خانه :: اساتید :: اخبار
ثبت نام برنامه کوهپیمایی و صعود قله بلقیس (کارکنان و اساتید)
ثبت نام برنامه کوهپیمایی و صعود قله بلقیس (کارکنان و اساتید) (22-3-1397) ادامه خبر
آغاز ثبت نام کلاس های تابستانی آموزش شنا
آغاز ثبت نام کلاس های تابستانی آموزش شنا از تاریخ 19 خردادماه 1397 (19-3-1397) ادامه خبر
فراخوان عضویت در تیم های ورزشی دانشگاه زنجان
جهت اعزام به 14 همین المپیاد ورزشی قهرمانی دانشجویان به میزبانی دانشگاه شیراز در تابستان 1397 (7-3-1397) ادامه خبر

آمار سایت

بازديد امروز: 20
بازديد ديروز: 248
بازديد کل: 82530
بهترین زمان ورزش در ایام ماه مبارک رمضان
در ایام ماه مبارک رمضان چه زمانی ورزش کنیم بهتر است؟



بهترین زمان ورزش در ایام ماه مبارک رمضان

با توجه به فصلی که در آن قرار داریم، گرمای هوا و روزه داری هر دو موجب کاهش آب بدن و میزان گلوکز در دسترس می شوند، و اگر چنانچه در طول روز اقدام به فعالیت ورزشی نماییم با تشدید کم آبی بدن و کاهش میزان گلوکز در دسترس مستعد آسیب های جبران ناپذیر کلیوی ، قلبی عروقی و حتی سیستم عصبی خواهیم بود.  از طرف دیگر عدم انجام  فعالیت ورزشی در طول یک ماه (ماه رمضان) منجر به از دست رفتن کامل و یا قسمتی از سازگاري آناتومیکی، فیزیولوژیکی و عملکردي افراد فعال می شود.

از این رو بر اساس یافته های علمی محققان یکی از بهترین زمان ها برای ورزش در ماه مبارک رمضان برای افراد سالم (به ویژه برای افراد مشتاق کاهش وزن و یا کنترل وزن) ، قبل از افطار (یک تا یک و نیم ساعت قبل از افطار) است.  چون گرسنگی قبل از ورزش موجب افزایش مصرف اسیدهاي چرب آزاد در حین ورزش می شود.  بنابراین در افراد مشتاق تناسب اندام و کاهش وزن انجام فعالیت ورزشی یک ساعت قبل از افطار به علت پایین بودن غلظت انسولین سرم ناشی از پایین بودن مختصر قند خون به آزاد شدن و مورد استفاده قرار گرفتن ذخایر چربی بدن و کاهش توده چربی بدن کمک خواهد کرد. این افراد دقت نمایند که با مایعات ولرم و کم کربوهیدرات افطار نمایند و در شروع افطار مایعات کافی (نه خیلی گرم و نه خیلی سرد) استفاده نمایند و نباید بلافاصله اقدام به خوردن مواد غذایی جامد نمایند. اما افرادی که فقط جهت لذت بردن ، قصد شرکت در مسابقات را دارند و یا ورزشکاران با تمرینات منظم هستند، توصیه می شود که فعالیت هاي ورزشی شان به ویژه مسابقات ورزشی به پس از وعده افطار (مصرف یک وعده سبک) موکول شود. زیرا در این صورت تأمین کربوهیدرات، مایعات و سایر مواد مورد نیاز قبل، حین و پس از ورزش امکان پذیر بوده و از کاهش توان ورزشی پیشگیري خواهد کرد. لازم به ذکر است که شروع فعالیت ورزشی یا مسابقه 3-2 ساعت پس از صرف وعده غذایی صورت گیرد.

 

قاسم نیان

مدیر تربیت بدنی

 


ارسال شده در مورخه: 30-02-1397