خانه  :: اساتید  :: اخبار

یادواره ای از همکار دیرین مان، دکتر یوسف قدیمی
.



یادواره ای از همکار دیرین مان، دکتر یوسف قدیمی

 

زنده یاد دکتر یوسف قدیمی در سال ۱۳۲۷ در میانه چشم به جهان گشود. ایشان در سن ۱۸ سالگی خدمت به این خاک را با شغل معلمی (در نقش سرباز سپاه دانش در روستای سراب استان همدان آغاز کرد). پس از سپری کردن دوران سربازی، تا سن ۲۴ سالگی در شهر میانه به عنوان معلم ابتدایی به استخدام آموزش و پرورش این شهر درآمد. شادروان صمد قدیمی، پدر دکتر یوسف قدیمی هنگام احداث خط راه آهن زنجان به تبریز چنان مجذوب دقت عمل و وجدان کاری بالای آلمانی ها می گردد که تصمیم می گیرد یکی از فرزندانش را برای تحصیل به آلمان بفرستد. با تشویق پدر، دکتر قدیمی از اداره آموزش و پرورش استعفا داده و به آلمان سفر می کند و تا اواخر سال1370 در کنار امر تحصیل و انجام پروژه های تخصصی، بعنوان مترجم رسمی دادگستری آلمان نیز فعالیت می نماید. پس از خاتمه تحصیلات و علیرغم پیشنهاد و فرصت همکاری با دانشگاه محل تحصیل خود در آلمان، برای خدمت به وطن خویش باز می گردد و با جذب در دانشگاه زنجان به سال 1371 فعالیت علمی خود را بعنوان عضو هیئت علمی آغاز می نماید.

به همت و تلاش مستمر دکتر قدیمی، با جذب اعضای جدید و تهیه امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی اولیه، گروه زمین شناسی در دانشکده علوم دانشگاه زنجان تأسیس و راه اندازی می گردد. بدین شکل با جذب اولین ورودی دانشجویان کارشناسی در سال 1372 فعالیت آموزشی این گروه آغاز می گردد، همزمان فکر و طرح اولیه تأسیس موزه تاریخ طبیعی دانشگاه زنجان با هدف احداث مرکزی آموزشی و پژوهشی، نه تنها در زمینه زمین شناسی بلکه در حوزه فرهنگ و مردم شناسی بطور جدی توسط ایشان پیگیری می شود. برای پیشبرد اهداف تعریف شده خود در ارتباط با توسعه گروه زمین شناسی و موزه تاریخ طبیعی، پیگیری های مکرر و بسیاری برای جلب پشتیبانی اداری و جذب منابع مالی بویژه متمرکز در پایتخت نظیر ارگان ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، وزارت ارشاد و... توسط دکتر قدیمی انجام می گیرد. اجرای چندین طرح پژوهشی مرتبط با موزه، دریافت مجوز استخدام کارشناس و همکار برای موزه، تخصیص اعتبار برای ساخت بنا، تجهیز و گسترش موزه، فراهم کردن سه خودروی اهدایی برای انجام سفرهای علمی و ضروری برای جمع آوری نمونه و نیز کسب مجوز دریافت یک اتوبوس اهدایی به دانشگاه زنجان برای انجام سفرهای علمی دانشجویی در کنار فعالیت های آموزشی و اجرایی همانند مدیریت گروه زمین شناسی (1372-1371) و ریاست دانشکده علوم (1374-1372) از ثمرات تلاش های بی وقفه ایشان می باشد.

در کنار این خدمات و نه بعنوان آخرین یادگار بجامانده از زنده یاد دکتر یوسف قدیمی، ارزشمندترین آن قطعاً فارغ التحصیلانی هستند که همچون فرزندانش از او ساده زیستی، راستی و درستی در سخن و عمل، وقت شناسی و احترام به یکدیگر را آموختند و از او فرا گرفتند که علم اگر با خمیره اخلاقیات و انسانیت درهم آمیخته باشد، در خدمت بشر خواهد بود.

 

                                                                    یادشان گرامی و راهشان نورانی.

 


ارسال شده در مورخه: 27-06-1400

آخرين اخبار با موضوع: دانشکده علوم

برنامه امتحانات دانشکده علوم

نیمسال اول سالتحصیلی 1403-1402 (26-10-1402)

   

کسب عنوان پژوهشگربرترسازمان حفاظت محیط زیست کشورتوسط آقای دکتریافتیان

در جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران محیط زیست در سال ۱۴۰۲ (11-10-1402)

   

انتخاب آقای دکتر محسن قادری (کارشناس آزمایشگاه گروه فیزیک)

بعنوان پژوهشگر برتر استان زنجان در دومین جشنواره ملی پژوهشی شهید فخری زاده (02-10-1402)

   

سمینار علمی به مناسبت هفته پژوهش

چهارشنبه 29 آذر 1402، ساعت 17، به صورت مجازی (27-09-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
دانشکده علوم

اطلاعیه برگزاری آزمون جامع دانشجویان دکتری شیمی