و نظارت بر کیفیت کارتاکید کرد و افزود: خوشبختانه این مهم  تاکنون محقق شده و باید تقویت شود.

همین خبر در خبرگزاری مهر

;
ارسال شده در مورخه: 10-06-1398