خانه :: اساتید :: اخبار

بازدید:33496   بروزرسانی: 13-12-1402

Jalal Ghasemi

جلال قاسمی، محمد حسين فتوت
طراحی و تحلیل مولد ترموالکتریکی در سیستم اگزوز خودرو با ماژول HZ-20
چکيده


کاهش مصرف سوخت در خودروها و افزايش کارایی آنها انگيزه مهم در ارائه راهکارهای علمی و عملی در اين زمينه است. در اين مقاله به مطالعه تخصصی در زمينه کاربردی کردن مولدهای ترموالکتريکی در خودروها به منظور توليد انرژی الکتريکی مورد نياز جهت حذف دينام و افزايش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت پرداخته شده است. در اين راستا سه چينش مختلف برای تجهيزات سيستم اگزوز به همراه مبدل حرارتی جهت نصب ماژولهای ترموالکتريک برای خودوری مشخص ارائه و با استفاده از نرم‌افزار Ansys-CFX به تحليل ترموهيدروديناميکی آنها پرداخته شده است. با توجه به معيارهای دمای متوسط سطح مبدل و افت فشار ايجاد شده توسط سيستم اگزوز، چينش بهينه انتخاب گرديده و برای توليد انرژی الکتريکی از ماژول اچ-زد-20 برای نصب در روی مبدل حرارتی به عنوان مولد ترموالکتريکی استفاده شده است.  نتايج نشان مي‌دهد که در اين حالت دمای نقطه اتصال گرم به طور متوسط 262 درجه سانتيگراد خواهد بود. همچنين بررسی نشان مي‌دهد که توان توليدی مولد ترموالکتريکی وابستگی زيادی به دمای نقطه اتصال سرد دارد  و در صورتی که دمای نقطه اتصال سرد زير 60  درجه سانتيگراد باشد، با نصب 18  ماژول از اين نوع توموالکتريک بر روی سطح خارجی مبدل حرارتی در حالت مذکور  امکان توليد انرژی الکتريکی بالای 300 وات که برای خوروی مورد مطالعه در اين مقاله مد نظر است، ميسر خواهد شد.