خانه  :: اساتید  :: اخبار

مهدی کمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایسنا
کیفیت به کارگیری زبان نشان‌دهنده وضعیت ذهنی کاربر آن است



یک مدرس دانشگاه تاکید کرد: زبان نظام ذهن و تجلی آن است و کیفیت به کارگیری زبان نشان‌دهنده وضعیت ذهنی کاربر زبان و موثر بر ساختار ذهنی مخاطب است.

 

مهدی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، در حاشیه کارگاه آموزش ویراستاری ویژه دانشجویان که در دانشگاه زنجان برگزار شد، گفت: هر نوشته‌ای را از لحاظ نظری می‌توان به دو بخش صورت و محتوا تقسیم کرد. محتوای نوشته‌های مختلف متفاوت است، اما صورتی که این محتواهای متفاوت در آن عرضه و دیده می‌شود یکی است. صورت همه نوشته‌ها زبان و محتوا است و تنها زمانی که این صورت پذیرفته شده باشد قابل عرضه و انتقال به دیگران است.

 

وی افزود: زبان ابزار ارتباط و انتقال پیام است و به گستردگی و در موقعیت‌های متنوع برای این هدف به کار می‌رود، اما همه مصادیق عینی و کاربردی آن کاملا یکسان نیست، یعنی زبان گونه‌های مختلف دارد. خط به‌عنوان زبان مکتوب یکی از گونه‌های زبان است که برای ثبت و تثبیت اطلاعات مناسب‌‌تر از گونه شفاهی است.

 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: زبان معیار نیز گونه‌ای از زبان است که برای عرضه مفاهیم رسمی در محیط‌های رسمی به کار می‌رود و "زبان علم" زیر گونه‌ای از زبان معیار است که برای تثبیت اطلاعات دقیق و بیان مفاهیم پیچیده استفاده می‌شود. این گونه زبانی برای اینکه بتواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد به صورت منطقی باید امکانات و ویژگی‌هایی داشته باشد.

 

وی اظهار کرد: بخشی از این ویژگی‌ها وضوح و دقت است و این موضوع تنها با رعایت کامل قواعد این گونه زبان امکان‌پذیر است. قواعدی که خاص‌تر و پیچیده‌تر از قواعد گونه محاوره‌ای و روزمره زبان است و در نتیجه معمولا همه کاربران زبان از آن آگاهی یا در به کار بستن آن مهارت کافی ندارند.

 

کمالی تصریح کرد: زبان نظام ذهن و تجلی آن است. کیفیت به کارگیری زبان نشان‌دهنده وضعیت ذهنی کاربر زبان و موثر بر ساختار ذهنی مخاطب است، بنابراین رعایت سلامت و یک‌دستی زبان در ارتباط زبانی، علاوه بر تامین مفاهمه و جلوگیری از بدفهمی و ابهام، برای حفظ سلامت و انتظام ساختار ذهن افراد ضروری است.

 

وی یادآور شد: در ابعاد گسترده‌تر، زبان به‌عنوان نهاد اجتماعی و بنیان تمام نهادهای دیگر رکن اصلی هویت جمعی است و ویژگی‌های آن هم بازتاب دهنده و هم بازتولیدکننده وضعیت اجتماعی یک جامعه زبانی است در کنار تنوع زبان‌ها در یک جامعه و با وجود کاربرد گونه‌های متنوع یک زبان در موقعیت‌های مختلف وجود و رواج و رسمیت و عمومیت داشتن یک گونه معیار برای تحقق یک جامعه ضرورتی بی‌بدیل است در نبود زبان مشترک واحد جامعه واحد شکل نمی‌گیرد.

;
ارسال شده در مورخه: 19-8-1394