خانه  :: اساتید  :: اخبار

نسخه دوم اندفا در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان
نسخه دوم سیستم ارتباط نوری در فضای آزاد در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد



نسخه دوم سیستم  ارتباط نوری در فضای آزاد (اندفا)، با بهره‌گیری از فرستنده­­­ و گیرنده‌های اپتیکی، در آزمایشگاه اپتیک دانشگاه زنجان طراحی و ساخته شد. در این نسخه نیز تکنولوژی مورد استفاده کاملا بومی بوده و برای بهینه ‌سازی نسخه دوم اقدامات نوآورانه‌ی جدیدی بکارگرفته شده است. در نسخه دوم این سیستم امکان برقراری ارتباط با تکنولوژی FSO از فاصله ۴۰ متری به فاصله 120 متری امکان‌ پذیر شده است و همانند نسخه اول این سیستم نیز مستقیما از ورودی و خروجی استاندارد تجهیزات مخابراتی استفاده می‌کند و در تطابق کامل با تجهیزات  مخابراتی موجود و پروتکل TCP/IP و TDM  در لینک‌هایSDH  و Ethernet  می‌باشد.

نسخه دوم اندفا دانشگاه زنجان هم اکنون امکان برقراری ارتباط نوری در فضای آزاد و در شرایط واقعی را بین دو ساختمان فیزیک دانشکده‌ ی علوم و ساختمان علوم طبیعی محقق ساخته است که لینک پایداری با پهنای باند 150Mbs را بین این دو ساختمان فراهم می‌کند.  سیستم های ارتباط نوری در فضای آزاد یا به اختصار اندفا در مواردی که امکان بهره‌برداری از فیبر نوری با دشواری صورت می‌پذیرد مانند عبور فیبر از عرض رودخانه ، ایجاد ارتباط امن بین دو مرکز برای شرایط اضطراری و لینک پشتیبان ارتباطی در فواصل نزدیک از جمله کاربردهای آن است. تلاش برای ساخت نمونه نیمه صنعتی از نمونه آزمایشگاهی و تحقیقات برای افزایش برد سیستم تا 500 متر  و بالاتر در حال انجام است که ادامه این پروژه حمایت دستگاههای ذیربط را می‌طلبد.

این مهم که قسمتی از پروژه دکتری هادی بخشی از دانشجویان دانشگاه زنجان بود با راهنمایی دکتر احمد درودی از اساتید گروه فیزیک و مساعدت شرکت مخابرات منطقه زنجان و شرکت تماس به ثمر رسید.

 

;
ارسال شده در مورخه: 26-09-1398

آخرين اخبار با موضوع: دفتر ریاست و روابط عمومی

دیدار و گفتگو با فرمانده سپاه استان زنجان

حضور هیات رئیسه دانشگاه زنجان در سپاه پاسداران انصارالمهدی استان زنجان (27-01-1403)

   

پیام نوروزی ریاست دانشگاه

فرا رسیدن سال نو، که می‌تواند آغازی برای موفقیت، کامیابی و بهترین‌ها باشد، بر شما مبارک باد. (28-12-1402)

   

انتصاب مدیران اداری و برخی از گروه های آموزشی دانشگاه

طی احکامی از سوی ریاست دانشگاه انتصابات صورت گرفت. (26-12-1402)

   

درگذشت استاد مهدی پناهی

تسلیت درگذشت استاد فقید مهدی پناهی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان (23-12-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دفتر ریاست و روابط عمومی

تسلیت درگذشت دانشجوی گرامی دانشگاه زنجان