خانه  :: اساتید  :: اخبار

نتایج رتبه بندی لایدن دانشگاه ها
در سال 2023



نظام رتبه بندی لایدن نتایج رتبه بندی دانشگاه ها را در سال 2023 منتشر کرد که 46 دانشگاه از ایران موفق به حضور در این رتبه بندی شدند. معیارهای این نظام شامل مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی است. مقالات نمایه شده در سامانه WoS در بازه زمانی 2018 تا 2022 و استنادات تا انتهای سال 2022 مورد بررسی قرار گرفته اند.

رتبه دانشگاه زنجان در بین دانشگاه های جامع وزارت عتف 20 است. همچنین دانشگاه زنجان حائز رتبه های جهانی 1195، 1347، 1347، 1258، به ترتیب در زمینه های مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد و تنوع جنسیتی شده است. رتبه جهانی دانشگاه بر اساس نسبت مقالات ده درصد برتر به کل مقالات برابر با 784 و در بین دانشگاه های جامع عتف 10 است.

به نقل از روابط عمومی وزارت عتف، معیار مرجعیت علمی (تأثیر علمی) از تعداد کل انتشارات و شاخص هایی چون مقالات 1% برتر، مقالات 5% برتر، مقالات 10% برتر و مقالات 50% برتر به صورت تعداد و سهم از کل و نیز تعداد کل انتشارات، مجموع و میانگین تعداد استنادهای انتشارات دانشگاه و نیز مجموع و میانگین تعداد استنادات نرمال شده (به رشته و سال) دانشگاه بهره گرفته است (دو شاخص آخر در صفحه اصلی نتایج نشان داده نمی شود.)

در معیار دیپلماسی علمی از شاخص هایی چون تعداد کل انتشارات، همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از 100 کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از 5000 کیلومتر (به صورت تعداد و سهم از کل) استفاده کرده است.

معیار دسترسی به انتشارت آزاد نیز از تعداد کل انتشارات و شاخص های انتشارات دسترسی آزاد، انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارت دسترسی آزاد سبز (به صورت تعداد و سهم از کل) تشکیل می شود.

معیار تنوع جنسیتی نیز از تعداد کل نویسندگان و شاخص هایی از جمله تعداد نویسندگان زن و مرد، تعداد و نسبت نویسندگانی که جنسیت آنها مشخص نیست، نویسندگان مرد (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان زن (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان مرد (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن)، نویسندگان زن (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن) می باشد.

برای اطلاعات تکمیلی به لینک و لینک مراجعه شود.


ارسال شده در مورخه: 11-04-1402

آخرين اخبار با موضوع: اهم دستاوردها، افتخارات، نشان های دانشگاه

وعده صادق

إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ (26-01-1403)

   

معرفی 6 نفر از اساتید دانشگاه زنجان

بعنوان پژوهشگران پراستناد برتر در حوزه های علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری (28-09-1402)

   

مقاله استاد شیمی اقای دکتر یافتیان

طرح روی جلد مجله معتبر Diamond and Related Materials از انتشارات Elseiver شد (20-09-1402)

   

دانشمندان یک درصد برتر دانشگاه زنجان

با اعلام مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) (27-08-1402)

   

پربازدیدترین مطلب در زمینه:
اهم دستاوردها، افتخارات، نشان های دانشگاه

عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان با عنوان نمونه کشوری معرفی و تجلیل شد