خانه :: اساتید :: اخبار
بروزرسانی: 27-11-1397
گروه پژوهشی گروه علوم و فناوری های همگرا

     همگرایی فناوری‌ها و تغییر در نگرش تحقیقات، بحثی است که به ‌تازگی و در دهه اخیر مطرح ‌شده است. ظهور فناوری­های جدید در ابتدا به طور مستقل و سپس به صورت در هم تنیده، دوره­ی جدیدی از دانش و دانشگاه را پیش روی بشر قرار دادند.

فناوری اطلاعات،  فناوری نانو، فناوری زیستی و فناوری علوم شناختی به عنوان فناوری­های همگرا از طریق هم‌افزایی و یکپارچگی با هم، قادرند به سطحی از نیازهای آدمی پاسخ گویند، که تاکنون فناوری‌های دیگر قادر به آن نبوده‌اند.

از دیدگاه علوم و فناوری­های همگرا، با درنظر گرفتن اینکه انسان، به ‌عنوان یک موجود شناختی، در مرکز طراحی و توسعه تمامی فناوری­‌ها و محصولات است، به زودی این طرز نگاه و این محصولات، چهره دنیا را به شدت تغییر خواهد داد.

ظهور فناوری­هایی که منجر به ایجاد تحولات عظیم در جامعه بشری گردیده­اند به عنوان موج‌های توسعه شناخته می­شوند. محققان فناوری بر این باورند که تحولی که علوم و فناوری‌های همگرا در زندگی بشر ایجاد خواهند نمود به اندازه­ای است که می­توان پس از کشاورزی، انقلاب صنعتی و فناوری اطلاعات،  آن را به عنوان موج چهارم توسعه­ی حیات بشر دانست. آینده‌پژوهان بر این باورند که فناوری‌های همگرا می‌توانند باعث ایجاد جهش­های عظیمی در حوزه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی گردند.

پس از سال 2001 که همگرایی فناوری‌ها برای اولین بار مطرح گردید و یک سال پس از آن، که برای اولین بار وارد ادبیات علوم و فناوری شد، دانشگاه‌های مختلف، روند تحقیقات خود را به سمت همگرایی فناوری‌ها تغییر دادند، این روند به‌تدریج رنگ عمل به خود گرفت به‌گونه‌ای که به‌تدریج محصولات جدیدی مانند چشم مصنوعی، دست مصنوعی و دوربین‌های تشخیص‌دهنده خشونت، که حاصل  از این همگرایی بودند ابداع شدند. تحقیقات روی این فناوری در کشورهای مختلف، ادامه دارد، به طوریکه برخی از دانشگاه‌ها گروه­های آموزشی و پژوهشی ویژه‌ای را به این امر اختصاص داده‌اند. از جمله پیشنهاد‌هایی که برای بهبود تحقیقات در این زمینه در دانشگاه­ها مطرح‌ شده است می‌توان به افزایش ارتباطات بین گروه­های علمی مختلف، افزایش بودجه تحقیقاتی و افزایش کمک‌هزینه‌های علمی اشاره نمود.

هدف نهایی فناوری‌های همگرا، توسعه­ی قابلیت‌ها و افزودن توانمندی­های جدید به انسان است. همراهی با توسعه­ی جهانی این فناوری برای جامعه­ی ایرانی، چالشی بزرگ به حساب می­آید. طراحان رویداد علوم و فناوری‌های همگرا بر این باورند که نقش فناوری‌های همگرا برای جامعه‌ای چون جامعه­ی ایران به مراتب بیش از جوامع غربی است.

دانشگاه‌ زنجان که به لحاظ تنوع و تعدد رشته‌های علمی جزو دانشگاه‌های جامع محسوب می‌شود، با حرکت به سمت حمایت از پژوهش‌ها و آموزش‌های میان رشته‌ای در حوزه‌های پیشرو علوم، با استفاده از ظرفیت‌های موجود، با ایجاد یک گروه به‌ نام گروه علوم و فناوری های همگرا، با این عرصه علمی نوین جهانی همگام خواهد شد.

تشکیل این گروه، یک حرکت فرا رشته‌ای، منسجم اما چندوجهی به سمت توسعه علوم و فناوری‌های همگراست و هدف از تشکیل آن هدایت پژوهش و توسعه فناوری، ایجاد هم‌افزایی در میان دستاوردهای متخصصان رشته‌های مختلف برای ارتقای جایگاه علمی کشور، تربیت نیروی انسانی متخصص میان رشته‌ای، ایجاد تحول و تحرک در آموزش و پژوهش­های میان رشته‌ای در دانشگاه‌ و اعتلای جایگاه دانشگاه زنجان در عرصه جهانی در محورهای چهارگانه­ی علوم و فناوری‌های همگرا می­باشد. از اهداف دیگر تشکیل گروه علوم و فناوری‌های همگرا، می­توان به ایجاد شبکه‌ای از متخصصان چهار حوزه­ی علوم و فناوری­های همگرا، شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های دانشگاه زنجان و پژوهشکده فناوری های نوین زیستی برای انجام پژوهش‌های مشترک، ورود جدی و تعامل با بازارهای بین‌المللی فناوری‌های نوین، ارتباط و همکاری با دانشگاه­های برتر دنیا و کمک به تدوین سیاست‌های پیشرو در زمینه­ی فناوری­های روز دنیا در کشوراشاره نمود.

بازدید امروز: 2